Mike Hayes is de Europese president en COO van SEGA en in die rol heeft hij natuurlijk recht van spreken, ondanks dat sommige uitspraken zorgen baren bij gamers.
Volgens Hayes wordt de markt op dit moment overspoeld door kwalitatieve titels. Een reden waaraan we dit zien is dat een game één of twee weken goed verkoopt, om vervolgens weer weg te zakken in de charts omdat een nieuwere titel deze verkopen over neemt. SEGA had volgens hem het geluk dat ze enkel Football Manager en Mario & Sonic at the Olympic Games hadden en geen nieuwe IP op de markt brachten, deze zouden volgens hem namelijk gedoemd zijn om te mislukken, iets wat hij hoort van veel andere uitgevers. Mede door de slechte verkopen van deze nieuwe titels zien we ook snel een prijsdaling om de verkopen toch nog te stimuleren.
Overigens ligt het volgens Hayes niet alleen aan het aantal titels dat verschijnt, maar ook aan de tijd die de consument heeft. In een tijd waarin Gears of War 2, FIFA 2009, Pro Evolution Soccer 2009, Football Manager en Mirror's Edge verschijnen hebben gamers nooit genoeg tijd om ze allemaal te spelen, waardoor ze keuzes moeten maken en de nieuwe IP's vaak het eerste laten liggen.
quote: 'Het vervelende is dat uitgevers in het algemeen het aantal titels die ze uitbrengen zullen verminderen. Of dit wil zeggen dat gamers hun focus minder op innovatie zullen brengen en meer op sequels is uiteraard een debat dat gevoerd kan worden.
Wat wij nu doen is het verwijderen van de games die laag in de lijst van verkopen staan. We verliezen deze en leggen de focus op de grotere titels, maar tegelijkertijd hebben we een hoop nieuwe IP's die verschijnen. We hebben geïnvesteerd in titels als bijvoorbeeld MadWorld en denken dat onze line-up hierdoor goed genoeg is.'
Hayes denkt dat veel uitgevers, waaronder Electronic Arts, veel projecten zullen afkappen om de kosten te besparen, waarmee het aantal games uiteindelijk terug zal lopen. Of dit ook goed is voor consumenten valt echter te bezien.
|