Op het Filmfestival van Oostende stelde Jeff Carroll van Volition de PC, PS3 en Xbox 360 titel Red Faction: Guerrilla voor. Gamed had de kans om hem enkele vragen te stellen over Red Faction.
Gamed: Red Faction: Guerrilla plaatst de speler in een open wereld. Op welke manier leidt de game de speler door het spel?
Mr. Carroll: De speler wordt door de game geleid door een serie missies. We hebben 25 missies in de game en door die missies leer je over de Red Faction wereld en de andere guerrilla's de je later in de game zult nodig hebben zodat je kunt slagen in je strijd tegen de Earth Defense Force. Je bent verplicht om deze missies te voltooien, maar je kunt dit op je eigen tempo doen.
Gamed: Heeft de kracht van de huidige generatie platforms geholpen in het realiseren van de open wereld Red Faction?
Mr. Carroll: Ja, we hebben eigenlijk de ontwikkeling van een derde Red Faction op de oudere generatie consoles gestart. We hebben de ontwikkeling gestopt omdat de vorige generatie simpelweg niet kon doen wat we wilden. We wilden volledige vernietiging en volledige physics en dat was niet mogelijk tot de kracht van de Xbox 360, de PlayStation 3 en de PC.
Gamed: Is de schade aan de omgeving permanent of zal de schade regelmatig hersteld worden?
Mr. Carroll: De meeste schade is permanent, zoals je al zei, het is een sandboxgame. Als je weggaat voor één, twee of twintig uur, is de schade nog altijd aanwezig. Er zijn echter bepaalde gebouwen die je voor missies nodig hebt en als je die vernietigt, dan zijn ze automatisch hersteld als je terugkomt zodat je kunt verder gaan.
Gamed: Red Faction is het derde deel in de serie. Waarom heeft Volition gekozen om het spel Red Faction: Guerrilla te noemen in plaats van Red Faction 3?
Mr. Carroll: Het simpele antwoord is dat je dit in deze tijd gewoon doet. We wilden niet aanduiden dat dit het derde deel was. Mensen die bekend zijn met Red Faction, weten dit al. We wilden communiceren wat voor spel het is. Door Guerrilla achter de titel te plaatsen wilden we tonen dat je niet simpelweg je vijand kunt overrompelen. Je moet je positie kiezen, je moet op voorhand plannen.
Gamed: De originele Red Faction spellen waren First Person Shooters. Waarom hebben jullie Guerrilla omgevormd tot een Third Person Shooter?
Mr. Carroll: We hebben die overgang vroeg gemaakt. In de vorige games was de vernietiging beperkt tot het maken van een gat in een muur of een plafond, maar in onze game kan elk gemaakt object vernietigd worden en brokstukken zullen blijven vallen indien je de structuur beschadigt. Je moet op elk moment weten waar je speler is en in een Third Person game is dat gemakkelijk te zien. Je kunt het plafond, de muren en de grote toren die gaat vallen, zien. In een First Person game moet je daarvoor continu de camera draaien. Eerste testsessies toonden dat Third Person de juiste keuze was.
Gamed: Jullie bereiden een grote, competitieve multiplayer voor. Is deze alleen online speelbaar of is er ook een offline mogelijkheid?
Mr. Carroll: De multiplayer wordt online-only en we hebben geen coöp omdat we de hardware een groot stuk pushen en coöp zou gewoon onmogelijk zijn met de game zoals hij nu is. We hebben echter een party mode genaamd Wrecking Crew toegevoegd en Wrecking Crew laat vier mensen toe om op één console deel te nemen aan activiteiten die vergelijkbaar zijn met wat je ziet in de game.
Gamed: Tussen Red Faction II en Guerrilla verstreek heel wat tijd. Zullen we even langen moeten wachten op het vierde deel?
Mr. Carroll: Nee, je zult niet zo lang moeten wachten. In feite werken we al aan de basis voor de volgende versie. We hebben natuurlijk de engine al. Het zal niet lang duren eer we Red Faction 4 zien.
Gamed: Eén laatste vraag; zal de PlayStation 3 versie het Trophy systeem ondersteunen?
Mr. Carroll: Ja, en we hebben het inbouwen daarvan net afgewerkt. De PC, PS3 en Xbox 360 versies bieden dezelfde functionaliteiten aan.
Gamed: Bedankt voor uw tijd.
|