Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Red Faction: Guerrilla


Door Stefan van B op 15-06-2009 om 14:51
Bron: Gamed

De Red Faction franchise gaat alweer enige tijd mee en staat altijd garant voor een aantal dingen, waaronder de planeet Mars, destructie en de hierbij horende realistische physics. Met Red Faction: Guerrilla, het eerste Red Faction deel op de huidige generatie consoles, brengt Voltion de kenmerkende eigenschappen tot het uiterste in een grote zandbak, maar of dat werkt is weer een ander verhaal.

Red Faction: Guerrilla vertelt het verhaal van Alec Mason, een mijnwerker die op Mars aankomt om een nieuw leven te beginnen. Bij aankomst wordt hij ontvangen door zijn broer die hem inleidt op wat er nu op Mars aan de hand is. De Earth Defence Force, EDF, was voorheen de beschermer van de Martiaanse kolonisten, maar is nu veranderd in een meedogenloze organisatie die niks meer kan verdragen. De Red Faction, een ondergrondse beweging, verzet zich hiertegen, Alec’s broer is hier lid van en wordt voor de ogen van Alec hardhandig vermoord, Alec is uit op revenge en sluit zich aan bij de Red Faction. Je wordt losgelaten op het immens grote speelveld, genaamd Mars. De kaart is ingedeeld in zes gebieden die onderling alleen in kleurenpallet van elkaar schelen. In elke regio is het de bedoeling dat je de motivatie van de bevolking omhoog krijgt en het regime van de EDF tot het nulpunt laat afzwakken.

Door het laten afzwakken van het EDF regime speel je hoofdmissies vrij, dit zijn er meestal twee tot drie per regio, maar om deze vrij te spelen zul je eerst een aantal andere dingen moeten doen. Over de kaart zijn er namelijk een aantal sub-missies verspreid, die men ‘Guerrilla Actions’ heeft genoemd. Bij het uitvoeren van zo’n actie krijg je oftewel schroot, het betaalmiddel op Mars of je wordt beloond in de vorm van een stijging van de motivatie en een afwazkken van het EDF regime. Als je geen zin hebt in missies kun je altijd nog op eigen houtje belangrijke gebouwen van de EDF gaan vernietigen, zoals bruggen en kantoren. Hierbij zal de EDF in actie komen en hevig weerstand bieden en dan kun je maar beter het gebied ontvluchten, want als je belaagd wordt door helikopters, tanks en hordes aan soldaten zul je de health bar snel zien slinken.


Als je zomaar aan het rondtouren bent heb je kans dat je een belletje binnenkrijgt waarbij je wordt gevraagd ter hulp te schieten. Denk hierbij aan het stelen van een EDF voertuig uit een colonne of het helpen bij de verdediging van een Red Faction basis. Als je niet ingrijpt zullen er voor de rest ook geen consequenties aan vast hangen. Je loopt dan alleen wat schroot mis, iets wat je eigenlijk wel hard nodig hebt. In elke thuisbasis kun je namelijk van je schroot nieuwe dingen kopen, een verbeterde hamer, nieuwe raketten, de mogelijkheid om meer bommen te dragen en meer van dat soort spul. Schroot krijg je dus door het spelen van missies, maar ook door het oprapen ervan als je gebouwen hebt vernietigd. Hoeveel motivatie heb je nog nodig om rel te gaan schoppen?

Het vernietigen in Red Faction voelt dus geweldig aan, want alles, maar dan ook echt alles kan helemaal kapot gemaakt worden. Het is fascinerend om te zien hoe de zwaartekracht gebouwen naar een bepaalde kant om laat vallen omdat alleen aan die kant de muren zijn verwoest. Het belangrijkste is dat de gameplay een nieuw soort aan diepgang krijgt, niet langer hoef je een trap af om beneden te komen en ook niet langer hoef je door deuren. Je slaat gewoon de grond onder je vandaag of de muur voor je weg. Een auto in een garage is hierdoor ook veel makkelijker geworden, muurtjes die in de weg staan beuk je namelijk gewoon omver.

Helaas komt deze onovertroffen destructie wel met een nadeel, de omgeving heeft hier namelijk onder te lijden gehad. Mars is namelijk saai en ongedetailleerd, alles lijkt namelijk op elkaar en alles heeft ook dezelfde kleur, alleen dan steeds een andere tint rood. De omgeving bestaat voornamelijk uit kale vlaktes omringd door bergen die zich steeds lijken te herhalen. Ook is er nergens geen teken van leven te bekennen in sommige gebieden. Een koloniale nederzetting of een soort van meer met groene bomen en dergelijke hadden toch wel degelijk aan de sfeer bijgedragen. Helaas mocht het zo niet zijn en zitten we nu opgescheept met een aantal vierkante kilometer die geen nut hebben en alleen dienen als verstopplek voor al even inspiratieloze verzamelobjecten.

Op grafisch vlak kent de game dus redelijk grote pluspunten, maar ook degelijke minpunten en ook op het gebied van audio is de game maar matig. Over de gehele game speelt er een achtergronddeuntje af, maar het is niets speciaals en voegt maar weinig toe aan het geheel. De voice-acting is ook maar gewoontjes en zal je niet uit je stoel blazen. Gelukkig werkt de gameplay over het algemeen erg soepel en zul je bijna nooit op problemen stuiten. Bijna nooit, want de game wilt je nog wel eens in het duister laten wat betreft de richting die je op moet en wat je nu eigenlijk moet doen om ergens te komen. De meeste mensen zullen hier wel uit kunnen komen, maar de mogelijkheid bestaat dat dit je kan gaan frustreren.


Gelukkig zijn de meeste missies uitdagend en begeleidend genoeg en samen met het destructiemodel heb je dus reden genoeg om terug te blijven keren naar de rode planeet. Maar dit hoeft natuurlijk niet alleen, samen met vier vrienden kun je offline deelnemen aan de ‘Wrecking Mode’, hier krijgt elke speler omstebeurt een kans om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk schade aan te richten in een bepaald gebied. Maar ook online is het goed vertoeven, de diepgaande online multiplayer kun je samen met vijftien andere destructieve mensen beleven. Je kunt aan de slag in variaties op bestaande modes zoals deathmatch en search & destroy, ondertussen verzamel je solo en met je team experience points om omhoog te ranken en nieuwe upgrades te unlocken. Verwacht niks revolutionairs, maar genoeg om je een geruime tijd bezig te houden.

Red Faction: Guerrilla is een vermakelijke titel die helaas gebukt gaat onder een aantal kleine fouten die al in het begin van het productieproces vermeden hadden kunnen worden. Toch bied de game een geweldige ervaring aan voor de mensen die houden van totale vernietiging in een omgeving waar je kunt gaan en staan waar je wilt. De game ligt nu in de winkels voor de Xbox 360 en PlayStation 3 en zal dit najaar een verschijning maken op de PC.
Beoordeling
Gameplay   82
Sound   60
Graphics   70
Replay   85

Destructief genot met helaas een paar nare bijwerkingen.
74


15:02  'Forza Motorsport 3 wordt nog mooier'
14:48  Scans Bayonetta
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Aaruman op 15-06-2009 om 14:55 [Niv: 62 / Exp: 3086]
Helemaal mee eens heb hem zelf ook, audio kon wat sfeervoller, alleen Graphs een 7..dat vind ik zeker een 8

Akatora op 15-06-2009 om 15:09 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Graphics idd te laag vooral als kijkt hoe lelijk games als Juiced en SR 2 zijn.

Robert op 15-06-2009 om 15:27 [Niv: 206 / Exp: 10294]
dus gamed kan wel kritisch zijn

Dnarbeis op 15-06-2009 om 15:30 [Niv: 60 / Exp: 2984]
Je zou verbazen hoe zelden we 100 hebben gegeven, in de 90 kom je ook niet vaak tegen.

Paintskillz op 15-06-2009 om 15:33 [Niv: 90 / Exp: 4490]
Wat hebben jullie dan een 100 gegeven? Ben er nog nooit een tegengekomen.

The Big N op 15-06-2009 om 15:44 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Hoogste waren Mario Galaxy en RE4 met een 98.

Roderick op 15-06-2009 om 15:44 [Niv: 417 / Exp: 20866]
We hebben nog geen enkele game de maximale score gegeven.

Thejoker op 15-06-2009 om 15:50 [Niv: 36 / Exp: 1798]
Zeer goede review, en cijfer klopt wel.

Akatora op 15-06-2009 om 15:53 [Niv: 142 / Exp: 7111]
DIe cijfer van SoTC vond ik megaslecht....
Niet dat ik iets mee bedoel ofzo....
Dat games als RE4 98 zegt me niks.
Ik snap sowieso niet hoe jullie reviewen iedereen lijkt het op een andere manier te doen, g ames als Urban Reign en True Crime scoren een 8 bij jullie wat echt nergens op sloeg..
Urban Reign had bijvoorbeeld een hele zwakke Storymode en Story..
Urban Reign kon je eigen onmogelijk meer dan 5 geven voor de gameplay met zo´n slechte Storymode, ze doen iets fout dan moet dat volgens mij toch echt afgerekend worden erop ze beloofden eigenloijk zo iets als Yakuza wat het dus niet was het was veel minder, de Multiplayer had ook te weinig opties qua levels et cetera.
True Crime had gewoon slechte controls en veel technische problemen wat toch zeker de balans van de game verstoorde.
Maar zoals eerder, ik bedoel hier verder niks mee ofzo.

Taw0n op 15-06-2009 om 16:14 [Niv: 83 / Exp: 4141]
@Akatora

Toen was Gamed nog lang niet zo groot.

Aaruman op 15-06-2009 om 16:30 [Niv: 62 / Exp: 3086]
Ik heb hem nog eens gelezen, mars is kaal. Dus waarom rekenen jullie dat aan op het cijfer? Realisme

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-06-2009 om 16:38 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Sterker nog, degene die de recensie schreef van True Crime zit niet eens meer bij onze site. Beetje jammer ook, blijven hangen op een review van een paar jaar oud, en daaruit maar concluderen dat wij niet te begrijpen zijn.

Daarnaast, waarom twee recensies ineens noemen die te hoog zijn beoordeeld, terwijl je een punt wil maken dat Red Faction een te laag cijfer heeft?

Gewijzigd door Rene Groen op 15-06-2009 om 16:39

Akatora op 15-06-2009 om 16:47 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Waarom? omdat het opeens over cijfers ging.
Zoals re4 en MG die ook al jaren oud zijn.
Maar ook met andere reviews zoals met VC. En bedoelde ook alleen maar mee dat iedereen anders beoordeelt en je uiteindelijk toch niks met cijfers kunt.

Daarnaast had ik toch al mijn punt over te lage graphics gemaakt? Omdat ik het een grote stap vooruit vind in vergelijking met andere oudere THQ games. Snap dan ook niet waarom je daarop weer terugverwijst.

Gewijzigd door Akatora op 15-06-2009 om 16:49

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-06-2009 om 17:13 [Niv: 747 / Exp: 37330]
THQ heeft meerdere ontwikkelstudio's, een onderlinge vergelijking is dan ook nutteloos, en al zeker geen reden om de game qua graphics hoger te beoordelen.

Jonezy op 15-06-2009 om 17:13 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Akatora, je kunt wel degelijk wat met cijfers. Alleen dan moet je wel kijken wie de review geschreven heeft. Stel dat een redacteur normaal een 7 of 8 geeft, maar nu ineens een 9, dan weet je dat dit voor hem een geweldig speel is. Reviews zijn sowieso persoonlijke meningen over spellen, dus een cijfer kan niet te laag of te hoog zijn, zolang je het goed beargumenteerd (bijvoorbeeld omdat het je smaak niet was) kun je een spel helemaal afzeiken en een 1 geven.

Goede review trouwens, van een spel wat ik nooit zal spelen omdat de demo me al teleurstelde.

puge henis op 15-06-2009 om 17:38 [Niv: 7 / Exp: 326]
hmm ik snap niet dat de sound zo laag is, ik heb de muziek wat harder gezet dan de effecten en het voeg echt veel toe. goede sfeervolle muziek als je aan het rondrijden bent en wat heftigere muziek als je in combat bent.

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-06-2009 om 18:03 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
@Akatora: Over Urban Reign: Wij beoordelen games niet op hun beloften, maar op wat ze zijn. En dan kom je tot de conclusie dat Urban Reign gewoon een duidelijk sterke street brawler is. Het heeft echter niets hiermee te maken

Gewijzigd door Joni Philips op 15-06-2009 om 18:03

Urkie op 15-06-2009 om 19:05 [Niv: 71 / Exp: 3527]
Veel te laag.

MajinYu op 15-06-2009 om 20:10 [Niv: 5 / Exp: 264]
wederom te laag.

TerrorTosti op 15-06-2009 om 20:27 [Niv: 7 / Exp: 354]
veeeel te laag idd. eerder 85 % oid. (80-92)

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-06-2009 om 20:36 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Mensen, dat jullie het niet eens zijn met een cijfer is uiteraard jullie goed recht, maar beargumenteer dan wel waarom het cijfer hoger moet. Welke punten uit de review zijn jullie het niet mee eens? Schrijf desnoods jullie eigen recensie op het forum, dit waarderen wij altijd zeer, echter kunnen wij moeilijk reageren op 'te laag'-reacties.

Gast (62.163.250.xxx) op 15-06-2009 om 21:24
killzone 2 en MGS 4 verdienen de 100!!!

Robert op 15-06-2009 om 22:07 [Niv: 206 / Exp: 10294]
^ Nee.

Gast (145.118.196.xxx) op 16-06-2009 om 09:42
Gast (62.163.250.xxx)

Grapjas, KZ2 is nog geen eens een 7 waard...

jasonace007 op 16-06-2009 om 11:16 [Niv: 8 / Exp: 392]
Ik weet niet hoe het spel verder is maar na de demo gespeeld te hebben geef ik het spel niet eens een 6

Gewijzigd door jasonace007 op 16-06-2009 om 11:17

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Red Faction: Guerrilla
Type:
Game
Releasedatum:
05-06-2009
Ontwikkelaar:
Volition
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media