In 2007 maakte de gamewereld kennis met het duo Kane en Lynch, twee ontzettend gevaarlijke individuen waarvan de ene nog geschifter is dan de ander. Kane is te omschrijven als een doorgedraaide huurling die door omstandigheden schijt heeft gekregen aan alles en iedereen. Lynch is mentaal instabiel en heeft last van heftige woede-uitbarstingen die meermaals slechte gevolgen hebben gehad. Na de avonturen van de eerste game is het tijd voor een vervolg.
Kane & Lynch: Dead Men kreeg destijds de nodige kritieken; aan de ene kant was het verhaal vernieuwend en de hoofdpersonages erg interessant, aan de andere kant was het besturingssysteem slordig en de physics matig. De graphics waren ook niet om over naar huis te schrijven en de artificiële intelligentie van vijanden en teamgenoten was jammerlijk slecht. Daarbij was de leuke coöp niet online te spelen, wat er toe heeft geleid dat de game simpelweg niet was geworden wat het had kunnen zijn. IO Interactive heeft echter de tijd gehad om van de kritieken te leren en is flink aan de slag gegaan om het nu beter te doen. Dit doet men in de vorm van Kane & Lynch: Dog Days.
Realisme is een van de sleutelwoorden die IO Interactive bij het ontwerpen van de game in het oog hield. Dit element probeert men te realiseren op verschillende manieren. Om te beginnen is er het verhaal. Zoals ook in Dead Men het geval was, lenen de hoofdpersonen zich perfect voor wat ruwer geweld. Verwacht geen lieve woordjes en daden; zo gedragen personen als Kane en Lynch zich nou eenmaal niet. Wat je wel staat te wachten is flink gevloek en grove actie, precies zoals je zou verwachten dat eersterangs mentaal geschifte schurken zich zouden gedragen.

Waar we in de eerste game Kane in de schijnwerpers zagen staan, zullen we nu Lynch zijn verhaal volgen. Geen opzienbarende verandering, maar het kan wel een nieuwe dimensie geven aan het verhaal en nieuw inzicht in de hoofdpersonen. Lynch is namelijk verwikkeld geraakt met praktijken van de Chinese maffia en om een rondje "klusjes" af te handelen krijgt hij ook Kane mee om zijn werk op te knappen. Dit brengt ze naar Sjanghai, waar de game zich zal afspelen. Hier staat ze natuurlijk meer dan een simpel klusje te wachten, maar enkel meer problemen.
Een andere toevoeging ter bevordering van het realisme is een "handycam effect" voor het camerawerk. Wanneer je als speler beweegt zal de camera niet recht en vloeiend meebewegen maar hobbelig achter je aan denderen. De kleuren zijn ietwat zachter en verkorreld. Zodra de speler geraakt wordt is dit ook terug te zien in de camera, zo zal het beeld dan nog meer pixelleren en moet men bijkomen om dit weer te laten verdwijnen. Dit alles om realisme te suggereren. Voor mensen die hier niet op staan te wachten is er gelukkig de mogelijkheid om deze optie uit te schakelen, al zal je dan misschien niet de bedoelde sfeer proeven.
Andere verbeteringen zijn in de A.I. en in de vernietigbaarheid van de omgevingen. Eerstgenoemde zal nu een stuk realistischer en dynamischer reageren in situaties dan in de eerste game. Niet verwonderlijk ook, want het zou vreemd wanneer het juist slechter zou worden. Omgevingen zijn nu vernietigbaarder dan voorheen, wat zorgt voor een stuk meer interactie met de omgeving. Verwacht geen destructie zoals in Bad Company 2, maar een stuk cover is nu niet meer per definitie veilig en menig voorwerp kan kapot.

De multiplayer was een van de sterke punten van Kane & Lynch: Dead Men. Deze zal dan gelukkig ook weer aanwezig zijn in dit nieuwe deel van de serie, met de nodige uitbreidingen en verbeteringen. Naast de unieke "Fragile Alliance" modus waarin spelers het in teamverband kunnen opnemen om zoveel mogelijk buit te vergaren (en het vervolgens voor jezelf te claimen door je maten te verraden), zullen er enkele nieuwe modi aanwezig zijn. Eén van deze modi is reeds bekend gemaakt, het gaat hier om een modus vergelijkbaar met Fragile Alliance, echter is de groep nu geïnfiltreerd door een undercover agent. De rest is vooralsnog even afwachten.
Alles bij elkaar genomen heeft Kane & Lynch: Dog Days wel degelijk de potentie om een goede game te worden. Natuurlijk zei men dit ook over de eerste game, maar dit maal heeft IO Interactive kunnen leren van haar fouten. Om erachter te komen of ze dit heeft gedaan en Dog Days een goede game wordt zullen we nog even moeten wachten, de game staat namelijk gepland voor eind augustus dit jaar.
|