Review: Split/Second: Velocity
Door Rene Groen op 29-05-2010 om 10:15
|
Bron: Gamed
|
In één maand tijd verschijnt er niet één, niet twee, maar zelfs drie arcaderacers. Blur en ModNation Racers bespraken we eerder al, vandaag is het echter tijd om te kijken of ook Split/Second: Velocity meer is dan snelheid alleen.
Voor iedere voltooide race krijg je credits. De credits geven je niet alleen toegang tot de nieuwe tracks en uitdagingen, maar tevens tot nieuwe auto’s, zo’n twintig in totaal. Deze auto’s zijn onder te verdelen in zaken als kracht, snelheid en drift, maar het gaat hierbij niet om echte merken. Al te raar is dit niet, er stonden waarschijnlijk maar weinig fabrikanten te springen om hun auto uit te lenen aan een game waar ze geraakt kunnen worden door een instortend gebouw. Eenmaal genoeg credits verzameld kun je deelnemen aan de elite races. Voor deze laatste race van een episode dien je alles uit de kast te halen, want hoewel een top drie notering voldoende is neem je uiteraard enkel genoegen met een eerste plek om zo de meeste credits en daarmee de beste auto’s te verkrijgen.

Naast de Season Mode kun je ook een snelle race rijden, in splitscreen racen (waarbij je enkel je vrijgespeelde auto's kunt gebruiken) of online de multiplayer verkennen met acht spelers. Je werkt je op van een 99e naar de 1e positie en deze positie staat ook op je auto vermeld. Dit is overigens niet het enige wat op je auto staat, de icoontjes van je verdiende achievements staan eveneens op je auto, maar helaas kun je de vooropgestelde locatie hiervan niet veranderen.
Qua graphics hebben we met Split/Second niets te klagen. Door de HUD achter de auto te plaatsen, waarbij je positie, de lap en je Power Play meter te zien is, blijft de rest van het scherm volledig over voor de actie. De ontploffingen komen grootschalig in beeld (waarbij je deze op bepaalde momenten zelfs middels een replay terug kunt kijken), de lightning is indrukwekkend en daardoor vergeven we het de ontwikkelaar dat de automodellen grafisch net een tikje minder zijn. De soundtrack zorgt verder voor een opzwepende sound die zich gelukkig niet op de voorgrond drukt, waardoor de geluidseffecten overeind blijven. Sterker nog, de soundtrack verstomt op het moment dat je bijvoorbeeld door een tunnel rijdt, hetgeen het gevoel dat je daadwerkelijk in de auto zit nog eens versterkt. Omdat de game zich als TV-programma wil profileren had een voice-over gedurende de races niet misstaan, maar de ontwikkelaar besloot deze nog tijdens het ontwikkelproces te schrappen.

Split/Second heeft mij aangenaam verrast. Natuurlijk zal het kritische oog opmerken dat niet alles aan de game perfect is uitgewerkt. De tracks zijn wat gelimiteerd, de TV-opzet komt niet goed naar voren en je zult af en toe vloeken omdat je net voor de streep nog meerdere plaatsen terugzakt door een Power Play die tegen je gebruikt wordt. De kracht van de game zit hem er echter in dat je de controller toch weer oppakt om verder te gaan. Je leert een baan beter kennen, weet welke shortcuts tot resultaat leiden en waar je Power Play het beste tot zijn recht komt. De game combineert dit met bonusevents en een sterke multiplayer, waardoor de game ook op dit gebied lang speelbaar zal blijven. Er zijn verbeterpuntjes voor een eventuele sequel, maar met Split/Second: Velocity mag Black Rock Studios met trots naast Blur en ModNation Racers in je kast komen te staan.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
85 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Een explosieve titel.
|
85 |
|
|
|
14:44 Time: 'Virtual Boy achtste slechtste uitvinding ooit.'
09:23 Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
the_dan
op 29-05-2010 om 10:25
[Niv: 310 / Exp: 15521]
|
dus blur is iets beter ?
ach een 8.5 is nog steeds niet slecht
|
|
Gast (84.197.240.xxx)
op 29-05-2010 om 10:27
|
beide titels kan je niet vergelijken. het zijn beide arcade racegames maar daar stopt de vergelijking ook
|
|
FloriX
op 29-05-2010 om 10:45
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Zit op Seizoen 4, kenkerrubberband AI -__-
En toch speel ik door, verslavende game
Gewijzigd door FloriX op 29-05-2010 om 11:23
|
|
GanGsterG
op 29-05-2010 om 12:15
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
Ik heb een vraagje waarom worden de multiplatform games altijd alleen op de 360 geprievieuwed.
Want de laatste tijd is dat zo opvallend.
|
|
dannyveno
op 29-05-2010 om 12:18
[Niv: 59 / Exp: 2953]
|
Omdat de reviewer op een 360 speelt.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 29-05-2010 om 12:21
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ GanGsterG: Wij zijn afhankelijk van de games die wij binnen krijgen van uitgevers. Wanneer dit een Xbox 360 versie is duiden we dat ook aan, zelfde voor de PlayStation 3. Soms krijgen we ook beide versies, dan staat de review op multiplatform.
|
|
GanGsterG
op 29-05-2010 om 13:48
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@rene groen
Ok ik snap het.
|
|
Gast (85.147.17.xxx)
op 29-05-2010 om 14:08
|
blur heeft leuke wapens en online noemen ze het Carfare als ik zou moeten kiezen had ik blur genomomen
|
|
Gast (72.44.83.xxx)
op 29-05-2010 om 14:08
|
hij bedoelt eigenlijk dat gamed afhankelijk is van de games die ze zelf moeten kopen een uitgever verstuurt zijn games voor de release altijd op naar game review sites vandaar dat echte game sites dus een review posten voor de daadwerkelijke straat datum dat bevordert daarom ook meestal de verkopen vandaar dat gamed dit bericht ongetwijfeld zal deleten omdat ze niet van kritiek houden
|
|
Gast (94.208.144.xxx)
op 29-05-2010 om 16:09
|
ik heb zowel ssv als blur en ben met veel meer plezier bezig met ssv die ontploffingen zijn gewoonweg geniaal _O_
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 29-05-2010 om 16:15
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@Gast (72.44.83.xxx): Geloof wat je wil geloven, maar waarom zit je op een gamesite die je niet gelooft? Daarnaast heb ik even Gamer en IG gecheckt. Die hebben ook nog geen Split/Second review. Dus welke 'echte gamesites' in Nederland hebben hun review dan voor de release.
Gewijzigd door Joni Philips op 29-05-2010 om 16:26
|
|
Gast (85.147.17.xxx)
op 29-05-2010 om 16:40
|
ssv is leuk kep em op me pc. rijden is wel heel erg anders.
|
|
Gast (85.147.12.xxx)
op 29-05-2010 om 17:44
|
@Florix: Niks mis met de AI, wacht maar als je seizoen 6 hebt afgemaakt.
|
|
Gast (83.83.251.xxx)
op 29-05-2010 om 19:15
|
Ik vind het een toffe game, alleen die moeilijkheids curve stijgt enorm na de eerste 2 a 3 seasons.
Ik heb constant het idee dat ik de verkeerde auto's gebruik, maar het maakt niet uit wat ik pak.. de tegenstanders zijn sowieso sneller.
Jammer alleen dat ik op deze manier vooral powerplays moet gaan spammen om bij de top 3 te kunnen blijven.
Vaak is het zo dat als je 1x crasht dat het gebeurt is.
Ondanks dit minpunt toch een topgame.
|
|
Gast (62.193.245.xxx)
op 29-05-2010 om 20:59
|
<Kritiek graag via ons forum, houd dit artikel vrij van dit soort teksten>
Gewijzigd door Rene Groen op 29-05-2010 om 21:02
|
|
Gast (86.87.29.xxx)
op 31-05-2010 om 12:08
|
@Gast (72.44.83.xxx): gebruik interpunctie, aap.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|