Met gestoorde wormen een kleurvol slagveld op om elkaar op de meest vreemde manier af te maken: zo kan je Worms 4: Mayhem samenvatten.
Enkele jaren terug waren er enkele levensgevaarlijke en hilarische wormpjes in een game die vele mensen wisten te boeien. Deze wormen zaten in het spel Worms en het was één groot feest op het slagveld. Met Worms was het namelijk de bedoeling om de vijandige wormen uit te schakelen. Dit deed je niet door middel van een saaie wapens zoals je die in elk spel vindt, maar juist met oude omaatjes, vliegende schapen en dodelijke bananen. Het doden van een vijand ging vaak samen met het gelach van de spelers. Worms was een enorm succes.
Worms was echter 2d. Voor de makers een reden om een Worms te maken die driedimensionaal was. De screenshots die ze af en toe vrijgaven zagen er goed uit. De omgevingen waren nog altijd erg vrolijk en de wormen keken net zo verstrooid zoals bij de allereerste Worms. Toen Worms 3d uitkwam, waren de reacties echter alles behalve positief. Worms was Worms niet meer. De legendarische gameplay had plaats moeten maken voor een brakke besturing. Toch geeft Team 17 het niet op en ze komen dit jaar nog met Worms 4: Mayhem.
Met maffe wormen oorlog voeren
Centraal in dit spel staan natuurlijk de levensgevaarlijke wormen. Nieuw in Worms 4: Mayhem is dat je je worms volledig kan aanpassen. Je kan ze naar het slagveld sturen met rare petten of met een heel fout kapsel. Je kan dus met hele vreemde wormen oorlog gaan voeren. Naast het aanpassen van de wormen kan je ook de wapens aanpassen. Via de nieuwe editor kan je instellen hoeveel schade je wapen aanricht en of het wel of niet giftig is. Er valt dus meer dan genoeg te veranderen voordat je aan het spel begint.
Het spel zelf is niet al teveel veranderd in vergelijking met de voorgaande delen van Worms. Nog steeds is het jouw doel om de vijandige wormen een kop kleiner te maken en de vijanden hebben dezelfde doelstelling voor ogen. Met de wormen, die je zelf zo vreemd mogelijk hebt gemaakt, en met je wapens, die je zelf zo sterk mogelijk kan maken, is het de bedoeling dat je door de gevarieerde omgevingen wandelt en hier en daar het lege leventje van een worm beëindigt. Er komt echter het één en ander bij kijken.
Ten eerste moet je rekening houden met de wind. Wanneer je tegen de wind in een raket afvuurt, loop je het risico dat de raket midden in de lucht van richting verandert en dat je hem zelf in je gezicht krijgt, en dat is niet de bedoeling. Ook behoor je rekening te houden met de omgeving. Wanneer je tegenstander zich achter een cactus verschuilt, heeft het geen zin om hem met een handgeweer proberen te raken. In plaats daarvan pak je het meest explosieve wapen dat een worm kan dragen en verwoest je de cactus samen met de worm.
Zoals hier al eerder werd vermeld, is het mogelijk om je eigen wapens te creëren. De wapens die Team 17 heeft verzonnen zijn echter ook zeer leuk om te gebruiken. Zo kan je onder andere een kip naar de vijand sturen. Het is echter geen normale kip: dit is namelijk een ware kamikazekip die zichzelf maar al te graag onder de neus van de vijand opblaast. Wanneer je geen zin hebt in het opofferen van een kip, kan je ook metalen ezel uit de lucht laten komen. Deze zal alles met de grond gelijk maken. Er zal een enorm uitgebreid arsenaal aan wapens ter beschikking staan en elk wapen komt op een ander moment goed van pas.
|