Over een aantal dagen verschijnt het vervolg op een van de grote toppers van 2007; Bioshock. We kijken alvast vooruit naar de sequel om een beeld te vormen van wat je kunt verwachten in Bioshock 2. Ditmaal kijken we vast naar de vijanden in het langverwachte vervolg. Een ding staat vast, het gespuis in Rapture is er niet liever op geworden.
Degenen die Bioshock hebben gespeeld hoef ik ook niet te vertellen dat de bewoners van Rapture nou niet bepaald gezellig waren. Buiten de gevaarlijke genetisch gemanipuleerde Splicers kende de stad ook nog een beveiligingssysteem en zo af toe moest je het zelfs opnemen tegen de gigantische Big Daddies die dankzij hun dikke pantser en drilboor geen gemakkelijke vijanden waren. Gelukkig zijn we in Bioshock 2 zelf een Big Daddy, en dat maakt het vechten toch wat aangenamer. We spelen als eerste Big Daddy, een soort van prototype, die over vrijwel alle voordelen van de Big Daddy bezit, maar nog het brein en de snelheid heeft van een mens.

Dit is maar goed ook, want het vijandenarsenaal is flink opgekrikt in Bioshock 2. Allereerst hebben we de welbekende Splicers, die in alle bekende varianten (bijvoorbeeld de Spider- en de Houdini Splicer) zullen terugkeren. Helaas zal ook een sterkere Splicer-soort zijn intrede doen; genaamd de Brute Splicers. Bioshock 2 speelt zich tien jaar af na het origineel, en in deze tien jaar zijn een aantal Splicers door genetische processen volledig gemuteerd tot de Brute Splicers. Deze vijanden zijn vrijwel al hun menselijke eigenschappen kwijt en hebben te ver ontwikkelde spieren in de armen, waardoor ze in staat zijn met zware objecten als tafels en prullenbakken te gooien. Deze Splicers zullen pas sterven na een hoop schade, maar zijn gelukkig niet in staat Healing Stations of wapens te gebruiken.
Ook de Big Daddies zullen in de bekende Rosie en Bouncer varianten terugkeren. Ook zal een derde soort zijn intrede doen, genaamd Rumbler. Deze Big Daddy’s zijn gericht op defensieve actie, en beschikken over een Heat Seeking RPG in hun schouderblad. Verder zijn de Rumblers in staat kleine verplaatsbare turrets neer te zetten. De Rumbler heeft een stuk minder bepantsering dan de overige Big Daddies, en diende oorspronkelijk als loodgieter. Een oplettende gamer kon al een gestorven Rumbler tegenkomen in het level Medical Pavilion. Ditmaal zul je het helaas ook moeten opnemen tegen levende Rumblers, wat voor alsnog geen gemakkelijke klus lijkt te worden. Verder zijn er ditmaal ook Big Sisters in Rapture aanwezig: snelle, opgegroeide Little Sisters met lichte bepantsering, die in staat zijn de omgeving op meerdere manieren te gebruiken om jou het leven zuur te maken. De Big Sisters zijn vijandig aan vrijwel elk levend wezen in Rapture, en zullen dus ook Splicers en ander gespuis aanvallen.
Ook weer terug is het vervaarlijke security-systeem in Rapture. Camera's, turrets en de eerdergenoemde miniturrets, die de Rumblers bij zich dragen, zullen je ook ditmaal zowel het leven zuur maken als je een handje helpen. Het hacken is namelijk eveneens weer van de partij, dus kun je het systeem weer voor eigen profijt gebruiken als je slim speelt. Zo te zien kunnen we dus genoeg vernieuwing in Bioshock 2 verwachten middels een tal nieuwe vijanden, en een nieuwe Big Daddy variant. Gelukkig zullen we het ook weer opnemen tegen oude bekenden vijanden, en we kunnen op basis van de laatst verschenen gameplayvideo's alvast stellen dat de A.I weer van hoog niveau zal zijn. Dat belooft dus opnieuw een mooie ervaring te worden.
|