Review: Midnight Club: Los Angeles
Door Roderick op 27-10-2008 om 09:16
|
Bron: Gamed
|
In het arcade racing genre worden we al jaren getrakteerd met een paar vaste series zoals Need for Speed, Burnout en Midnight Club. Van deze laatste serie is ditmaal een game uitgekomen op de PlayStation 3 en Xbox 360 en wij kijken of de reeds gevestigde naam nog steeds een plekje verdient in een druk genre.
Als je de naam Rockstar noemt is het eerste waar je aan denkt de Grand Theft Auto serie. Niet gek natuurlijk, gezien het enorme succes van de serie, maar Rockstar heeft veel meer te bieden in verschillende genres. Zo ook in het racing genre waar Rockstar San Diego de laatste tijd hard gewerkt heeft aan Midnight Club: Los Angeles. Dit deel is de eerste Midnight Club voor de huidige generatie consoles en het moest daarom iets nieuws met zich meebrengen. De stad Los Angeles nabouwen was alvast een leuk begin.
Ja, nagenoeg de hele stad is nagebouwd, inclusief beroemde locaties als de heuvels van Hollywood en het rommelige centrum. Het is een stad die wat betreft grootte zo in een Grand Theft Auto terecht kon, maar over die serie hebben we het nu even niet. Genoeg te bekijken in deze enorme stad dus, waar je vrij kunt rondrijden en de verschillende beroemde locaties van dichtbij kunt zien. De stad is vol detail en oogt werkelijk prachtig. Een mooi resultaat heeft Rockstar San Diego op dit vlak zeker behaald. De naam ‘Midnight Club’ en het verleden van de serie doet vermoeden dat we de stad alleen ‘by night’ kunnen bekijken, maar dat is gelukkig anders. De game kent zowel een dag als een nacht en verschillende weerssituaties zijn eveneens aanwezig. Hoe het weer ook is, in Midnight Club: L.A. ziet het er schitterend uit.

Een beetje rondkijken is natuurlijk leuk, maar Midnight Club: L.A. is natuurlijk een racegame. Het moge duidelijk zijn dat al die mooie omgevingen tegen een veel te hoge snelheid langs de achtergrond vliegen. Bij het racen volgt Midnight Club de aanpak die we deze generatie ook in Burnout Paradise zagen. Je ziet verschillende mensen rijden, knippert met je lichten bij deze mensen en je begint vervolgens een race. Op de ingame map zijn de verschillende races te vinden, die je kunt markeren om er vervolgens naartoe te rijden. Deze races komen in verschillende types: normale races, één-op-één races, time-trials en korte toernooitjes. Tijdens elk van deze races is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk door een aantal checkpoints rijdt die verspreid over de stad liggen. Er zijn vier verschillende moeilijkheidsgraden welke ten alle tijde aangepast kunnen worden zodat je kunt kiezen wat voor uitdaging je wilt. Progressie in de game boek je zowel in een soort verhaal, als op het gebied van rep, dat je meer uitdagende races geeft en geld, dat ervoor zorgt dat je nieuwe wagens of motoren kunt kopen. Helaas is de progressie in de game net te traag, waardoor het juiste moment van beloning net te laat komt.
Uitdaging zul je krijgen, maar dat is niet omdat de tegenstander nou zo slim is. In een drukke stad is namelijk een boel verkeer en daar zul je meer dan eens vol op knallen. In tegenstelling tot Burnout, waarbij een botsing met een nietsvermoedende bak ontzettend leuk is door de enorme crash en het feit dat je snel de weg weer op bent, is dit in Midnight Club geen pretje. Allereerst zijn de crashes in Midnight Club een ingezakte pudding vergeleken met de prachtige taart die de crashes in Burnout zijn. Ten tweede heeft het enorm veel effect op een auto, die in sukkeltempo weer aan het accelereren slaat (in Midnight Club kan het sowieso vrij lang duren om de topsnelheid te behalen, dus als je een fout maakt is de staf des te groter). Als laatste is er de computergestuurde tegenstander, die maar zeer sporadisch last lijkt te hebben van het drukke verkeer in Los Angeles en er als de kippen bij is om je eerste plaats in te pikken.
Deze vorm van uitdaging is vaak frustrerend en dat is niet de bedoeling in een racegame, zelfs niet bij een arcaderacer. Gelukkig is er ook een grote fractie aan vaardigheid te verdienen waardoor vervelende crashes een stuk minder vaak gebeuren. Op het moment dat de leercurve is ontstegen blijkt de game ineens een stuk simpeler te worden. De game gaat dus van een frustrerende vorm van uitdaging naar een zwakke vorm van uitdaging. Het laat met andere woorden de beste vorm van uitdaging achterwege. Dit komt met name door de A.I. die maar weinig interessante kunstjes kan om races interessant te houden. In principe komt het er dus op neer dat de race altijd tussen jou als speler, de stad en het verkeer gaat. Zelf kun je overigens wel een paar leuke kunstjes, zoals boosten, het wegtoeteren van het vervelende verkeer of het stilleggen van de tegenstander. De controls van de wagens en motoren is over het algemeen vrij simpel, wat eveneens een vorm van uitdaging in de weg staat. Voor het online gamen gelden al deze punten als voordeel. Je hebt geen last van een vervelende A.I., hoogstens van tegenstanders die te goed zijn voor je, de vorm van uitdaging is goed en de verschillende truuks worden goed gebruikt.

Zoals al eerder vermeld is Los Angeles werkelijk prachtig neergezet in Midnight Club. Dit wordt gecombineerd met redelijk tot goede carmodels en een prima framerate. Op deze manier wordt een goed snelheidsgevoel neergezet. De presentatie in de game verdient een speciale vermelding. Deze is werkelijk prachtig. De overgangen tussen races en de map in de game zijn keer op keer spectaculair om te zien en de overgangen zijn lekker vloeiend. Op het gebied van geluid is het echter minder positief. De muziek is net-niet, motorgeluiden zijn redelijk, maar vallen af en toe compleet weg en het algehele plaatje wat betreft geluid is lang niet zo compleet als het visuele deel.
Midnight Club: Los Angeles is een redelijke racer die kampt met een aantal fundamentele problemen. Allereerst weet het niet helemaal de spijker op de kop te slaan wat betreft uitdaging: de game gaat van frustrerend naar te makkelijk, waarbij de frustatie nog enigszins blijft hangen door het vervelende verkeer. Progressie in de game is net te langzaam en de besturing van wagens en motoren is net even te simpel of oppervlakkig. Online komt de game als arcaderacer echter ontzettend goed uit de bus en daar is ook het meeste lol te halen. De presentatie van de game mag er tot slot echt zijn, daarvoor een dikke pluim.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
65 |
Graphics |
85 |
Replay |
75 |
Mooie presentatie, maar inhoudelijk net niet goed genoeg.
|
75 |
|
|
|
11:39 Bayonetta trailer nu ook in het Engels
08:39 Twee scans Tales of Hearts
|
Reacties (47) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
ace_quorthon
op 27-10-2008 om 09:26
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Geef mij maar Burnout, dat neemt zichzelf niet zo serieus en dat kan ik wel waarderen.
Gewijzigd door ace_quorthon op 27-10-2008 om 09:26
|
|
Valentino Aledda
op 27-10-2008 om 10:09
[Niv: 30 / Exp: 1515]
|
wow, niet verwacht die score...
|
|
Gast (213.10.214.xxx)
op 27-10-2008 om 10:48
|
Vind het eerlijk gezegt een te lage score heb dit spel zelf en hij is zeker goed.
|
|
Gast (85.147.167.xxx)
op 27-10-2008 om 10:59
|
lage score.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 27-10-2008 om 11:11
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
De score te laag vinden is geen enkel probleem, echter hebben we weinig om te reageren als je enkel de lage score benoemt, zonder te zeggen waarom dit is. Wat zijn de punten uit Rodericks review waar jullie het niet mee eens zijn dan?
|
|
im2
op 27-10-2008 om 11:16
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik denk dat ik deze wel haal want de meeste sites zijn er positief tot heel positief over.
|
|
Mr White25
op 27-10-2008 om 11:26
[Niv: 58 / Exp: 2879]
|
"Ja, nagenoeg de hele stad is nagebouwd"
Valt best mee, ik weet niet of je wel eens een kaart van LA hebt gezien ?
"de computergestuurde tegenstander, die maar zeer sporadisch last lijkt te hebben van het drukke verkeer in Los Angeles"
Ik heb vaak genoeg gezien dat de tegenstanders crashen, dus dat valt best mee met dat 'sporadisch'
"de crashes zijn in Midnight Club een ingezakte pudding vergeleken met de prachtige taart die de crashes in Burnout zijn."
Da's appels met peren vergelijken, bij Burnout draait het grotendeels om de crashes, bij Midnight club niet. Ga je dadelijk ook nog zeggen dat je geen takedowns kunt maken ?
Verder lees ik niet dat enige vaardigheid van navigatie nodig is aangezien je geen 'GPS- lijntjes' te zien krijgt.
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 11:36
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
De vaardigheid van navigatie heb je zo door.
Over de crashes: aangezien Midnight Club ook de crashes inclusief slowmo effect en inzoomen probeert dramatisch weer te geven moeten ze ook echt dramatisch zijn. Dus óf je doet je crashes goed en brengt ze goed in beeld, óf je doet je crashes niet zo goed, maar dan moet je ze niet vol in beeld brengen.
Over de tegenstanders: tuurlijk crashen ze wel eens in op tegenstanders, alleen gebeurt dit vrij weinig en is het effect op deze computergestuurde spelers vrij klein.
Over de stad: ik had er inderdaad even bij moeten vermelden dat het in grote lijnen is.
|
|
Gast (15.203.137.xxx)
op 27-10-2008 om 11:42
|
gameplay 65 ? elke auto heeft toch een ander besturing ?
|
|
Gast (91.141.152.xxx)
op 27-10-2008 om 12:04
|
ik heb nu n paar dagen spelen erop zitten en ik kan me niet helemaal vinden in deze review. Ik mis t feit dat kennis van de stad je later voordeel oplevert, dat je zelf de moeilijkheidsgraad kiest van de races(doordat je zelf kiest wie je uitdaagt), en de enorm vermakelijke pimp-my-ride optie die erg makkelijk werkt... En over de muziek; net niet? De playlist is enorm uitgebreid!!! ( incl. Nine inch nails!!!!) :P
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 12:12
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Kennis van de banen en tracks levert je in ELKE racegame voordeel op, what else is new?
De moeilijkheidsgraad kiezen is natuurlijk leuk, maar je kunt niet de 'easiest' races blijven kiezen. Daarbij zijn het niet de tegenstanders in de game die ervoor zorgen dat je een race verliest..maar het verkeer waar je op in knalt. De AI van de tegenstander valt dus tegen, zoals je in mijn review kunt lezen.
Over de soundtrack: been there, done that met die populaire hiphop etc. in streetracers. Kom eens met wat nieuws en fris ipv dezelfde grote namen keer op keer te gebruiken.
|
|
HcV83
op 27-10-2008 om 12:44
[Niv: 44 / Exp: 2195]
|
Liever midnight club dan melkie melkie burnout ook al kreeg die een 86%.
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 12:49
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Lekker doordachte opmerking. Kijk eens hoeveel Midnight Club delen er zijn en kijk dan eens naar het aantal delen Burnout. Zoveel verschilt het niet. Daarnaast is de kwaliteit van de gemiddelde Burnout game en stuk hoger.
|
|
Gast (87.211.34.xxx)
op 27-10-2008 om 12:52
|
roderick. volgens mij ben je echt abuis ik heb deze game nog niet gespeelt maar hij scoort gemiddeld een 8,9 en niemand had last van die minpunten waar jij het over hebt. en over de hip-hop muziek dat is geen minpunt dat kan jou smaak niet zijn. ik vind dit een schandalig cijfer.
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 12:53
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Je hebt hem niet gespeeld en vind het een schandalig cijfer op basis van wat andere mensen vinden?
Gelukkig heb ik een EIGEN mening zeg.
|
|
Gast (86.88.98.xxx)
op 27-10-2008 om 13:05
|
Veelse te lage cijfer, en dat je het vergelijkt met burnout vind ik gewoon lachwekkend.
Burnout DRAAIT om crashes, MIDNIGHT NIET.
En dat je het spel minpunten geeft omdat het teveel Hiphop heeft.. ach ik zeg maar niets.
En je verteld helemaal niets over het Pimpen van je bak,wat erg belangrijk is in Midnight??
8,5 verdient dit spel, en ja, hij is beter dan Burnout paradise, en ja ik heb ze beide gespeelt.
|
|
Gast (87.211.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:06
|
roderick als de game nou die minpunten heeft die jij op noemt waarom ziet insidegamer gamer ign gamespot pu enz ze dan niet of zijn die allemaal blind nee dus ik denk jij je aan minpunten irriteert wat geen minpunten zijn en dat is een beetje heel erg jammer
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 13:08
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Check Gamespot, die geeft toevallig ook een 7,5. En waarom de rest de game zulke hoge cijfers geeft interesseert me helemaal niks. De game verdient geen 8 of hoger en waarom ik dat vind lees je in mijn 1100 woorden tellende review.
|
|
VHsBack
op 27-10-2008 om 13:20
[Niv: 26 / Exp: 1323]
|
Even een paar vraagjes.
1. Is midnight club LA gameplay ongeveer hetzelfde gebleven als midnight club 3 DUB?
2. Is de multiplayer goed?
De enige reden dat ik het wil kopen is omdat ik echt verslaafd was aan midnight club 3 multiplayer
Gewijzigd door VHsBack op 27-10-2008 om 13:21
|
|
Nibor
op 27-10-2008 om 13:24
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Jammer van de game ik had er wel wat meer van verwacht, op sommige punten vind ik echter dat je een minpunt noemt op basis van je mening en geen feiten. OF dit zwaar telt valt nog te bezien maar het speelt ongetwijfeld mee met het cijfer.
voorbeelden om het duidelijk te maken:
- frustrerend naar makkelijk (mening)
- Burnout doet het beter (mening over een andere game)
- muziek net-niet (tralijst gezien lijkt me kwestie van smaak)
- Over besturing (is arcade toch? mening)
De game wordt voor een groot deel hierop afgerekend.
@ VHSsBack
Multiplayer is volgens mij erg goed staat ind e review
Gewijzigd door Nibor op 27-10-2008 om 13:25
|
|
Gast (87.211.34.xxx)
op 27-10-2008 om 13:29
|
oke gamespot vooruit heb je een punt maar feit blijft dat deze game gemiddeld een 8,5 krijgt en ik voorzie de mensen van ign van meer verstand van games dan jij feit idd dat jij minpunten geeft als mening
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 13:29
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
VHsBlack: de gameplay in dit deel is natuurlijk veranderd tov een oudere game in de serie. Splitscreen is er niet in deze game, maar online is de game het leukst om te doen.
Nibor: van frustrerend naar makkelijk is geen mening, dat is een constatering van een gameplaykeuze die Rockstar San Diego duidelijk bewust heeft gemaakt. Dit siert de game niet.
Burnout doet het beter: dit gaat alleen om de crashes, waarvan ik simpelweg vind dat ze ze in Midnight Club niet zo hard in beeld hadden moeten brengen. Besturing in een arcaderacer kan alsnog diep zijn waarbij een leercurve is vereist et cetera. Ik vind dat dit in Midnight Club veel te weinig aanwezig is, ondanks de verschillen in besturing tussen wagens onderling. Dit kan dus een stuk beter, heeft niks met persoonlijke voorkeur te maken. Een racegame moet anno2008 niet te basic meer zijn.
|
|
Gast (213.10.214.xxx)
op 27-10-2008 om 13:45
|
Ik merk niet veel verschil tussen deze deel en de vorige deel kwa gameplay.
Deze is net zo goed als Midnight club 3 DUB edition en net zo verslavend.
Roderick
Sound heeft een 6.5 gekregen alleen omdat de muziek je niet aanspreekt?
|
|
Roderick
op 27-10-2008 om 13:46
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Nee ook omdat het geluid meerdere malen is weggevallen bij mij, de motorgeluiden sowieso weinig geweldig zijn en idd, omdat de soundtrack standaard is (en nee, ik heb niks tegen hiphop, vind het prima muziek).
|
|
RaYsoms
op 27-10-2008 om 14:32
[Niv: 22 / Exp: 1091]
|
Klinkt min of meer gameplay wijs hetzelfde als deeltje 3. Vond het toen een zeer vermakelijke game. Natuurlijk was het frustrerend dat als je af en toe verkeerd reed of tegen verkeer aanreed je meteen verloren had. Vind het op de minpuntjes na een leuke arcade racer die het gevoel van snelheid goed kan neerleggen. Zal daarom zeker wel plezier hieraan beleven, zonder heel geconcentreerd bezig te zijn lekker snel overal tussendoor te knallen  .
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|