Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
05 April 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
Disaster Report 4: Summer Memories
Gamed Gamekalender April 2020
Bleeding Edge
DOOM Eternal
Column:

Achievement unlocked: E-Penis


Door NickPeters op 04-11-2009 om 10:20
Bron: Gamed

Achievement Unlocked – 10 inches added to E-Penis. We doen het allemaal, we spelen een game door en kijken gelijk even welke achievements nu eigenlijk te behalen zijn. Welke zijn veel punten waard, zijn er misschien een paar die te verwaarlozen zijn? Waarom vindt de gamer dit zo belangrijk? Inmiddels zijn de scores namelijk niet meer weg te denken uit ons leven.

Weken geleden bekeek ik één van mijn favoriete webcomics, in deze strip werd aangehaald dat games voor de 360 aanzienlijk beter verkopen wanneer de te behalen achievements simpel vrij te spelen zijn. Dit onderzoek zou Microsoft zijn console betreffen, echter geldt hetzelfde voor Playstation gebruikers. Trophies is in principe een andere benaming voor ongeveer hetzelfde gegeven. Alhoewel ik het dus over achievements heb, kunnen PS3 gebruikers hier vanaf nu 'Trophies' lezen. Het onderzoek heeft bij mij zeker enkele vragen opgeroepen, want wat wil men nu eigenlijk bereiken? Is de virtuele penis van gamers tegenwoordig echt belangrijker dan de totale spelervaring van een titel?

Zelf heb ik de afgelopen week Assassin’s Creed doorgespeeld. Het spel ligt al in mijn kast sinds ik de 360 heb aangeschaft, maar ik heb helaas nooit echt de moeite genomen het eens te proberen, tot een aantal dagen geleden. Het viel me vrij snel op dat de achievement punten stegen en stegen terwijl ik simpelweg het gehele spel door aan het rushen was. Voor de meest eenvoudige dingen kreeg ik al een achievement uitgereikt. Het spel zelf duurde overigens ook niet al te lang, waardoor ik kan zeggen dat ik qua tijdsverhouding nog nooit zoveel achievementpunten heb gescoord.


Juist omdat deze achievements zo toegankelijk zijn, gaat men na het uitspelen nog eventjes door om de rest ook te halen. Toch vraag ik mij af wat nu helemaal de meerwaarde van een achievement is als deze door iedereen simpel te behalen valt. Oké, je gamerscore stijgt, maar is er trots voor hetgeen dat behaald is? Neem nu eens een totaal ander spel: Hitman: Blood Money. Deze game gaat al geruime tijd in en uit mijn console en nog altijd mis ik erg veel achievements. Juist omdat deze achievements niet simpel zijn probeer ik zo af en toe het spel nog eens, zelfs maanden later.

Tel daarbij op dat Hitman sowieso wel een uitdagend spel is en je hebt een sterke combinatie van gameplay en extra mijlpalen. Overigens wil ik erbij zeggen dat iedereen die Hitman niet op hard speelt zich moet schamen, dat doet de ervaring ernstig schade. De game blijft gewoon tof, zelfs na het uitspelen ervan. Wanneer ik dan naar Assassin’s Creed kijk, waar men zo doorheen kan vliegen, moet ik zeggen dat het de speler wel erg makkelijk gemaakt wordt om zijn E-penis wat kracht bij te zetten. Hier reken ik even de vlaggetjes achievements niet mee, want uren door steden rondrennen zonder daadwerkelijk iets te moeten doen verveelt erg snel!

Mijn punt? Eigenlijk doen achievements mij niet zoveel. Spellen belanden in mijn console wanneer ze tof genoeg zijn om door te spelen, niet als ze enkel mijn score opkrikken. Beloond worden voor situaties als de credits bekijken kan ik absoluut niet verklaren. Neem nu eens World of Warcraft. Alhoewel ik al ruim anderhalf jaar 'clean' ben, herinner ik me daar de achievements nog. Deze waren zeer divers en zorgden echt dat mensen het spel op een andere manier gingen spelen. Uren plezier werd eraan beleefd, neem daar nu eens een voorbeeld aan!

Geef ons dus weer eens wat echte uitdagingen en neem dat gelijk in de gameplay mee. Geef ons meer spellen als Demon’s Souls voor de PS3, een game die op alle vlakken lastig schijnt te zijn. Kom eens met games die achievements hebben waar je trots op mag zijn als je ze bereikt hebt. Daar zijn ze toch voor bedoeld? Vaak zie ik nieuwe franchises bovenkomen die zogenaamd toegankelijker zijn. Het belachelijke is dat het vaak heel erg goed verkoopt, terwijl de game steeds meer op een film begint te lijken. De ontwikkelaar wilt graag dat iedereen het einde ziet, dus word je maar aan het handje genomen... Zonder het ons weer eens moeilijk te maken.



10:34  LittleBigPlanet met Cake kostuum
10:18  WiiWare krijgt demo's
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Gast (77.166.193.xxx) op 04-11-2009 om 14:46
Seriously 2.0 iemand?

Gast (95.96.188.xxx) op 04-11-2009 om 16:32
je had beter een artikel kunnen maken over dat kij goeie spellen niet eff trophy patchen :r

Gast (77.250.209.xxx) op 04-11-2009 om 19:15
Ik koop zelf nooit spellen alleen maar omdat er makkelijke achievements zijn. Maar door het achievement/ trophy systeem (heb ook een PS3) is gamen leuker geworden. Je wordt nu echt beloond als je bijv. een game op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspeelt. Vroeger was ik veel minder gemotiveerd om dat te doen.

Ik zou nooit een game kopen alleen maar om de makkelijk achievements, maar ik koop door het achievement systeem titels die ik eerder links zou laten liggen. Maar de totale ervaring heeft bij mij nog steeds voorang, ik zou daarom ook nooit Avatar kopen. Achievments zijn een onderdeel van games geworden, alleen niet het belangrijkste deel.

Ik zou graag zien dat achievements of trophies juist moeilijker worden. De hele bedoeling van achievements of trophies zou juist moeten zijn dat de game leuker wordt. Fable 2 had ontzettend leuke en originele achievements waarbij er geen seconde is dat de verveling toeslaat.

Het maakt ook mij niet uit hoe lang het duurt om 1000 GS of een platinum trophy te halen, zolang het maar niet saai of vervelend wordt op weg naar de volle 100%. Multiplayer achievements zijn oké, maar het moet niet zo lang duren dat het vervelend wordt. 80 uur zou eigenlijk het maximum moeten zijn aan tijd die een game duurt voor 100% en niet zoals Gears 2 (400+ uur) of GRAW en Warhawk (1000 uur).

Het moet ook niet onmogelijk zijn zoals in Rayman Raving Rabbids (onmogelijk te halen tenzij je cheat). Het is ook schandalig dat je een game 6 keer uit moet spelen om 100% (Devil May Cry 4) te halen of dat als je een hogere moeilijkheidsgraad trophy vrijspeelt je niet gelijk de trophies krijgt voor de lagere moeilijkheids graden krijgt.


Ik zou nooit een game kopen die ik niks aan vind alleen maar voor de makkelijk achievements. Achievements horen de game leuker te maken en de levensduur te verlengen, niet om je e-****** te vergroten. Het is erg jammer dat mensen een game kopen alleen maar om de makkelijke achievements. De totale ervaring blijft het belangrijkst, achievements zijn een leuke toevoeging.

Achievements horen uitdagend te zijn, ze heten niet voor niets achievements.




ConAir op 04-11-2009 om 20:28 [Niv: 105 / Exp: 5270]
Ik vind Trophies/Achievements wel leuk om te halen, maar inderdaad zal ik pas voor de 100% gaan, als ik me met de game vermaakt heb, Uncharted 2 om maar een voorbeeld te noemen. Het plezier moet vooropstaan. Waarom zou je immers tijd steken in een game die je niet aanstaat? Ik zal dan ook zeker niet voor alle games voor de Platinum gaan.

Op PS3 is overigens Terminator: Salvation een van de gemakkelijkste games voor de Platinum Trophy. In co-op op Hard is ie zo binnen. En ik vond het best een redelijke game, dus dan wil ik ervoor gaan.

Gast (77.250.209.xxx) op 04-11-2009 om 21:05
Als ik een game koop wil ik er graag alles uithalen, helaas lukt dat niet altijd en moet ik het doel naar een platinum of 1000 GS soms opgeven.

chimnino op 04-11-2009 om 22:29 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Ik vind het niet zozeer nuttig om te halen. Van sommige spellen die ik tof vind, wil ik uiteraard zo veel mogelijk trophies halen. Anderen boeien mij te weinig om er daadwerkelijk moeite in te steken voor trophies of de trophies zijn te moeilijk/tijdrovend (GTA4 online, Killzone 2 online, Mirror's Edge Speed Runs)

Berserk op 05-11-2009 om 08:32 [Niv: 141 / Exp: 7034]
i don't care for achievements of trophies. Ze hebben me nooit geboeid. Geef mij maar gewoon de speelervaring van een spel en da ga ik over naar een volgend spel. ik speel bijna nooit een spel meermaals, ik wil graag een volgend spel/verhaal spelen anders mis ik te veel spellen want ik heb er te weinig tijd voor.

Stefan L op 08-11-2009 om 20:57 [Niv: 28 / Exp: 1403]
Het liefst heb ik games waarbij er minder er weinig achievements zijn maar dat deze achievements zo'n uitdaging bieden dat het goed voeld om ze behaald te hebben. 500g voor het uitspelen 500g voor het behalen van de extra's.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden