Review: Soul Calibur IV
Door Martijn Steinpatz op 06-08-2008 om 08:38
|
Bron: Gamed
|
Wie brengt het fighter genre naar het volgende niveau? Wanneer komt de Resident Evil 4, de Mario 64 of de Half-Life? Van Soul Calibur IV hoeven we het in ieder geval niet te verwachten. Op wat kleine innovaties en aanpassingen na is er weinig écht vernieuwend aan deze game. Vraag is: maakt dat wat uit?
Hoe geobsedeerder ik raakte met Character Creation (kleren kopen kost veel geld), hoe meer mij dingen begon op te vallen. Ook de achievements van de 360 worden er namelijk bij betrokken. Voor iedere vijf behaalde achievements (tot de dertig) krijg je meer kleding en voorwerpen erbij. Ook de PS3 heeft een dergelijk systeem (Honor’s). Het is een leuk element dat ik graag vaker terug wil zien omdat je hierdoor een extra impuls om al die uitdagingen te klaren en er meer dan alleen een goeie score voor terug krijgt.
Verder heeft Soul Calibur een indrukwekkende movelijst die zich qua diepgang zeker kan meten met Virtua Fighter 5. Veel karakters (Taki, Yunseong, Maxi) nodigen inderdaad nog steeds uit tot lukraak op de controller rammen, maar je zal veel tijd in ze moeten steken (vooral bij Ivy en Seong Mina) om er écht mee goed te vechten. Verder krijgt Soul Calibur IV een extra dimensie dankzij het tagteam vechten. Door snel van personage te wisselen kan je namelijk verwoestende aanvallen uitvoeren, iets waar ik tijdens Tower of Souls tot tranen toe moest ondervinden.

Ook het aantal karakters is zeer uitgebreid. In totaal zijn er maar liefst 34 te kiezen. Nieuwelingen als Hilde en Algol zijn goed uitgewerkt, maar de meeste aandacht zal toch uitgaan naar de Star Wars karakters. Darth Vader is de meest uitgebalanceerde van de drie, The Apprentice met zijn force krachten een tikkeltje te sterk en Yoda het meest irritant doordat hij klein en niet te grijpen is. De andere gastkarakters zijn meer afgeleiden van bestaande karakters. Jammer, want personages als Shura, Ashlotte en Kamikirimusi verdienen meer dan enkel een gastrol.
Grafisch mag Soul Calibur er ook zijn. Als Asteroth zijn bijl de grond in plant, vliegen de splinters je om de oren. Dodo’s lopen dwaas rond, vuur brandt zeer realistisch en het duivelse ‘circus’ is een van de fraaiste levels die ik ooit heb gezien. Op geluidsgebied mankeert er wel wat. De muziek en de - Japanse - stemmen zijn goed. Vooral Tira klinkt volslagen schizofreen. Bij sommige velden lijkt echter het geluid op bepaalde momenten weg te vallen – en dat is vrij slordig.

Een ander minpuntje is de soms gebrekkige uitleg. Het wordt nergens echt goed uitgelegd, hoe je precies een Critical Finisher uitvoert (of liever gezegd wat een Soul Crush is – wat het breken van je bepantsering bleek te zijn) en ook de voordelen van in teamverband vechten (snelle combo’s, regenereren wanneer je langs de kant staat) hoor je nergens. Verder zie ik regelmatig op mijn scherm langskomen dat mijn stijlniveau voor een bepaald karakter weer is gestegen, maar ik heb nergens kunnen lezen wat dat precies inhoudt. Iemand?
Hoe langer ik Soul Calibur IV speelde, hoe groter de glimlach op mijn gezicht werd. Niet alleen omdat je dames geheel kan ontkleden tijdens een gevecht, maar ook omdat de game diepgaander, uitgebreider en meer vernieuwend is dan ik in eerste instantie dacht. Dat ik daar via Character Creation achter moest komen is ergens bizar, maar het is wel het leukste gedeelte van de game dus zo erg is het niet. Soul Calibur vindt niet opnieuw het wiel uit, dat maakt het echter niet minder leuk op.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
80 |
Graphics |
95 |
Replay |
80 |
Geen baanbrekende, maar wel een solide vechter.
|
86 |
|
|
|
08:38 Cammie
01:26 Skate 2 op screenshots
|
Reacties (15) |
|
Pagina:
1
|
|
XdomoX
op 06-08-2008 om 09:59
[Niv: 2 / Exp: 75]
|
goeie review maar er zit toevallig wel een training mode in die nog best uitgebreid is ook... en lvl up heeft volgens mij te maken met soort van powerups die je op je character kan toepasse dus bijv. die powerup is aleen beschikbaar als je lvl 4 bent ofzo
Gewijzigd door XdomoX op 06-08-2008 om 10:04
|
|
Gast (86.91.244.xxx)
op 06-08-2008 om 10:16
|
SC is altijd bagger als MPgame. Sc3 wa ook veel beter dan sc 2
|
|
GekooktEi
op 06-08-2008 om 11:15
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Ik vind het wel vet dat The Secret Apprentice er net zo uit ziet als in het tFU, qua gezicht lijkt het ook wel  En natuurlijk zijn lichtzwaardhouding  . Maar hij doet op dat screen wel wat spastisch met zijn andere hand  .
En Yoda heeft voor zover ik heb gezien geen gezichtsuitdrukking, maarja. Goeie review  .
|
|
Primitive
op 06-08-2008 om 12:13
[Niv: 8 / Exp: 402]
|
Style level-up is noodzakelijk om bepaalde skills te kunnen kopen bij character creation.
Soul Crush is niet noodzakelijk het breken van bepantsering... Soul Crush is een staat van ongeveer 3 seconden om een Critical Finish uit te voeren, die zich voordoet wanneer een persoon met een rood flikkerende Soul Gauge constant blijft blocken. Wanneer je uiteindelijk een break geluid hoort, vergezeld van een rode flash op het scherm ziet, dan heb je een Soul Crush. ;p
|
|
Gast (84.28.70.xxx)
op 06-08-2008 om 12:16
|
wat een lage replay score.
:( :( :( :(
|
|
Gast (84.27.203.xxx)
op 06-08-2008 om 14:13
|
Martijn, heb je de manual gelezen? daar staat hoe je een soul crush uitvoert en wat een critical finish is :P. Niet heel uitgebreid, maar als je dan naar Training gaat en het uitprobeert is het wel duidelijk.
En dat style level up is zodat je betere skills kan gebruiken bij Character Creator. Staat inderdaad nergens, maar als je skills toevoegt zie je een kopje Level staan, lijkt me dus duidelijk.
|
|
tuvok
op 06-08-2008 om 15:05
[Niv: 13 / Exp: 657]
|
niet zeveren he, dit spel is hoogstens een 6/10 waard, slechte story, kut online en daarmee bedoel ik een lobby v maar 4 spelers, en bovendien is dit spel nog een pak trager dan zijn voorgangers.
|
|
XdomoX
op 06-08-2008 om 16:14
[Niv: 2 / Exp: 75]
|
@tuvok
ja dat vind jij....
|
|
janieus
op 06-08-2008 om 16:19
[Niv: 2 / Exp: 118]
|
van wat ik allemaal hoor en zie, vind ik het spel wel heel erg tof lijken. ik ga toch maar eens overwegen deze te halen
|
|
Primitive
op 06-08-2008 om 17:02
[Niv: 8 / Exp: 402]
|
Welke fighting game heeft dan wel een goed verhaal? De online is slecht omdat er maar een lobby van maximaal 4 personen is? Ja hoor ik denk echt wel dat de ganse wereld zit te wachten op een 10 speler lobby in een fighting game, dan mag nummer 10 op de lijst na een half uurtje ook eindelijk eens spelen... En dat ie iets trager is als zijn voorgangers is geen enkel probleem, want het is nu echt niet dat SCIV sloom is.
|
|
Gast (93.125.174.xxx)
op 06-08-2008 om 18:13
|
vergelijken met dit is DBZ burst limit beter daar heb je nog kamehameha's enzo 8) *D
|
|
Gast (80.126.80.xxx)
op 06-08-2008 om 19:30
|
SoucaliburIV is voor mij de beste en enige nextgen fighter, samen met (binnenkort ooit) Tekken 6. ik klink wel een beetje als een Namco fanboy, maar hun maken nu eenmaal goeie games.
Ik vind de story eindfilmpjes idd te kort en te weinig illustrations in de gallery, maar voor de rest is het spel gewoon goed en er is niks op aan te merken. oja en Prachtige haarscherpe en kleurrijke graphics, das iets waar SC altijd weer goed in is. het is gwoon porno voor je ogen zo mooi.
KOOP DEZE GAME GWOON!!
|
|
Gast (78.21.24.xxx)
op 06-08-2008 om 21:25
|
@martijn in je score kan ik me vinden....
@tuvok misschien is deze game ietsje trager of minder op 360?
Met de ps3 kan je dit ook voor hebben dat de 360 versie mooier is .
Persoonlijk vond ik de 360 versie van GTA mooier en kleurrijker .
Nu terug naar SC 6/10 is weining he tuvok :D ...
|
|
spider100
op 06-08-2008 om 23:29
[Niv: 5 / Exp: 245]
|
Goeie review. Ook nog een goeie fighter game moet ik hebben voor mn 360. Ik denk dat het deze wordt
|
|
Gast (85.148.20.xxx)
op 29-09-2008 om 20:34
|
Replay score geef ik een 9/10
Online is echt tof, en het maken van je eigen characters blijft verslaved.
Spelen met je beste vriende VS mode is ook erg leuk.
Critical Finished maken het spel lekker spannend, leuke gameplay en natuurlijk mooie graphics.
Deze game is die € 60,- echt waard!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|