Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Nieuws:

Grafische chip PlayStation 3 wordt zuiniger


Door Joni Philips op 26-04-2010 om 18:16
Bron: 1Up

Met de PlayStation 3 Slim lanceerde Sony afgelopen jaar een gloednieuwe PS3, maar ondertussen is die PS3 versie ook reeds 'verouderd'.

Momenteel vind je in de Japanse winkels namelijk PS3 Slims met productiemodel CECH-2100A in plaats van CECH-2000A. Qua uiterlijk is er geen verschil tussen beide versies, maar intern heeft Sony heel wat zitten sleutelen. Zo bevat de console nu twee 128 MB XDR RAM chips in plaats van vier 64 MB XDR RAM chips om plaats en geld te besparen. (Red.- Daarnaast heeft de PS3 ook 256 MB GGDR RAM voor de RSX.) Ook de RSX is kleiner geworden, deze wordt nu geproduceerd via een 45 nm procédé waardoor hij kleiner, goedkoper en zuiniger is. De CECH-2100A verbruikt daardoor 10% minder dan de CECH-2000A. Of de console ook bij ons al in de winkelrekken ligt, zul je zelf moeten ontdekken. Sony promoot dit soort kleine updates niet.


18:25  Bruckheimer: 'Grens games en films gaat vervagen.'
16:22  Halo: Reach toont beta gameplay
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
SCRAP op 27-04-2010 om 18:30 [Niv: 22 / Exp: 1102]
6 alinea's met beschuldigingen en vaagheid. Knap van je.

Nee, ik log niet uit om mezelf te supporten. Hoe verzin je het. Daar gaat je geloofwaardigheid, voor zover je daar nog over kon spreken. Dus zo ontstaan die zogenaamde 'fanboy' oorlogen hier. Grappig. Ik heb inderdaad een 360, ook een PS3, geen Nintendo... Ben ik een Xbox fan? Als jij dat wil, prima. Mijn historie dat ik de hardware van een ander de grond in boor? he he, waar heb je het over. Ik som gewoon heel droog een zootje feiten op. Soms over de 360, dan over de PC, maar ook over de PS3. Dit omdat er tal van mensen zijn hier, maar ook elders, zoal jij! die nog steeds geloven in de magische mythische onbegrensde kracht van de CELL. De CELL is een slimme en zeer interessante chip waarmee je zeer zeker een hoop leuke trucjes kan uitvoeren. Absoluut, en hij is zeker krachtiger dan de chip uit de 360. Je hebt mij ook nooit het tegendeel horen beweren. Alleen kent hij wel zijn grenzen en zijn er talloze andere bottlenecks in de PS3 waardoor hij eigenlijk uit balans is. Verder staat de techniek niet stil. De prestaties van de CELL zijn vandaag de dag qua rekenkracht en veelzijdigheid al lang ingehaald door nieuwere chips.

En ja, wanneer ik heel droog de cijfertjes vergelijk dan is de Core i7 inderdaad een stuk sneller. Dat het een andere architectuur is staat er los van. Wat je nodig hebt is rekenkracht. Kijk eens naar het tabelletje op de volgende pagina.

http://nl.wikipedia.org/wiki/FLOPS

De SPEs zijn goed in maar één ding. En dat is 128bit single precission floating point bewerkingen. De SPE's zijn erg onnauwkeurig. Oja, de CELL heeft geen 8 cores, hij heeft 1 core en 7 vectorunits (de achtste is NIET uitgeschakeld zodat Sony het later kan unlocken voor toekomstige planning of weet ik veel wat voor onzin je schrijft, maar omdat de Yields van het productieprocess te laag waren. Er waren teveel chips met kapotte SPE's, Sony vond het zonde om deze chips weg te gooien en besloot om er maar 7 te gebruiken voor de PS3, zodat ze ook de chips met 1 defecte spe nog in konden zetten.) die zeven vectorunits zijn alleen instaat om zeer specifieke taken uit te voeren. De 6+ cores van Intel en AMD hebben de beschikking over Full Function cores waar je alle kanten mee op kan. Aangevuld door het enorme aantal unified shader cores op de moderne videokaarten!! Nvidia noemt ze Cuda cores, deze zijn ook te gebruiken voor andere doeleinden zoals physics e.d. In combinatie met een moderne x86 cpu, de veel bredere geheugenbus!!! en de veel grotere hoeveelheid ram en videogeheugen, maakt de PC per definitie een veel krachtiger platform. Dat je daar nog aan twijfelt geeft alleen maar blijk van een behoorlijk gebrekkige computerkennis. Ik vind het jammer voor je, oprecht.

Trouwens, de zaken die ik opgaf zijn gewoon algemeen bekend. Vrij dom en zinloos om te beweren dat ik ze zelf verzin. Heb je de linkjes niet bekeken.

Hier een zeer interessant, maar technisch artikel over de werking van de CELL. Kan je nog wat van leren.

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT021005084318&p=4

En wat die tweede CELL betreft, dat viel destijds gewoon in de diverse nieuwsberichten te lezen. Pas sinds 2004 was er sprake van een Nvidia GPU. En ja, ik volg de ontwikkelingen op hardware vlak wél en dat doe ik al sinds 1991.

Tot ziens.

Gast (77.249.153.xxx) op 27-04-2010 om 18:37
Wat die andere gast schrijft over scripted trucjes voor de PS3, tsja, daar durf ik geen uitspraken over te doen. Wat ik wel weet is dat de scripted gebeurtenissen, want daar bestaat Uncharted wel uit, wel gewoon in-engine, realtime gerenderd worden. Dat wel. Dat bepaalde zaken volgens een script verlopen heeft ieder spel, op ieder platform, dus dat moet die gast nog maar eens uitleggen. Dat er trucjes in het geheugenbeheer en de toewijzing van SPE's aan de RSX plaatsvinden is een feit. Maar dat is nou juist een van de sterke kanten van de PS3 en de CELL, dus een pluspunt.

Oja, ""per ongeluk uitgelogd"" ziet die andere vage gast gelijk dat ik niet uitlog om 'mezelf te ondersteunen'. :)

SCRAP

lorenzogilds op 27-04-2010 om 20:45 [Niv: 33 / Exp: 1638]
Damn wat een wall of text

SCRAP op 27-04-2010 om 20:50 [Niv: 22 / Exp: 1102]
Wall of text rules...

Cain op 28-04-2010 om 00:20 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Toch mooi dat al die Sony fanboys stug blijven geloven in 'hun' console.
Als ze zelf een beetje zouden rondzoeken op wikipedia of google dan zouden ze precies hetzelfde tegen komen wat Scrap hier al beweert.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation 3
Type:
Hardware
Releasedatum:
23-03-2007
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media