Aan MMO's geen gebrek, maar gezien deze groeiende markt is er altijd ruimte voor een nieuwe titel. Darkfall neemt echter de tijd om deze ruimte in te vullen.
De game is sinds 2004 in ontwikkeling en inmiddels alweer enkele keren vertraagd. Moest de titel eerst nog eind 2008 verschijnen, daar werd begin 2009 bekend gemaakt dat het spel zijn beoogde releasedatum niet gehaald had, maar nu op 22 januari toch echt uit zou komen. Helaas moet de ontwikkelaar ook nu zijn woorden weer intrekken, de nieuwe datum is dit keer op 25 februari geprikt.
Mensen die niet zo lang kunnen wachten moeten veel geluk hebben, een klein aantal van de geregistreerden mag namelijk al op 22 januari, de eerder beoogde releasedatum, een trial binnen treden. Helaas is het niet haalbaar om iedereen toe te laten, daarvoor zijn er simpelweg teveel aanmeldingen, te weten 200.000. Mensen die een pre-order hebben worden echter nog altijd niet achtergesteld, zij zullen degenen zijn die uiteindelijk als eerste de definitieve game binnen mogen wandelen. De ontwikkelaar geeft ook haar redenen van de vertraging op:
- Alles is op dit moment verbonden aan elkaar, honderden elementen dienen samen te komen. Wanneer één van deze elementen vertraging oploopt heeft dit automatisch zijn effect op de overige elementen.
- De vraag naar Darkfall tijdens de lancering kan veel hoger zijn dan verwacht. Mocht dit zo zijn, dan moet er een ander proces aangewend worden om aan deze vraag te voldoen.
- Partners van Darkfall, denk aan de distributie, de ondersteuning, het account management, etc. kreeg pas in een later stadium toegang tot de game en er was meer tijd nodig om al deze elementen te integreren.
- Er was een achterstand van enkele weken tijdens het beta testen en er was meer tijd nodig om dit weer goed te krijgen. Ook waren er meer data nodig om speeltesten te houden waarbij diverse features getest diende te worden.
- De extra tijd die ze met het uitstel krijgen wordt gebruikt om enkele updates te implementeren die gebaseerd zijn op feedback van testers en tegelijkertijd worden er al enkele zaken doorgevoerd die eigenlijk bewaard waren voor na de release.
- Ze willen zoveel mogelijk gamers in de game krijgen voor de lancering, maar er was nog geen kans geweest om de servers te testen op deze aantallen.
- De effect die de vakantie op de voorbereidingen had werd verkeerd ingeschat. Hoewel ze zelf doorwerkten aan de game leek de wereld rondom de studio stil te staan.
- Ze willen geen dingen overhaasten wanneer dit niet nodig is. Een extra maand lijkt niet heel veel tijd, maar het is voor de studio genoeg nog meer vertragingen tegen te gaan.
Andere zaken als PC specificaties en pre-orders zullen binnenkort naar buiten worden gebracht.

|