Review: Tales of Symphonia: DotNW
Door Simon op 23-11-2009 om 19:20
|
Bron: Gamed
|
Tales of Symphonia op de GameCube is misschien wel de leukste RPG die ik ooit gespeeld heb. Dankzij de enorme wereld en het unieke gevechtssysteem was ik gelijk verkocht. Nu is het vervolg van die game gearriveerd, Tales of Symphonia: Dawn of the New World. Weet Dawn of the New World zijn voorganger te overtreffen?
Maar laten we het eens over deel twee hebben. Zoals gezegd wordt in het begin Palmacosta verwoest, waarna jij in de schoenen van de verlegen jongen Emil stapt. Hij leeft nu bij zijn oom en tante, maar een leuk leven leidt hij niet. Sinds de komst van Emil in Luin blijven er namelijk monsters komen, dus iedereen denkt dat het zijn schuld is. Daarnaast hoort Emil ook steeds weer gejammer van iets wat klinkt als een wolf. Anderen horen dit niet, dus is hij gek? Op een gegeven moment besluit hij om op dat gejammer af te gaan, maar hij wordt aangevallen. Net voordat hij vermoord wordt, wordt hij gered door het schattige meisje Marta. Terug in Luin blijkt ene Richter op zoek te zijn naar dat meisje. Jij kan hem naar haar leiden, dus ga je samen met hem richting de plek waar je haar ontmoette. Het blijkt dat zij de grot ingegaan is, en dus zit er niks anders op om hetzelfde te doen.
De grot wordt bewoond door monsters, waardoor je alvast goed kennis kunt maken met het gevechtssysteem. Na een tijdje zoeken vinden Richter en Emil het meisje Marta, maar dan blijkt dat Richter haar wilt vermoorden. Aangezien Marta jouw leven gered heeft sta jij dit niet toe. Na een kennismaking met Marta hoort Emil datzelfde gejammer weer, ditmaal vlak naast hem. Daar treft hij Centurion Tenebrae aan, de heerser van de duistere monsters. Hij heeft echter geen kwade bedoelingen en reist met Marta mee. Naast Tenebrae zijn er nog meer Centurions, maar door het samenvoegen van de werelden zijn zij in hun 'slaapvorm' gegaan, wat betekent dat ze in hun Core zitten. Marta en Tenebrae proberen al deze Cores te verzamelen zodat ze alle Centurions weer kunnen ontwaken, wat ervoor zal zorgen dat de heerser van alle monsters, Ratatosk, zal ontwaken. Dit klinkt alsof het erg slecht is, maar het ontwaken van alle Centurions en Ratatosk zal er juist voor zorgen dat de balans in de wereld weer hersteld zal worden. Emil lijkt het wel wat en besluit daarom mee te helpen, hierdoor verandert hij in een Knight of Ratatosk. Dit betekent dat hij in gevechten (en later ook daarbuiten) bezeten wordt door de ziel van Ratatosk, wat hem een compleet ander persoon maakt. Weg is de verlegen Emil die alleen maar sorry kan zeggen, hier is een stoere Emil die graag begeleid wordt door keiharde gitaarriffs!

Met zijn nieuwe personaliteit gaat hij nu met Tenebrae verder op zoek naar Marta, die ondertussen opgejaagd werd door Richter. Je maakt nu kennis met een groot nieuw element in de game, namelijk het bevrienden van monsters, waarover later meer. Na de dungeon voltooid te hebben en weer herenigd te zijn met Marta kruist voor de tweede keer Emil's pad met die van Lloyd. Nu Emil nieuwe krachten heeft durft hij een gevecht met Lloyd aan, maar Lloyd blijkt vele malen sterker te zijn. Hij en Marta worden uitgeschakeld, waarna Lloyd een Centurion Core - welke Marta juist nodig had - steelt en er vandoor gaat. Dit is verschrikkelijk, want als je de Cores op een verkeerde manier behandelt zal dat voor veel problemen zorgen. Marta en Tenebrae staan er dan ook op om Lloyd te achtervolgen, en aangezien Emil graag wraak wil, besluit hij om met hen mee te gaan op reis. Nu volgt een lange en epische reis langs bekende en nieuwe omgevingen. Oude omgevingen zijn vaak wel enigszins veranderd en het is erg leuk om te ontdekken wat er veranderd is in de tijd dat je 'weggeweest' bent.
Naast de omgevingen zijn er ook meer veranderingen met als meest in het oog springende het gevechtssysteem. Voor ik op de vernieuwingen inga, zal ik het systeem eerst toelichten. In de 'Tales of...' serie verlopen gevechten real-time, dat wil zeggen dat je dus niet via menu's je aanval selecteert. Je bestuurt één personage handmatig, terwijl de computer de rest van je overneemt. In de gevechten is het de bedoeling dat je alle vijanden in de afgesloten arena afmaakt, en hiervoor heb je beschikking over standaard aanvallen, maar ook keuze uit een groot arsenaal van 'Artes'. Naar mate je in levels stijgt zal je ook nieuwe Artes vrijspelen. Artes voer je uit door de stick op de Nunchuk in een bepaalde richting te houden, en dan op B te drukken. Het werkt erg gemakkelijk en binnen no-time maak je de langste combo's. Naast standaard aanvallen en Artes heb je ook Unison aanvallen, welke je uitvoert met (een deel van) je team. Dit zijn simpelweg zeer sterke aanvallen.

Eerder vertelde ik al in mijn preview dat je nu vrijelijk door de arena tijdens gevechten kunt lopen door een simpele druk op een knop (in tegenstelling tot een horizontale lijn waar je met de vijanden op staat), maar eerlijk gezegd heb ik deze functie maar eenmaal gebruikt, en dat was in de tutorial. Ten eerste wordt je niet beschermd tegen aanvallen wanneer je vrij rondloopt, waardoor een simpele aanval altijd resulteert in een critical hit. Hierdoor ga je natuurlijk veel sneller dood. Ten tweede is het gewoon nutteloos: waarom zou je een rondje om je vijand lopen? Het zou strategische voordelen kunnen bieden, maar als je denkt gluiperig te zijn door van achter aan te vallen, blijkt de vijand toch al omgedraaid te zijn tegen de tijd dat je achter hem staat (of je wordt juist aangevallen). Als je gewoon slim omgaat met je Artes en je standaard aanvullen zul je nooit hoeven vluchten.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
78 |
Sound |
64 |
Graphics |
66 |
Replay |
85 |
Een must-have voor fans van het origineel.
|
76 |
|
|
|
19:27 'Westerse RPG markt DS is verzadigd.'
19:18 Fret Nice naar de PlayStation 2?
|
Reacties (24) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (217.136.55.xxx)
op 23-11-2009 om 19:29
|
Ik zou het minstens een 90 hebben gegeven, heel leuke game. :D
|
|
the_dan
op 23-11-2009 om 19:41
[Niv: 310 / Exp: 15521]
|
ik ken dat hele tales of niet...
(hoe het speelt) de naam wel
|
|
Gast (84.87.69.xxx)
op 23-11-2009 om 19:44
|
'Dawn of the New World is niet geschikt voor gamers die deel één niet gespeeld hebben.'
Dus dit is dan een van de hoofdredenen waarom het zo'n normaal cijfer krijgt ?
Misschien was het dan slimmer geweest om 2 beoordelingen te geven.
Namelijk een voor als je de prequel hebt gespeeld en een voor die nieuwkomers.
|
|
rockstarhero
op 23-11-2009 om 19:58
[Niv: 4 / Exp: 204]
|
os die nieuwe map wel leuk genoeg? :s
want met die vliegtuigen over de overworld vliegen als rap transportmiddel was wel zalig  En kon je dan ook niet op een wolf rijden, als ik me het goed herinner?
|
|
Simon
op 23-11-2009 om 20:16
[Niv: 112 / Exp: 5600]
|
@rockstarhero zoals je kunt lezen in de review is de 3D world map geheel ingewisseld voor een statische 2D map. Je kan inderdaad weer met die vliegdingen reizen, maar ja, wat is het... Je kijkt naar een vliegtuigje, meer niet.
@Gast, nee, dat is niet de enige reden. Zoals gezegd zijn de graphics op sommige punten ondermaats en is de muziek ook niet je van het. En sowieso is de conclusie dat je dit deel moet kopen als je fan bent van het origineel  .
Gewijzigd door Simon op 23-11-2009 om 20:17
|
|
dantekloon
op 23-11-2009 om 20:24
[Niv: 189 / Exp: 9429]
|
ik vindt het zo'n vette game
ik heb hem al bijna uit gespeeld
ik zit nu in Chapter 8 met ongveer 37 uur gameplay
heb ik erop zitten
maar de graphics kan ik me voor stellen een 66 maar de rest van de score mag best omhoog
en het verhaal is ook echt super vet en vooral als je deel 1 ook hebt gespeeld op de NGC dus laat TOS 3 ook maar komen ik krijg er geen genoeg van
|
|
kubus
op 23-11-2009 om 20:48
[Niv: 26 / Exp: 1310]
|
Ik geef het MINSTENS een 8,5. Ik vind deze zelfs beter dan deel 1.
Dit is trouwens een spin-off, geen sequel, en het verhaal uit deel 1 komt nauwelijks terug in dit spel, dus ik vind het een rare uitspraak dat je deel 1 gespeeld moet hebben om deze echt leuk te vinden =/. Ik vind dit echt een losstaand verhaal maja meningen kunnen verschillen.
En graphics een 66? Vind ik wel erg laag. Ik vond het spel er zeker mooi uitzien, en de muziek is weer eens briljant (vooral dat trommelliedje en de battle music <3)
|
|
jochemlibbe
op 23-11-2009 om 20:50
[Niv: 8 / Exp: 409]
|
Deze game moet je echt halen! Echt beste Wii game die ik heb gespeeld. Vechtsysteem is geweldig en die skits zijn echt helemaal toppie. dan klik je niet snel door dus begrijp je het verhaal beter. De graphics zijn altijd minder op de Wii.. dat is een nadeel aan dat ding. Voor de rest.. echt een tip om deze game te halen het speelt echt heerlijk
|
|
lorenzogilds
op 23-11-2009 om 20:58
[Niv: 33 / Exp: 1638]
|
ik heb geen wii
|
|
Gast (62.193.245.xxx)
op 23-11-2009 om 21:01
|
Veelste hoog, deze game is heel slecht ten opzichte van zijn jaren oude voorganger.
Ook ziet het spel er uit als een NGC game wat zich vertaalt naar een lelijk spel.
|
|
Simon
op 23-11-2009 om 21:08
[Niv: 112 / Exp: 5600]
|
Veel uiteenlopende meningen hier. Het staat allemaal in de review, maar om het toch nog eens op te sommen:
+ Heerlijk verhaal
+ Skits zijn gaaf
+ Stemmen zijn erg goed
+ Love letter naar fans
- Graphics vallen vaak tegen
- Muziek is erg wisselend
- Geen overworld
- Vooral grappen in Skits moeilijk begrijpbaar voor nieuwkomers
= 76. Zoals gezegd zullen fans van het origineel de game ervaren als een topper, maar we denken hier ook aan nieuwkomers. Als Namco iets had gedaan in de trend van een samenvatting van het eerste verhaal dan waren zulke problemen er niet geweest. Je kunt dat ook positief opvatten, want zoals vermeld, is het het nu zeker nog waard om deel een aan te schaffen en te spelen.
Even terzijde, Marta is een lekkerding  . Ze heeft echt een super cute stem, heeft Namco goed uitgezocht.
Gewijzigd door Simon op 23-11-2009 om 21:22
|
|
Gast (67.159.44.xxx)
op 23-11-2009 om 21:14
|
Ik denk dat het wel een goede review is. K heb de game nog niet gespeelt, maar als je metacritic bekijkt zie je dat de game daar n 69 scoort. hier wordt wel uitgelegd waarom de game 76 scoort.
Ben een groot fan van deel 1 dus deze ga ik zeker aanschaffen! *D
|
|
Gast (62.193.245.xxx)
op 23-11-2009 om 21:16
|
Tales has fans?
Weer iets nieuws geleerd.
Dacht dat alleen dat Addicted Japanese Gamers het kochten.
Tales of Series is een van slechtste JRPG's op de markt. Elke Tales dat na Tales of Phantasia uitkwam is een slechte Ripoff op het origineel.
Het spelprincipe was in 1995 goed, maar anno 2009 verdient het spel niet meer dan een 2.
Achja misschien dat het voor WII Begrippen wel redelijk is, aangezien WII de slechtste Console sinds de Sege Megadrive is.
|
|
jochemlibbe
op 23-11-2009 om 21:53
[Niv: 8 / Exp: 409]
|
@gast62.193.245
Meningen verschillen.. als jij Tales niet leuk vind jammer dan.. laat de fans wel even genieten van deze game!
|
|
DarthTedious
op 23-11-2009 om 22:07
[Niv: 46 / Exp: 2276]
|
@ Gast (62.193.245.xxx): Volgens jouw redenering zijn de Xbox360 en PS3 dus slechte systemen omdat de Tales games die daarvoor verschenen juist een hoger cijfer kregen  (metacritic)
'Failure of logic' heet zoiets. Leer ervan en ga door met je leven.
|
|
XIX
op 23-11-2009 om 22:12
[Niv: 20 / Exp: 1012]
|
deze meot ik nog halen, kdenk dat ik dat van de week wel ga doen, of anders eerst new SMB wii, maar beide wel binnenkort
|
|
Gast (95.96.48.xxx)
op 24-11-2009 om 00:02
|
is deze ook te spelen met gamecube controllers? Voor in de multiplayer?
|
|
Gast (80.126.80.xxx)
op 24-11-2009 om 00:08
|
Gast (62.193.245.xxx
welke steen verberg je onder, tales is juist ook in europa heel populair -.o7
ik zou deze ook halen als ik een wii had, die nieuwe tales vind ik niks.
|
|
zeekoei
op 24-11-2009 om 06:33
[Niv: 16 / Exp: 793]
|
Ik vind het een erg goed spel, of.. beter dan ik had verwacht en gehoord.
|
|
Onna76
op 24-11-2009 om 09:01
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
Ik vind er zelf ook niks aan, je vergeet een punt, stemmen zijn vreeeeeeselijk irritant, met name van de hoofdpersoon. Wat een jank bak is dat
Ik wacht wel op ToV. Demo van gespeeld en die spreekt me heel wat meer aan.
@jochemlibbe, dat vind ik een mega belediging tov een Mario Galaxy bijvoorbeeld.
Gewijzigd door Onna76 op 24-11-2009 om 09:02
|
|
jochemlibbe
op 24-11-2009 om 16:18
[Niv: 8 / Exp: 409]
|
@onna, je hebt gelijk niet alle spellen hebben slecht beeldkwaliteit, alleen ik heb alleen een Wii en zit dus nog te twijfelen om een Xbox aan te schaffen vanwege het beeldverschil
|
|
Gast (62.193.245.xxx)
op 24-11-2009 om 16:50
|
@ jochemlibbe
Zeker nog nooit JRPG's gespeeld? Al helemaal geen Tales Of Phantasia zeker?
Ach ik hoor het al, je kocht het alleen maar omdat het op de WII uitkwam :S.
Zelfs Mario Galaxy zaf er uit als Matige PS2/ Onvoldoende NGC Spel moet je nagaan hoe slecht dit is...
|
|
Subastion
op 25-11-2009 om 11:20
[Niv: 14 / Exp: 699]
|
Lol @ Gast (62.193.245.xxx)
Jij bent wel een foute troll, Super Mario Galaxy ziet er een stuk beter uit dan Super Mario Sunshine anders, je bent echt aan het bitchen man.
Ik heb Tales of Phantasia hier liggen maar geef mij maar liever Tales of Symphonia (GC) en Tales of Vesperia.
|
|
Gast (145.118.6.xxx)
op 27-11-2009 om 10:49
|
't Is wel een leuk spel. Alleen ik kan me matig irriteren aan de voice actor van Emil.. je weet wel, als 'ie die onzekere knul is die om de 30 milliseconden sorry zegt.
Ik vind 't ook heel jammer dat Lloyd, Colette e.d. andere voice actors hebben dan in de Cube versie.
qua Graphics zien de karakters er goed uit maar de omgeving lijkt wel alsof ze direct uit de Cube versie zijn meegenomen.
De muziek is lichtelijk aangepast, dus dat kan er mee door.
Verder is het spel wel leuk ^_^ Ben nog niet zo ver, maar ik kom er wel doorheen :P
BTW;
"op dat moment zie je een meisje met een bol in haar handen die ingesloten wordt door de soldaten van Martel"
Het zijn soldaten van de Vanguard.
In het spel wordt ook later uitgelegd dat er een bijeenkomst was van de Vanguard (degene die de Sylavaranti willen "redden" van de opressie van de Tethe'Allans), waardoor Lloyd met de soldiers van Martel (soldiers zie je niet) om de bijeenkomst van de Vanguard te stoppen.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|