Jarenlang was Tomonobu Itagaki de meest controversiële werknemer bij Tecmo, maar zelfs een rechtszaak over seksuele intimidatie kon zijn positie niet deren. Een klein financieel geschil leidde uiteindelijk echter tot een breuk met Tecmo.
In aanloop naar de release van Ninja Gaiden II verliet Itagaki zijn ontwikkelstudio Team Ninja waar hij zijn grootste succesdagen met Ninja Gaiden en Dead or Alive beleefde, wat voor een grote schok binnen de game-industrie zorgde. Tegen zijn gewoonte in hulde Itagaki zich daarna in stilte en begon hij aan het opbouwen van zijn team. Terwijl Team Ninja de ene na de andere aankondiging deed - waaronder Ninja Gaiden Sigma 2 en Metroid: Other M - lokte hij verschillende Team Ninja medewerkers naar zijn studio Valhalla Game Studios. Sindsdien werken ze in alle stilte aan hun eerste project, een project dat in aanloop naar de Electronic Entertainment Expo 2010 werd aangekondigd middels een uitgebreide gameplay-trailer. Ook wij werpen een blik op de game middels een First View.

De game wordt ontwikkeld voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 wat een première is voor Itagaki. Met Ninja Gaiden II en Dead or Alive 4 heeft hij twee Xbox 360 games op zijn naam staan, maar een PS3 game maakte hij nog niet. Nu gaat hij echter voluit voor beide versies. Ook belangrijk is de uitgever en dat wordt THQ. Valhalla Game Studios stelde Devil's Third eind 2009 voor aan THQ waarna het bedrijf besloot om onmiddellijk te gaan samenwerken met Valhalla. Dit wordt echter geen simpele samenwerking om de game uit te geven, maar Valhalla gaat rechtstreeks overleggen met Danny Bilson, het Vice-President voor Core Games. In die positie heeft hij ook de leiding over de belangrijkste THQ games als Saints Row, Red Faction en Darksiders.
Devil's Third is een game die zich afspeelt in een toekomst waarin de technologie van de wereld werd herschapen door het Kessler Syndroom. Het syndroom is een reëel scenario voor de Aarde waarbij de hoeveelheid satellieten en ruimte-afval zo hoog liggen dat een botsing onvermijdbaar is en waarbij een kettingeffect ervoor zorgt dat ruimtevaart onmogelijk wordt en satellieten niet meer gelanceerd kunnen worden. Op deze manier worden onder andere GPS en GSM onbruikbaar. Het Kessler syndroom werd reeds eerder aangehaald in onder andere Mass Effect, de film Wall-E en de anime Cowboy Bebop; maar in deze moet het een grote rol gaan spelen. Meer uitleg over het verhaal wil Valhalla voorlopig niet geven, maar het is wel een verklaring waarom concepten als ninja's een rol spelen in deze wereld.

De geheimzinnigheid gaat zelfs zo ver dat men momenteel geen verklaring kan geven voor de titel, maar gelukkig is men over het genre minder geheimzinnig. Het spel wordt een Third Person Shooter met sterke melee en actie-elementen waarmee Itagaki zijn Team Ninja roots niet volledig achter zich laat. De game wordt echter geen Devil May Cry- of Ninja Gaiden-achtige ervaring. Het is een shooter en geen hack & slash, maar een shooter met veel hack & slash elementen waardoor Devil's Third uniek moet worden. In de trailer kunnen we zien hoe twee verschillende personages rondlopen en zij worden beide speelbare personages in de singleplayer. Met hun gaan we aan de slag in een singleplayer die ons veel vrijheid wil bieden, maar toch moet er een redelijk structuur aanwezig zijn.
Bovenop de singleplayer komt een uitgebreide multiplayer en die zou wel eens zeer episch kunnen worden. THQ zou namelijk puur op een multiplayer-demonstratie van het spel besloten hebben om de game op te nemen in hun arsenaal. Zelfs de bedrijfsleiders bij THQ vonden de multiplayer zeer leuk en amuseerden zich rot met deze multiplayer. Wanneer de game verschijnt, zullen ook gamers zich kunnen uitleven ermee. Spijtig genoeg is dat ook een aspect waar Valhalla en THQ geheimzinnig over doen. Ze willen alleen laten weten dat alles wat we in de trailer zagen, ook in de multiplayer mogelijk is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ninja Gaiden moeten zowel multi- als singleplayer een grote groep mensen gaan aanspreken. Gemakkelijk om te beginnen en moeilijk om echt de baas te worden.
Of het een succes wordt, zullen we in 2012 ontdekken. Wat onze redacteurs denken, kun je op de volgende pagina lezen.
|