Soms wordt er door sommigen wel eens geklaagd dat games tegenwoordig zo kort zijn. Dat je vroeger tientallen uren moest ploeteren om de eindcredits te mogen aanschouwen, terwijl dat vandaag de dag vaak in een uurtje of tien al is gebeurd. De lead designer van Rise of the Argonauts, Charley Price, heeft hier wel een verklaring voor.
Volgens Price wíllen gamers tegenwoordig namelijk niet meer vele dagen bezig zijn met lange avonturen. "Niet langer worden games alleen maar door 14 jarigen gespeeld tijdens zomervakanties waarin ze dagen de tijd hebben om door deze epische avonturen te komen," zegt hij in een gesprek met Eurogamer. Hij vindt dat gamers iets haalbaars moeten doen met een einde in zicht. Hoeveel plezier gamers ook hebben met een game, als ze na 25 uur beseffen dat ze nog 75 uur te gaan hebben, zullen ze afhaken. Ontwikkelaar Liquid Entertainment heeft Rise of the Argonauts met deze filosofie in hun achterhoofd ontworpen.
Ook zullen volgens Price veel mensen hun game terugbrengen naar de winkel als ze er het eerste half uur tot een uur niet door vermaakt worden; ze willen niet eerst door een zure appel heen moeten bijten. Daarom probeert hij het spelplezier vanaf het begin voorop te stellen. Als mensen in het begin geïntresseerd raken kunnen ze daarna gaan ontdekken waar de game allemaal over gaat.
|