Sinds 1987 concentreert ontwikkelaar Creative Assembly zich op de PC met hun RTS spellen. Met Stormrise lanceert Creative Assembly in 2009 eindelijk ook een console RTS, Stormrise verschijnt namelijk op de PlayStation 3 en de Xbox 360.
Joni: Creative Assembly heeft altijd een unieke aantrekkingskracht op mij gehad, een echte Total War titel heb ik nog nooit gespeeld, maar de spin-offs waren wel leuk om te spelen. Op het eerste zicht lijkt ook Stormrise mij te boeien. Ik ben nu reeds benieuwd naar de catastrofe die de planeet heeft verwoest. Ook het feit dat je dicht op de actie staat is aantrekkelijk. Hierdoor vallen de graphics echter meer op en deze overtuigen mij voorlopig niet. De omgevingen zijn nogal proper voor een totaal verwoeste planeet en de texturen zijn weinig indrukwekkend. De personages zakken ook bijvoorbeeld weg in de grond. Even afwachten dus of men dit oplost.
Gideon: In tegenstelling tot Joni ben ik wel een groot fan van de Total War serie en heb ik de spin-offs weinig aandacht gegeven. Stormrise heeft mijn aandacht getrokken, maar nog niet genoeg om mij volledig te overtuigen. De gameplay en het verhaal klinken interessant, maar ik wil het graag uitgewerkt zien. Net zoals Joni vallen de graphics een beetje tegen, maar ik zou het graag in beweging willen zien. Ik wacht de E3 af, maar houd de game zeker in de gaten!
Eric: Stormrise spreekt mij totaal niet aan. Het verhaal speelt zich af op een kale en dorre planeet, wat betekent dat de gevechten zullen plaatsvinden in grauwe en kale levels, zoals ook blijkt uit de screenshots. Daarnaast vind ik de keuze uit slechts twee groeperingen te beperkt. Er wordt ons dan wel een intens verhaal beloofd, maar het is lastig om een verhaal op een pakkende wijze over te brengen in een RTS. Ten slotte lijkt mij het gebruik van een soort first-person view ook geen sterk punt. Een RTS hoor je te spelen vanuit een top-down-view waarbij je overzicht hebt over je units en de units van de tegenstander, zodat je strategisch juiste beslissingen kunt nemen, uit de screenshots blijkt dat dit gelukkig ook mogelijk is in Stormrise. Dat is toch waar het in een RTS om draait, en dat lijkt me onmogelijk met een ander camerastandpunt.
|