Feature: Terugblik: Prince of Persia - Deel 1
Door Rene Groen op 04-05-2010 om 07:11
|
Bron: Gamed
|
Op 20 mei verschijnt Prince of Persia: The Forgotten Sands, echter is dit natuurlijk niet onze eerste kennismaking met de serie. In onderstaande feature nemen we de geschiedenis van de serie met jullie door, gekeken naar de verschenen titels.

Met Prince of Persia: The Sands of Time mag Ubisoft Montreal, de studio achter Tom Clancy’s Splinter Cell, nieuw leven blazen in het action / adventure genre. De game verscheen vanaf 2003 op de PC, Xbox, GameCube, PlayStation 2, Game Boy Advance en mobiele telefoons.
De prins in deze serie, niet te verwarren met die van de vorige delen, is erg trots, zo niet verwaand. De game speelt zich wederom af in Persia, maar dan in de middeleeuwen. Met zijn vader heeft hij net de Maharajah verslagen en diens paleis leeggeroofd. Onder de voorwerpen zijn ook een zandloper (Hourglass of Time) en een mysterieuze dolk (Dagger of Time), waarna hij zich over laat halen om deze bij elkaar te gebruiken. Het effect hiervan is groot, hij bevrijdt hiermee namelijk de zogeheten Sands of Time, een kracht die alle levenden binnen het koninkrijk omtovert tot monsters. Slechts een drietal mensen blijven ongedeerd: Vizier, de raadgever van de Maharajah die de prins overhaalde om de voorwerpen te gebruiken, dochter van de Maharajah Farah en de prins zelf. Zij worden beschermd door respectievelijk een staf, een dolk en een medaillon. Farah en de prins besluiten samen te werken om, middels de hulp van de Dagger of Time, het kwaad ongedaan te maken.
Terwijl de relatie tussen Farah en de prins groeit is de prins minder oplettend, waardoor Vizier toe kan slaan. Hij sluit beiden op in een tombe, maar na een lange nachtrust blijkt dat Farah verdwenen is. Zowel de dolk als zijn wapen zijn verdwenen, maar wel ze heeft wel haar medaillon achtergelaten zodat de prins niet gevangen kan worden door de kwaadaardige kracht. Hij besluit het er niet bij te laten zitten en gaat Farah achterna, maar op het moment dat hij haar gevonden heeft valt ze, hetgeen haar dood betekent. Overmannen door verdriet slaat de prins met de dolk door de zandloper, waarmee de tijd teruggedraaid wordt tot voor het punt waarop de invasie plaats vond. De prins wordt wakker met de dolk nog altijd in bezit en zoekt Farah op. Door het terugdraaien van de tijd weet Farah niet wat er gebeurt is, maar terwijl hij dit tracht uit te leggen duikt Vizier op en probeert hem te vermoorden. Gedurende de strijd die volgt laat Vizier zijn verraad weten, maar de prins weet de strijd te winnen en vermoordt hem. Hij geeft de zandloper terug aan Farah en vraagt haar deze terug te stoppen in de schatkist van haar vader, zodat een soortgelijke ramp voorkomen zal worden.

Zeven jaar na de gebeurtenissen van The Sands of Time wordt de prins achterna gezeten door Dahaka, de beschermer van de tijdslijn. Omdat de prins verantwoordelijk was voor het openen van de tijdslijn had hij, net als ieder ander, dood moeten zijn. Omdat dit echter niet gebeurt is moet Dahaka hier nu alsnog voor zorgen. Bij een oude, wijze man leert de prins het bestaan van The Island of Time, een eiland waar The Sands of Time is ontstaan. Het eiland wordt geregeerd door de keizerin van de tijd en de prins besluit terug in de tijd te gaan en dan het eiland te bezoeken, waardoor The Sands of Time nog niet ontstaan is.
Wanneer de prins op het eiland aan komt, redt hij een vrouw genaamd Kaileena van een andere vrouw, Shahdee. Nadat hij haar gedood heeft vormt er een beproeving: hij moet de toren van het verleden en de toren van het heden beklimmen. Enkel dan zal hij toegang verkrijgen tot de keizerin van de tijd. Nadat hem dit lukt blijkt echter dat Kaileena zelf de keizerin is, en omdat in de tijd stond geschreven dat de prins haar leven zou beëindigen wil ze dit voorkomen door juist hem te doden. De prins weet dit te voorkomen en vermoordt Kaileena. Helaas blijkt dit echter niet de oplossing, vanuit haar restanten ontstaan The Sands of Time, door haar te doden heeft hij ze dus indirect zelf gecreëerd.
Net wanneer de prins de moed begint te verliezen vindt hij een masker waarmee hij door de tijd kan reizen, waardoor hij terug kan keren naar het heden. Hierdoor zal The Sands of Time weliswaar ontstaan, maar zullen ze niet gevonden worden door de Maharajah en kan hij het dus zelf ook nooit gevonden en gebruikt hebben. In het gevecht dat met Kaileena volgt weet de prins wederom te winnen en hierna komt Dahaka het lijk ophalen. De reden is dat de zand des tijds niet in het heden hoort te ontstaan, waardoor zij de balans heeft verstoord. De Dahaka komt vervolgens ook naar de prins, maar deze geeft enkel zijn tijdsmedaillon af. Hierna vaart de prins terug naar Babylon, waar hij de stad in vlammen aantreft nadat deze aangevallen is door een onbekende vijand.
Wanneer de speler alle levensupgrades gevonden heeft krijgt deze een ander einde, het echte einde waar de serie verder op voortborduurt. Door alle upgrades te verzamelen krijg je toegang tot het water zwaard. Wanneer de prins wederom tegenover Kaileena staat besluit hij haar niet aan te vallen. De Dahaka verschijnt en de prins komt er op dat moment achter dat de Dahaka niet tegen zijn nieuwe zwaard kan. Samen met Kaileena weet hij de Dahaka te verslaan, waardoor ze beide hun lot ontlopen. Tezamen varen ze naar Babylon, om de stad ook hier aangevallen te zien worden door de onbekende vijand.

Met The Two Thrones komt het derde en tevens het laatste deel van de trilogie. Het verhaal gaat verder waar Warrior Within eindigde: de aankomst in Babylon. Terwijl ze dichterbij varen zien ze dat er in de vlammen overal monsters rond lopen, lijken op straat liggen en mensen worden mishandeld. Nog voordat het tweetal bij de kade is aangekomen raakt een projectiel van een katapult hun schip en wordt Kaileena meegenomen.
De prins zet de achtervolging in en ontdekt dat ze in handen gekomen is van Vizier, welke we nog kennen uit The Sands of Time. Omdat de geschiedenis herschreven is heeft hij ook niet de dood gevonden, maar omdat hij Kaileena vermoordt ontstaan The Sands of Time opnieuw. Tegelijkertijd ondergaat Vizier hiermee een transformatie, maar de prins weet – samen met de dolk – te ontkomen. Hij doet dit echter niet zonder schade, de arm van de prins is aangetast en dit uit zich in een tweede vorm: de prins verandert in een donker alter-ego, de Dark Prince genaamd. Deze duistere verschijning heeft compleet nieuwe gaven, zo is hij sterker en sneller en kan hij een ijzeren ketting als wapen inzetten. Het is echter niet alleen een gedaantewisseling, het alter-ego laat ook zijn stem horen in het hoofd van de prins. Al snel ontdekt de prins echter dat wanneer hij in contact komt met water, hij een mens van vlees en bloed kan blijven en de Dark Prince, hetzij tijdelijk, kan onderdrukken. Toch krijgt zijn alter-ego steeds meer de overhand, maar wanneer hij Farah wederom ontmoet beseft hij pas echt hoe het zit en komt hij tot inkeer.
In het verloop van de game volgt een strijd tussen de prins en de vier uitverkorenen van Vizier. Zijn doel is om eerst met hen, en daarna met Vizier af te rekenen. Na zijn dood verschijnt de geest van de vermoorde Kaileena en zij eist de dolk op, om deze te vernietigen. Hierna volgt er nog één gevecht, een inwendig gevecht waarin de prins zijn donkere alter-ego weet te verslaan. Het spel eindigt wanneer de prins al zijn verhalen vertelt aan Farah, uitkijkend over Babylon.
Morgen blikken we terug op de overige Prince of Persia titels.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
10:38 MGS: Peace Walker ook naar PS3?
07:11 2010 FIFA World Cup
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (77.248.221.xxx)
op 04-05-2010 om 08:50
|
Leuk artikel
een foutje: "Zij worden beschermd door respectievelijk een staf, een dolk en een medaillon."
Moet zijn: ".. een staf, een medaillon en een dolk."
De prins had de Dagger of Time en het medaillon krijgt ie rond het einde van deel 1 ;)
|
|
Gast (76.73.41.xxx)
op 04-05-2010 om 09:01
|
Epic _0_
Sands of time is 1 van de beste games ooit gemaakt. Schitterend hoe subtiel je gewoon die relatie tussen de prince en farah ziet groeien. De omgevingen sluiten zo geweldig op elkaar aan. De puzzels zijn ook logisch (deathtraps zijn er neit zomaar maar die heb jij geactiveert).
En meer van dat soort dingen. Die game klopt gewoon, van de voice-cast(stem van de prince was geweldig) tot de muziek alles eraan is perfect. Zelfs het vechten vond ik niet lastig of vervelend of wat dan ook gewoon goed passend in het verhaal wat imo nog altijd gewoon het belangrijkste is van een goede game.
en als laatst en dat ontbreekt helaas in deze terugblik, de legendarische manier waarop het verhaal vertelt word. De gehele tijd gedurende dat je speelt hoor je de prince praten en vertellen over wat er gebeurd. En in het begin begrijp je niet goed waarom en denk je gewoon dat ie dat aan jou, de speler verteld. Maar wat blijkt dus: Hij zit het allemaal aan farah te vertellen nadat ie de tijd helemaal heeft teruggespoelt en haar dus de dagger wil terug geven. Dat is tog gewoon briljant ,welke game daarvoor of daarna heeft dat ooit gedaan? _0_
daarom is prince of persia :sands of time voor mij 1 van de beste games allertijden, zeker een top 3 notering. Outcast op 1, prince of persia op 2 ,halo 1 op 3 ,crono trigger op 4, tombraider 2 op 5.
|
|
Robert
op 04-05-2010 om 09:01
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
De setting en sfeer van Prince of Persia 3D heeft ubisoft nooit weten te evenaren... Hoewel Sands of time een leuke poging was is het sindsdien alleen maar downhill gegaan met de serie met waarschijnlijk als diepte punt het spel wat binnekort uitkomt.
|
|
Gast (76.73.41.xxx)
op 04-05-2010 om 09:50
|
lol setting en sfeer van pop 3-d? Die generieke tomb raider achtige omgevingen? Serieus? heb jij 3-D wel eens gespeeld? Toen i ksands of time speelde had ik het gevoel dat ubisoft pop 3-d had gespeeld en zo een beetje elk minpuntje uit die verschrikkelijke game had verbeterd. Echt ELK minpuntje !
Maarja robert wil weer interessant doen, totaal geen kennis over games ,dat blijkt. De sprookjes achtige sfeer van sands of time is ongevenaard, door welke game dan ook. Pop 3-d heeft neit eens sfeer en die K*t muziek uit die game komt je op een gegeven moment de strot uit
|
|
Shadowx
op 04-05-2010 om 11:30
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Mooi geschreven en kep genoten van alle 3 de games en kijk zeer uit naar de nieuwe.
|
|
Gast (84.193.134.xxx)
op 04-05-2010 om 13:37
|
Laat Robert, hij denkt veel ervaring te hebben maar het is gewoon een klootzak.
|
|
Robert
op 04-05-2010 om 17:08
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
@ Gast (76.73.41.xxx)
Haha grapjas, natuurlijk heb ik 3D gespeeld. de omgevingen van 3D waren stukken interessanter en passen prima bij het Perzische stijltje van de game.
Verder was de game inderdaad een puinhoop qua gameplay.
En loop is niet zo te zeuren jongen, het is slechts een mening.
|
|
Stammetje91
op 04-05-2010 om 18:00
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
PoP The Sands of Time is sowieso een van de beste games ooit gemaakt als je het mij vraagt. =)
|
|
Gast (84.128.93.xxx)
op 06-05-2010 om 23:58
|
Iemand die me gaat slaan als ik zeg dat "The Two Thrones" best wel een vermakelijke game is geweest?
|
|
Doojz
op 22-05-2010 om 11:36
[Niv: 2 / Exp: 113]
|
mooie spellen dit. Erg mooi geschreven ook!
Hulde
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|