Sinds 1987 concentreert ontwikkelaar Creative Assembly zich op de PC met hun RTS spellen. Met Stormrise lanceert Creative Assembly in 2009 eindelijk ook een console RTS, Stormrise verschijnt namelijk op de PlayStation 3 en de Xbox 360.
Creative Assembly heeft reeds enige ervaring op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Begin 2008 verscheen Viking: Battle for Asgard op beide consoles, het spel was een vermakelijke Hack & Slash titel in de Total War franchise. Sinds 2001 maakte Creative Assembly eigenlijk alleen spellen in de Total War serie, zelfs spin-offs Spartan: Total Warrior en Viking behoorden tot deze serie. Deze games hadden daardoor ook een gemeenschappelijk thema: ze volgden enigszins de grote lijnen van de geschiedenis ter ondersteuning van het plot. Met Stormrise laat Creative Assembly de historische omlijning vallen, het bedrijf heeft een futuristisch plot verzonnen wat extra creatieve vrijheid schenkt aan de ontwikkelstudio.

De game speelt zich af op een kale en dorre planeet. Ooit was de planeet een mooie plek om te wonen, maar een gigantische ramp heeft de volledige planeet eeuwen geleden veranderd. De Echelon en de Sai leefden ooit vredig samen op de planeet, maar de catastrofe heeft dat veranderd. Enkele andere rassen zijn gesneuveld, maar de Echelon en de Sai hebben de ramp overleefd. De Echelon kenden een sterke technologische evolutie, zij waren in staat om zichzelf in een winterslaap te plaatsen voor de ramp. De Sai leven primitiever waarbij ze opereren in stamverband. Zij hebben de ramp overleefd door zich aan te passen aan hun omgeving.
De Sai en de Echelon vertonen weinig gelijkenissen, ze zijn zelfs compleet verschillend qua evolutie en de culturele verschillen zijn groter dan die tussen Belgen en Nederlanders. Op een onbewoonbare en onvriendelijke planeet waar leven niet aangenaam is, leiden deze verschillen tot grote en openlijke vijandigheden. Uiteindelijk komt het zelfs tot een oorlog tussen de twee waardoor de toekomst van de planeet aan een zijden draadje hangt. Stormrise belooft met dit uitgangspunt een dramatisch en intens verhaal uit te bouwen dat de speler moet doen nadenken. Creative Assembly belooft zelfs het geweten van de speler op de proef te stellen. Mogelijk moeten we dus enkele moeilijke beslissingen nemen.

Creative Assembly heeft Stormrise speciaal ontworpen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, hierdoor moet de besturing simpel en effectief zijn. Je zult eenvoudig eenheden kunnen selecteren om ze snel in te zetten. Dat is echter niet het belangrijkste punt van deze consoletitel. De game plaatst de speler op de hoogte van zijn eenheden in plaats van ver boven de actie. Je wordt hierdoor direct met de intensiteit van de actie geconfronteerd. Creative introduceert tevens het concept van verschillende lagen in de game. Je kunt eenheden aansturen vanuit de lucht, vanaf daken of de grond en ondergronds. Op de volgende pagina lees je wat onze redacteurs denken.
|