Met Final Fantasy XIII ontwikkelt Square-Enix een grootse RPG voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. In de game volg je Lightning, het vrouwelijke personage die de mensheid moet vernietigen op bevel van de kristallen. Tijdens het spel wordt ze geholpen door Snow en enkele andere personages.
Square-Enix lanceerde recent de Blu-Ray versie van Final Fantasy VII: Advent Children in Japan. Op de Blu-Ray was onder andere een demo van de game aanwezig. In het Japanse magazine Dengeki spraken producer Yoshinori Kitase en regisseur Motomu Toriyama over Final Fantasy XIII en zijn demo.
- De demo is een 2008 demo, sindsdien is de game dus geëvolueerd. Vele aspecten van de game zitten nu in de laatste fase.
- De demo gebruikt ongeveer 50% van de kracht van de PlayStation 3, de uiteindelijke versie moet alles uit de PS3 halen.
- Het verhaal van de demo is redelijk oppervlakkig, maar het geeft een mooi beeld van wat je mag verwachten.
- Het oude Final Fantasy muziekje is nog aanwezig in de demo, maar in de uiteindelijke game is gekozen voor een nieuw muziekje. Het gevechtsthema daarentegen is finaal.
- De demo is gemakkelijker gemaakt, de gevechten in dit gebied gaan moeilijker zijn in de eindversie. Je zult vaker Game Over zien verschijnen.
- Het is nog niet duidelijk of de game een singlelayer of duallayer disk gaat gebruiken. Ruimte zal echter geen probleem worden.
- Het beschikbare geheugen bleek moeilijk om mee te werken.
- De grootste verandering zijn de graphics. De texturen zijn zeer opwindend en verrassend. Vele scènes die vroeger CGI zouden zijn, zijn nu real-time gerendered. Er zijn wel nog altijd CGI filmpjes. Het zal echter moeilijk worden om CGI en real-time filmpjes te onderscheiden.
- Tijdens een gevecht zullen er restanten achterblijven van de magische aanvallen. Na de Blizzard aanval blijft er bijvoorbeeld ijs achter op de grond.
- Het gevechtsysteem is gebaseerd op Final Fantasy X qua snelheid.
- De overgangen van rondlopen naar gevecht en omgekeerd zijn niet naadloos, maar ze zijn zo snel dat ze wel naadloos lijken.
- Zware monsters zijn moeilijker om op te heffen dan lichte monsters. Elk monster heeft hierbij zijn eigen gewicht.
- Je kunt aanvallen aan elkaar rijgen tot een ketting. Sommige aanvallen passen beter bij elkaar dan anderen. Als je zo veel schade uitdeelt, 'breekt' een vijand en kun je hem 'Liften'.
|