Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Assassin's Creed: Terugblik


Door NickPeters op 26-11-2009 om 17:17
Bron: Gamed.nl

Op de MX05 kwam Ubisoft met een grote aankondiging. Project Assassin, later Assassin's Creed, hield menig gamer met de neus tegen het beeldscherm bij iedere trailer die uitkwam. Een knap staaltje kunst van marketing, of was het gewoon de beste game uit zijn jaar? Hier zijn de meningen over verdeeld, alhoewel de meeste mensen het spel geweldig vonden, sloeg bij een redelijk percentage toch de verveling snel toe. AC zou te herhalend en saai worden na enkele uurtjes spelen. Was dit ook zo?

De speler begon het spel als een proefpersoon, gevangen genomen door onbekende wetenschappers. De reden van je gevangenschap bleek een DNA herinnering. Voor de mensen die écht het eerste deel nooit hebben gespeeld; AC komt met een theorie waarin staat dat herinneringen niet alleen in de hersenen opgeslagen worden. Een deel komt ook in een persoon zijn of haar DNA terecht, waardoor geestelijke evolutie plaatsvindt. Noem het een soort onbewust leren van de geschiedenis, instinct dus.

Nu heeft onze hoofdrolspeler schijnbaar een erg belangrijke herinnering in zijn DNA staan, maar het is niet meteen bereikbaar voor de wetenschappers. Tegen wil en zin (of juist niet) is het dus aan ons om verschillende herinneringen door te spelen, tot we bij de juiste aangekomen zijn. Het is een grappig gegeven waar goed over nagedacht is, het zorgt er namelijk voor dat tussen het spelen door er enkele adempauzes zijn. Hier zul je merendeels conversaties voeren met de slimmerikken, maar toch stoort het verhaal niet.



Wat was nu eigenlijk de bedoeling in Assassin’s Creed? Onze hoofdrolspeler is één van de, zo niet dé beste moordenaar in de guild. Hierdoor wordt hij arrogant, onvoorzichtig, krijgt schijt aan de ‘creed’ van zijn clubhuis en doet alles op zijn manier. Dit leidt uiteindelijk tot een mislukking van de missie, en Altaïr wordt gedegradeerd tot broekie. We kunnen onszelf weer omhoog werken door verschillende opdrachten uit te voeren. Oh ja, er kan bloed geroken worden en je lust voor agressie en geweld zal bevredigd worden… Toch?

Een groot punt van kritiek op de game was de diversiteit in het spel, of liever het gemis ervan. Naarmate AC haar verhaal vordert en er meerdere moves beschikbaar worden verandert er eigenlijk maar verdomd weinig in de gameplay. Voordat je je doelwit mocht uitschakelen moest je namelijk eerst genoeg informatie opdoen. Dit kon in de vorm van het zakkenrollen van belangrijke informatie, afluisteren en bedreigingen. Het feit dat dit iedere keer gedaan moest worden voor een missie, zonder dat hier enige verandering in plaatsvond, zorgde er misschien wel voor dat veel mensen afhaakten of toch enigszins teleurgesteld waren in hun aankoop.

De echte kenners weten echter dat Assassin’s Creed meer was dan alleen verplichte missies uitvoeren. Er waren drie gigantische steden in de vorm van bijvoorbeeld Jerusalem. Bedenk hierbij dat het zich afspeelt in de middeleeuwen en je snapt dat het rennen over daken of tussen smalle straatjes een groot genot blijft. Men kon echt goed worden in het ontwijken van soldaten, door bijvoorbeeld goed gebruik te maken van de omgeving. De sleutel tot een snelle ontsnapping ligt hem in het kennen van je omgeving en dit naar je voordeel buigen. Drukke marktjes hoeven geen obstakel te zijn wanneer je gewoon door de standplaatsen heen springt! Het spelen en vechten met soldaten bleef op deze manier erg vermakelijk, maar toch ook hier een punt van kritiek: het was allemaal wel erg makkelijk. Eenmaal het counteren aangeleerd, zo'n uur nadat je de game speelt, zul je weinig problemen meer hebben om de gevechten naar je hand te zetten ... keer op keer ... steeds weer.



Het ontwijken van de massa was een grote factor, toch kwam de vraag wel eens naar boven; Wat doen al deze mensen in vredesnaam de hele dag? Hoewel er een zee van mensen was, waren deze enkel aanwezig. Buiten de sleutelfiguren leek het alsof iedereen de hele dag rondjes liep. Ik geef toe dat dit een vorm van mierenneuken betreft, maar de reden dat ik het aanhaal is de wijzigingen hierin. Het tweede deel zou de mensen wat te doen geven dus wellicht dat dit kritiekpunt in de sequel is komen te vervalelen. Toch zou het een leuke verandering zijn als mensen voortaan echt aan het shoppen zijn bij de marktkraampjes, of misschien een publieke steniging als willekeurig evenement!

Een groot minpunt waar ik teleurstelling bij voelde was het veel te simpele vechtsysteem, zoals eerder al aangehaald. Omdat het allemaal zo eenvoudig bleef, koos naar mijn inzicht een groot deel van de spelers voor de counter-tactiek. Gewoon netjes blijven afwachten tot de vijand aanvalt om ze vervolgens met één knop uit te schakelen. Toegegeven, het duurde op deze manier allemaal iets langer, maar het was ook zeker het veiligste en hoogst onderhoudend. Altaïr had namelijk een redelijk arsenaal aan counter-moves, welke in redelijk willekeurige volgorde worden uitgevoerd. Het verveelde nooit om je zwaard dwars door iemand zijn borstkas te rammen om zo een fontein van bloed te creëren.

De makers van Assassin’s Creed hebben alle kritiek tot zich genomen en naar eigen zeggen is er goed geluisterd. De steden zullen ongetwijfeld nog groter zijn, missies zullen meer omvatten dan voorheen en dat Assassin’s Creed 2 een topper zal worden, dat staat buiten kijf. De enige vraag die nu nog rest is hoe het verhaal van het eerste deel zich nog verder ontwikkeld, het betrof een redelijk open einde waardoor er verschillende vragen ontstonden die nu toch echt een antwoord eisen. De tijd is daar, een andere tijd, een ander personage. Wij hopen op een wederom spannend avontuur, maar of dat daadwerkelijk gelukt is kunnen jullie morgen in onze recensie lezen!


20:10  PSOne - Deel 31
17:08  [Upd.] Gamed is verhuisd
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 26-11-2009 om 17:18 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Voor de mensen die het artikel niet geheel begrijpen: hierin hebben wij getracht uiteen te zetten wat Assassin's Creed voor ons was. Morgen volgt de recensie van het tweede deel, en we wilden op deze manier nog eens de kritische en positieve factoren van het eerste deel aan halen. Om jullie geheugen op te frissen, het verhaal duidelijk te maken en tegelijkertijd een opzetje te geven naar de recensie voor morgen.

jochemlibbe op 26-11-2009 om 17:20 [Niv: 8 / Exp: 409]
best knap dat jullie een artikel 10 minuten in de toekomst kunnen plaatsen het is namelijk 17:09

Gewijzigd door jochemlibbe op 26-11-2009 om 17:21

Jonezy op 26-11-2009 om 17:32 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Ah, een van m'n favoriete games ooit. Kan niet wachten tot ik deeltje 2 heb.

Aaruman op 26-11-2009 om 18:26 [Niv: 62 / Exp: 3086]
Indeed, erg vet spel

Joris Luyten op 26-11-2009 om 18:39 [Niv: 3 / Exp: 147]
mooi, wachten tot de review en dan zien of ik deel 2 ga halen. ik ben nog niet helemaal overtuigd

Stammetje91 op 26-11-2009 om 19:10 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Iedereen koos de counter-tactiek omdat dat de bedoeling was van de game. Er werd duidelijk uitgelegd dat dat het meest efficiënte was.

Hoop wel dat in deel 2 de vijanden niet gewoon in een groepje gaan afwachten en omstebeurt aanvallen. Dat maakte de combat in het origineel echt doodsimpel (mede dankzij de counter-tactiek).

Valentino Aledda op 26-11-2009 om 19:15 [Niv: 30 / Exp: 1515]
@jochemlibbe: er is niks wat we bij gamed niet kunnen

Rubinho op 26-11-2009 om 19:49 [Niv: 4 / Exp: 175]
@ Stammetje91
Mee eens met het punt over de counter tactiek, maar niet over dat om te beurt aanvallen. Ik werd regelmatig in de rug aangevallen door andere soldaten, terwijl ik in zwaardgevecht was.
Op zich niet eens zo gek dat wachten, omdat soldaten - als ze niet voorzichtig zijn - hun medesoldaat anders kunnen verwonden.

Ik heb ten opzichte van deel 1 wel veel verbeteringen gehoord in deeltje 2, dat is wel zeer goed nieuws en ik hoop ook op een goed cijfer in de review.

En ik vind het cijfer voor het eerste deel ondanks enkele negatieve geluiden nog steeds te laag hoor..een 75, dat is een gemiddelde game en daar zat deze toch wat boven hoor..

Goof op 26-11-2009 om 19:50 [Niv: 96 / Exp: 4791]
Damnn..dat was ik hierboven, alweer een reactie met mijn broertjes account geplaatst.

En ik heb het hierboven natuurlijk over het cijfer van Gamed.

Gewijzigd door Goof op 26-11-2009 om 19:51

Thibby op 26-11-2009 om 20:18 [Niv: 6 / Exp: 300]
@ Valentino Aledda

lol

by the way ik vond AC eigenlijk best een goede game.

Shadowx op 26-11-2009 om 20:24 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Deel 1 was waanzinnig ook al was het veel van hetzelfde , deel 2 is nog beter dan deel 1 , ik geniet elke dag van het spel zo mooi is het en geweldig gedaan.

Gast (86.87.29.xxx) op 26-11-2009 om 21:14
Tof,
maar wanneer komt de review van deel 2 nou.

the_dan op 26-11-2009 om 21:23 [Niv: 310 / Exp: 15521]
deel 2 is zeker vet :d

NickPeters op 26-11-2009 om 23:02 [Niv: 9 / Exp: 448]
@ gast 86.87.29...

"Wij hopen op een wederom spannend avontuur, maar of dat daadwerkelijk gelukt is kunnen jullie morgen in onze recensie lezen!"

wolfsran op 27-11-2009 om 12:05 [Niv: 3 / Exp: 140]
Ben deel 1 nu net aan het herspelen, en ik moet zeggen: het herhalende stoorde me de eerste maal niet en nu nog niet. Blijft gewoon een goed spel.

Doojz op 27-11-2009 om 15:43 [Niv: 2 / Exp: 113]
i want review deel 2
volgens mij is die namelijk ganz geil

Nelus op 27-11-2009 om 20:04 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Paar spel/typ foutjes:
Slimmerikken = Slimmeriken
vervalelen = vervallen

Ik vond AC te herhalend, echt jammer. Ik vond het wel heel vet om op daken te klimmen maar na een tijdje verveelt dat ook.

Gast (77.251.117.xxx) op 27-11-2009 om 22:39
Mooi stuk Peters, heb het op thewayoftheassassin doorgeplaatst: http://www.thewayoftheassassin.nl/2009/11/27/project-assassins-creed/

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed
Type:
Game
Releasedatum:
11-04-2008
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media