In het verleden was er meer innovatie, dat denken vele gamers tegenwoordig. Sommige ontwikkelaars zijn het daar echter niet mee eens. Enkele dagen geleden meldde Elite en LostWinds bedenker David Braben bijvoorbeeld dat de game-industrie momenteel op de top qua innovatie zit.
Ook Peter Molyneux gelooft de game-industrie nog voldoende innovatief is. In een open brief aan EDGE spreekt Molyneux over innovatie. In 1987 hoorde hij voor de eerste maal dat de game-industrie niet innovatief meer is. Elke generatie is hetzelfde, men beweert dat er geen innovatie is bij boeken, films en games en dan komt er plotseling een Harry Potter. Het is 2008 en het is moeilijker om innovatief te zijn met als enige doel innoveren. Ontwikkelaars moeten nadenken over budgetten en doelgroepen.
Je kunt nu geen games meer maken waarbij innovatie de kern van de game is. Desondanks is er nog altijd een pak innovatie aanwezig, bijvoorbeeld in de kwaliteit van de graphics. In het verleden gooiden ontwikkelaars tonnen informatie op het scherm, momenteel wordt alles geminimaliseerd. Het is maar een klein voorbeeld van innovatie die bestaat zonder de kern van de game te zijn. Innovatie alleen is niet genoeg, dan krijg je spellen zoals Black & White. Je moet innovatie balanceren met drama en verhaal.
De mens blijft altijd honger hebben naar innovatie, maar het duurt altijd even eer iets echt origineel opduikt. Televisie heeft de laatste vijf jaren immense revoluties ondergaan. Battlestar Galactica is een goed voorbeeld. De originele serie uit de jaren '80 was cheesy rommel. Je wilde absoluut niet naar de serie kijken. Iemand heeft deze rommel nu echter omgevormd tot een dramatische science fiction serie. Dat was fantastische innovatie. Ook 24 en Lost zijn zulke innovatie. Ook de game-industrie kan snel zo'n Golden Age krijgen met Live, online gaming en een equivalent voor 24 of Lost. Het zal iets zijn wat we nog nooit gezien hebben.
|