Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Hands-On:

Dead Space


Door Martijn Steinpatz op 30-09-2008 om 07:00
Bron: Gamed

Horror in de ruimte is vaker gedaan, dus daar doet Dead Space weinig nieuws. Hoe anders ligt het op het andere gebieden. De interface – of liever gezegd het gebrek eraan – en het afmaken van de tegenstander zijn nog nooit eerder vertoond. Een zeer interessante game dus? Als de problemen die ik had met de besturing puur aan een defecte controller lagen, dan zeker.

De interface van Dead Space is zeker origineel te noemen. De levensmeter kan je op Isaac Clarke ruggengraat lezen, de inventaris en de uitleg verschijnen als holografische projecties voor de neus van de ingenieur en ook conversaties van collega teamleden komen op die manier op het scherm. Een ander ingenieus element is de spoorzoek functie. Druk op de rechter stick en verschijnt een spoor die naar het volgende objectief leidt. Hiermee lijken HUD of informatieschermen op hun retour te zijn. Met fraaie resultaten, dat zeker.

Qua verhaal lijkt Dead Space minder uit te blinken. Clarke en zijn collega’s onderzoeken een noodsignaal van de USG Ishimura. De Ishimura, een zogenaamde planetenkraker, sloopt planeten en verzamelt vervolgens de grondstoffen. Al snel wordt in de game duidelijk dat er ook iets anders is opgepikt. De duizendkoppige bemanning heeft zware mutaties ondergaan en jaagt nu op overlevenden, inclusief de nieuwkomers. Electronic Arts heeft duidelijk veel van Aliens geript, maar we geven het toe: het ziet er fraai uit.



De vijanden lijken regelrecht uit The Thing te komen, dat is in dit geval echter geen probleem. Ze zien er namelijk niet alleen waanzinnig uit, dat uiterlijk heeft ook nog een functie. De groteske ledematen moeten er namelijk worden afgesneden om deze beestjes te doden. Iedere andere wond lijkt hun enkel sterker te maken. Theoretisch dan. In de versie die wij speelden gingen ze vrij snel dood nadat hun arm was gedecoupeerd. Ik hoop trouwens dat hier wel een goede uitleg voor komt. ‘Au, daar gaat mijn vinger, urk’ klinkt een tikkeltje suf.

Met de sfeer lijkt het verder goed te zitten. Ik kan niets zeggen over muziek, geluid of acteurs (ik speelde deze game tijdens het Firstlook evenement en er was op het hoofdpodium nét een Virtua Fighter 5 finale aan de gang) maar de beelden geven tot nu toe een prima horror indruk. Lijken vallen uit het plafond, overal ligt bloed en je collega’s worden zonder genade in stukken gesneden. Er was een liftscène die ik niet wil verklappen maar waar ik wel over kan zeggen dat het zweet over mijn rug liep. [En ik me maar afvragen wat ik rook - René] Daarvoor hulde.

Mijn problemen liggen echter vooral bij de besturing. Ik speelde de Xbox 360 versie van Dead Space en Isaac Clarke was daar soms niet vooruit te branden. Ik duwde de pook zowat uit de controller, maar oude Isaac weigerde een stap te zetten. Om te rennen drukte ik de linkerbumper in maar of de ingenieur bleef stoïcijns voorwaarts sjokken of hij deed eerst een sukkeldrafje en ging dan in volle sprint. Het kan wellicht gewoon aan de gamepad van de 360 liggen (als iemand andere ervaringen heeft, laat het me weten), maar het was heel frustrerend.



Ook al lag het wellicht aan een kapotte controller, dat verklaart niet wat andere stekeligheden. Isaac beweegt en draait op zich soepel, maar hij lijkt geen andere uitwijkmanoeuvres te hebben, denk aan duiken of een snelle sidestep. Dit kan vervelend worden als er verschillende aliens in je nek staan te hijgen en je nog moet draaien. Daarnaast beschikt hij over een stampaanval, die eigenlijk alleen liggende vijanden kan raken. Kisten kan hij niet tot puin trappen, waardoor je ammunitie moet verspillen. Dat maakt de stamp bijna overbodig.

Ik moet hem langer spelen om een echt goede indruk te krijgen, maar ik maak me een tikkeltje zorgen om de besturing. Ik hoop dat het aan een kaduke controller ligt, anders vrees ik dat de mijne het binnenkort ook begeeft. Voor de rest lijkt Dead Space een horror game te worden met een standaard verhaal maar unieke monsters die op buitengewoon ranzige wijze een kopje kleiner moeten worden gemaakt. Vooral op dat punt is mijn interesse gewekt. Repareer de besturing en ik pak de decoupeerzaag.


07:02  Johnny Cash in SingStar Country
07:00  Gamed Most Wanted - September 2008
 Reacties (6)
 Pagina: 1
FloriX op 30-09-2008 om 07:49 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Klinkt er kut, van die besturing

Laten we hopen dat het aan je controller lag 'tijn.

Gast (213.17.116.xxx) op 30-09-2008 om 08:08
Ik denk dat dat van die besturing idd aan de controller lag,
ik heb er in andere previews in ieder geval nog nooit over gelezen en in de gameplay filmpjes die ik heb gezien ging het ook vloeiend.

En anders zou de besturing altijd nog makkelijk verbeterd kunnen worden voor de release

Scar op 30-09-2008 om 08:09 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Ik denk dat dat van die besturing idd aan de controller lag,
ik heb er in andere previews in ieder geval nog nooit over gelezen en in de gameplay filmpjes die ik heb gezien ging het ook vloeiend.

En anders zou de besturing altijd nog makkelijk verbeterd kunnen worden voor de release.

Lawliet op 30-09-2008 om 10:00 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik vond de besturing best wel meevallen. Niet te vergeten dat deze game op Firstlook is gespeeld want daar zijn de meeste games nog niet 100% afgewerkt. Het zag er goed uit en denk dat dit een toppertje gaat worden voor horror fans onder ons.

Gewijzigd door Lawliet op 30-09-2008 om 10:10

Gast (159.153.156.xxx) op 30-09-2008 om 11:52
k heb al vlotte gameplay beelden gezien , was wel de controller denk ik

Nibor op 30-09-2008 om 13:40 [Niv: 144 / Exp: 7223]
vlotte gameplay betekent niet dat de game ook zo speelt, met AitD dacht ik ook van zo die nieuwe besturing werkt goed maar bleek later flink klote te zijn.

Ik ben opzich niet zo'n fan van horrorgames maar voor deze wilde ik wel een uitzondering maken, echter moet ik nu uitkijken of dit wel een goeie beslissing is merk ik.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Space
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Visceral Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media