Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Soul Calibur IV


Door Martijn Steinpatz op 06-08-2008 om 08:38
Bron: Gamed

Wie brengt het fighter genre naar het volgende niveau? Wanneer komt de Resident Evil 4, de Mario 64 of de Half-Life? Van Soul Calibur IV hoeven we het in ieder geval niet te verwachten. Op wat kleine innovaties en aanpassingen na is er weinig écht vernieuwend aan deze game. Vraag is: maakt dat wat uit?

Om eerlijk te zijn was ik na een paar uren spelen wat teleurgesteld in de nieuwe Soul Calibur. De Story mode is erg kort en simpel en op het eerste gezicht lijkt er ten opzichte van het origineel weinig te zijn veranderd. Geen meerdere platforms als in Dead or Alive, weinig vechtmodes, niet eens een oefeningoptie waar je de vechtmoves één voor één leert zoals bij Virtua Fighter. Maar na twintig uur spelen merk ik dat ik nog steeds verder wil. Soul Calibur IV biedt namelijk toch meer dan ik oorspronkelijk dacht.

Een van de nieuwe elementen is dat de kleren (of bepantsering) van je karakters nu echt kapot kunnen. Blok je teveel, dan zal je helm, gezichtsbescherming, boven- of onderkleding en zelfs je schoenen het na verloop van tijd begeven. Met een paar goed gerichte slagen kan je dus de vijand in zijn ondergoed laten rennen en daarvoor kan je zelfs een achievement/honor verdienen. Hilarisch, maar het heeft ook tactische voordelen. Door op de onbeschermde plekken te slaan, richt je bijvoorbeeld meer schade aan waardoor je sneller een partij beslecht.


Het andere voordeel is dat je op deze manier ook een zogenaamde Critical Finish kan uitvoeren. Hiermee kan je een tegenstander in één klap afmaken. Hier zitten wel voorwaarden aan vast. 1: De levensmeter van je tegenstander moet rood knipperen. 2: Jouw Soul Gauge/levensmeter moet, door voldoende aan te vallen, blauw oplichten. 3: Je moet de bepantsering van je tegenstander breken en 4: binnen een halve seconde op de linker bumperknop (of alle knoppen tegelijk) drukken. Daarna volgt een korte animatie waarin jouw karakter de tegenstander van de aardbodem veegt.

Helaas – of gelukkig – is er geen peil op te trekken wanneer je aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Niet alleen bestaan er twijfels of de Soul Gauge wel vol moet zijn, ook is het niet duidelijk wanneer een levensmeter rood oplicht of wanneer een bepantsering precies breekt. Soms zie je gevechten lang niets knipperen, dan licht de balk al na drie seconden op. Verder lijkt zware bepantsering soms van glas en zijden kleding van diamant te zijn. Vervelend, maar het voordeel wel is dat gevechten hierdoor onvoorspelbaar blijven en beginnelingen niet door experts worden weggevaagd.

De optie die je echter het meest plezier gaat brengen is vreemd genoeg de Character Creation mode. Soul Calibur III had hem al maar die was lang niet zo uitgebreid. Hier bepaal je niet alleen wat je karakter van top tot teen draagt, maar ook hoe hij/zij gevormd is, wat voor kleur haar of huid het personage heeft (tot de wenkbrauwen aan toe), het soort haar, de vorm van het gezicht, de klank van de stem, enz. De mogelijkheden zijn eindeloos. Soul Calibur nodigt je uit om compleet los te gaan – en inmiddels zijn er behoorlijk wat mensen zo gek geweest.


De meeste kleren zul je eerst moeten vrijspelen om ze daarna te kunnen kopen. De Tower of Souls mode wordt daardoor ineens een stuk interessanter. In eerste instantie lijkt het behoorlijk saai. Je hebt keuzes uit twee opties beklimmen of afdalen. Bij de eerste moet je twee tot drie etages achter elkaar door zien te komen, waarbij je tegen een tot vier tegenstander achter elkaar vecht. Het afdalen is een soort survival mode. De opdracht is om zoveel mogelijk levels achter elkaar te overleven, waarbij je om de vijf velden een ‘eindbaas’ krijgt. Voor iedere etage die je klaart, krijg je geld of kleren.

Maar hoe verder je komt met de toren, hoe uitdagender het wordt. Iedere vijand heeft namelijk zijn eigen unieke eigenschappen. Sommigen kunnen niet door een bepaalde aanval (of helemaal niet) uit de ring worden gewerkt, anderen zijn sneller en enkelen helen zichzelf door jou aan te vallen. Tijdens de gevechten krijg je verder (soms erg) vage opdrachten. Soms vraagt Soul Calibur je een Critical Finish uit te voeren, vijf keer een grijpmove te doen of dat jij én de tegenstander niet uit de ring vallen. Als beloning krijg je weer extra kleren, zodat jij je karakters weer kan kleden. Dit houdt het spel fris en uitdagend.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   95
Replay   80

Geen baanbrekende, maar wel een solide vechter.
86


08:38  Cammie
01:26  Skate 2 op screenshots
 Reacties (15)
 Pagina: 1
XdomoX op 06-08-2008 om 09:59 [Niv: 2 / Exp: 75]
goeie review maar er zit toevallig wel een training mode in die nog best uitgebreid is ook... en lvl up heeft volgens mij te maken met soort van powerups die je op je character kan toepasse dus bijv. die powerup is aleen beschikbaar als je lvl 4 bent ofzo

Gewijzigd door XdomoX op 06-08-2008 om 10:04

Gast (86.91.244.xxx) op 06-08-2008 om 10:16
SC is altijd bagger als MPgame. Sc3 wa ook veel beter dan sc 2

GekooktEi op 06-08-2008 om 11:15 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ik vind het wel vet dat The Secret Apprentice er net zo uit ziet als in het tFU, qua gezicht lijkt het ook wel En natuurlijk zijn lichtzwaardhouding . Maar hij doet op dat screen wel wat spastisch met zijn andere hand .
En Yoda heeft voor zover ik heb gezien geen gezichtsuitdrukking, maarja. Goeie review .

Primitive op 06-08-2008 om 12:13 [Niv: 8 / Exp: 402]
Style level-up is noodzakelijk om bepaalde skills te kunnen kopen bij character creation.
Soul Crush is niet noodzakelijk het breken van bepantsering... Soul Crush is een staat van ongeveer 3 seconden om een Critical Finish uit te voeren, die zich voordoet wanneer een persoon met een rood flikkerende Soul Gauge constant blijft blocken. Wanneer je uiteindelijk een break geluid hoort, vergezeld van een rode flash op het scherm ziet, dan heb je een Soul Crush. ;p

Gast (84.28.70.xxx) op 06-08-2008 om 12:16
wat een lage replay score.
:( :( :( :(

Gast (84.27.203.xxx) op 06-08-2008 om 14:13
Martijn, heb je de manual gelezen? daar staat hoe je een soul crush uitvoert en wat een critical finish is :P. Niet heel uitgebreid, maar als je dan naar Training gaat en het uitprobeert is het wel duidelijk.

En dat style level up is zodat je betere skills kan gebruiken bij Character Creator. Staat inderdaad nergens, maar als je skills toevoegt zie je een kopje Level staan, lijkt me dus duidelijk.

tuvok op 06-08-2008 om 15:05 [Niv: 13 / Exp: 657]
niet zeveren he, dit spel is hoogstens een 6/10 waard, slechte story, kut online en daarmee bedoel ik een lobby v maar 4 spelers, en bovendien is dit spel nog een pak trager dan zijn voorgangers.

XdomoX op 06-08-2008 om 16:14 [Niv: 2 / Exp: 75]
@tuvok

ja dat vind jij....

janieus op 06-08-2008 om 16:19 [Niv: 2 / Exp: 118]
van wat ik allemaal hoor en zie, vind ik het spel wel heel erg tof lijken. ik ga toch maar eens overwegen deze te halen

Primitive op 06-08-2008 om 17:02 [Niv: 8 / Exp: 402]
Welke fighting game heeft dan wel een goed verhaal? De online is slecht omdat er maar een lobby van maximaal 4 personen is? Ja hoor ik denk echt wel dat de ganse wereld zit te wachten op een 10 speler lobby in een fighting game, dan mag nummer 10 op de lijst na een half uurtje ook eindelijk eens spelen... En dat ie iets trager is als zijn voorgangers is geen enkel probleem, want het is nu echt niet dat SCIV sloom is.

Gast (93.125.174.xxx) op 06-08-2008 om 18:13
vergelijken met dit is DBZ burst limit beter daar heb je nog kamehameha's enzo 8) *D

Gast (80.126.80.xxx) op 06-08-2008 om 19:30
SoucaliburIV is voor mij de beste en enige nextgen fighter, samen met (binnenkort ooit) Tekken 6. ik klink wel een beetje als een Namco fanboy, maar hun maken nu eenmaal goeie games.

Ik vind de story eindfilmpjes idd te kort en te weinig illustrations in de gallery, maar voor de rest is het spel gewoon goed en er is niks op aan te merken. oja en Prachtige haarscherpe en kleurrijke graphics, das iets waar SC altijd weer goed in is. het is gwoon porno voor je ogen zo mooi.

KOOP DEZE GAME GWOON!!

Gast (78.21.24.xxx) op 06-08-2008 om 21:25
@martijn in je score kan ik me vinden....
@tuvok misschien is deze game ietsje trager of minder op 360?
Met de ps3 kan je dit ook voor hebben dat de 360 versie mooier is .
Persoonlijk vond ik de 360 versie van GTA mooier en kleurrijker .
Nu terug naar SC 6/10 is weining he tuvok :D ...

spider100 op 06-08-2008 om 23:29 [Niv: 5 / Exp: 245]
Goeie review. Ook nog een goeie fighter game moet ik hebben voor mn 360. Ik denk dat het deze wordt

Gast (85.148.20.xxx) op 29-09-2008 om 20:34
Replay score geef ik een 9/10

Online is echt tof, en het maken van je eigen characters blijft verslaved.
Spelen met je beste vriende VS mode is ook erg leuk.
Critical Finished maken het spel lekker spannend, leuke gameplay en natuurlijk mooie graphics.

Deze game is die € 60,- echt waard!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Soul Calibur IV
Type:
Game
Releasedatum:
01-08-2008
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media