Wolfenstein, Doom en Quake mogen we allemaal toeschrijven aan John Carmack. Samen met John Romero richtte hij ooit Id Software op waar hij nog steeds de leiding heeft. Op QuakeCon 2005 gaf hij voor het eerst in lange tijd een openbare toespraak, hij had het over heel wat onderwerpen maar we hebben enkel de belangrijkste voo jullie op een rijtje gezet.
Carmack en id Software zijn al enkele weken bezig met ontwikkeling voor de Xbox 360 en de volgende zes maanden zullen ze zich op de console blijven concentreren. Ze hopen nu ook hun PC en console titels op hetzelfde moment te kunnen uitgeven.
Hij vond het wel leuk dat de Xbox zo gemakkelijk was om voor te ontwikkelen maar het was pijnlijk om Doom 3 kleiner te maken zodat het goed draaide op de console.
In de strijd tussen Xbox 360 en PlayStation 3 is de Xbox 360 veel vriendelijk voor de ontwikkelaars en de developer heeft kits voor beide consoles. Maar hij vreest dat de titels voor beide consoles in het begin zullen tegenvallen door de meerdelige CPUs van beide consoles. Pas naar het einde toe zullen de consoles optimaal benut worden maar hij weet niet of die extra ontwikkeltijd wel de moeite waard is.
Nog een minpunt voor Carmack is het feit dat deze consoles zich meer gaan concentreren op betere physics (een realistischere beweging van personages eigenlijk) en betere AI met de meerdere processors. Hij zou liever hebben dat de GPU verbeterd werd om de games constant op 60 fps te laten lopen in plaats van de physics te verbeteren, maar daarmee gaat Carmack in tegen zowat elke andere developer.
Hoewel hij duidelijk een voorkeur heeft voor Microsoft, liet hij de aanpak van Sony qua licenties wel appreciëren. Ze zeggen dat de PS3 een zeer open platform zal worden en dat verkiest hij zelf. Dat is ook de reden waarom hij nooit fan is geweest van Nintendo, zij hebben veel hogere licentievoorwaarden en daarom is hij nooit dicht bij Nintendo geweest.
De man toont ook duidelijke interesse in ontwikkeling voor mobieltjes na zijn laatste Doom project, voor de GSM. In zo'n game moet je in de eerste plaats aan leuke elementen denken en niet aan graphics en dergelijke. Hij wil later een game maken die als GSM game begint maar dat er dan ook een PC/Console versie komt.
Carmack toont interesse in ontwikkeling voor handhelds, en dan meer bepaald voor de PSP. Hij zag een Quake III op PSP wel zitten maar hij is niet tevreden met de Dev Kits, ze zijn niet zo goed als die van Microsoft. Het is wel een elegant platform en het kan leuk worden om ervoor te ontwikkelen.
|