De Red Faction titels draaien massaal om één element: destructie. Hier is totaal niets mis mee, de game wist er zelfs een standaard in te zetten, maar toch bewezen de vorige titels dat het niet automatisch een winnend concept hoeft te zijn.
Daar waar het bij de vorige generatie aan kracht ontbrak om dit concept volledig tot recht te laten komen, daar hadden velen hun twijfels over de invalshoek van de vorige Red Faction titel, Guerrilla genaamd. Weg waren de kleinere ruimtes, in plaats daarvan werd de planeet Mars aan de oppervlakte als speelgrond gebruikt. Complete gebouwen werden hier weliswaar met de grond gelijk gemaakt, maar de wereld zelf bleef hierop achter. Om een citaat uit Stefan zijn review te gebruiken: ”Mars is namelijk saai en ongedetailleerd, alles lijkt op elkaar en alles heeft ook dezelfde kleur, alleen dan steeds een andere tint rood. De omgeving bestaat voornamelijk uit kale vlaktes omringd door bergen die zich steeds lijken te herhalen.”. Ontwikkelaar Volition is het helemaal eens met onze jonge redacteur en kiest bij hun nieuwe titel voor een andere invalshoek.

Armageddon speelt zich vijftig jaar na Guerrilla af en er is flink wat veranderd. Aliens hebben een aanval gepleegd op Mars waardoor het boven de grond niet meer veilig is. De mensheid leidt om deze reden een ondergronds en teruggetrokken bestaan. Uiteraard kan dit nooit lang goed gaan en dus zal de strijd ook ondergronds verder gaan, hetgeen betekent dat de open structuur uit Guerrilla is komen te vervallen. Hoewel nog niet duidelijk is of de setting hierdoor enige afwisseling kent, krijgt de titel wel een meer lineair verloop, hetgeen in dit geval als een pluspunt gezien mag worden.
Gezien de jaren die verstreken zijn spelen we niet langer als Alec Mason, dit keer krijgen we zijn kleinzoon Darius Mason onder de knoppen. Darius is een echte waaghals en één van de weinigen die nog boven de grond durft te komen. Door deze tripjes naar de oppervlakte ziet hij dat de aliens steeds meer terrein winnen, waardoor de bedreiging voor de mensheid steeds groter wordt. Net als zijn opa voelt hij zich hierdoor geroepen om deze invasie de kop in te drukken.

Gelukkig hoef je deze klus niet met je blote handen te klaren, in vijftig jaar stond ook de technologie niet stil en dus zijn er de nodige speeltjes die je gevecht ondersteunen. Eén van deze wapens is de magnet gun, een geweer dat bestaat uit een tweetal schoten. Het eerste schot koppelt het object die met het tweede schot naar de plaats van bestemming afgeschoten zal worden, hetgeen doet denken aan de grijphaak uit Just Cause. Ook de technologie waarmee kapot geschoten items nieuw leven in geblazen kunnen worden en de toevoeging van een nieuwe mech verdienen niet de originaliteitprijs, maar goed gejat is nog altijd beter dan een slecht verzinsel.
Red Faction: Armageddon verschijnt in 2011 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 en Volition heeft dan ook nog even de tijd om aan de titel te sleutelen. Nu is echter al duidelijk dat we te maken hebben met een combinatie van reeds bekende elementen gemengd met ingrediënten die misschien niet origineel, maar daardoor niet minder interessant zijn.
|