In 1992 lanceerde id Software de First Person Shooter Wolfenstein 3D, deze FPS populariseerde het genre en werd onmiddellijk een cultklassieker. In samenwerking met id Software ontwikkelt Raven Software momenteel een nieuwe Wolfenstein titel voor de PC, de PS3 en de Xbox 360.
De sleutel elementen van de single-player zijn de bovennatuurlijke krachten die je kunt gebruiken en een groot systeem om je personage te upgraden, waardoor je die erg sterk kunt maken. Maar ontwerper Matt Wilson vertelde dat de ontwikkelaar niet zulke krachtige personages in de multiplayer wilt. Daarom zijn er drie klassen beschikbaar (soldier, medic en engineer), en elke klas heeft weer andere unieke krachten.
Upgrades kan je nu niet meer verzamelen zoals in de single-player, je kan er in de multiplayer maar één per keer gebruiken. Nu zul je moeten kiezen: ga je voor meer precisie, of wil je juist dat je wapens sterker zijn? Zoals verwacht is de slow-motion functie niet te gebruiken: zoiets werkt namelijk niet online.
De speelmodes zullen bestaan uit de overbekende deathmatch en team deathmatch modes, maar er zullen ook modes zijn waarin je een missie hebt. Dit kennen we van bijvoorbeeld Enemy Territory, waarin één team een bepaald punt verdedigt, terwijl het andere team dat punt juist moet bezitten. Afgeleid van deze mode is Stopwatch, waarin het winnende team bepaald wordt naar de hand van hoe snel een team missies voltooid heeft. Er zijn acht levels om online te gaan knallen.

|