Deze game van Stormfront Studios is een hack en slash game met RPG elementen. Demon Stone is zeker vergelijkbaar met toppers zoals Devil May Cry, Lord of the Rings, Champions of Norrath en Baldur's Gate. Maar is de game even goed als de eerder genoemde? Lees verder om ons oordeel te kennen.
De ervaringspunten heb je nodig om een level te stijgen en zo je stats te verberen zoals in een RPG. Maar je hebt ze ook nodig om tussen de hoofdstukken door upgrades te kopen voor je verschillende moves. Hiervoor heb je niet alleen ervaringspunten maar ook goud, dat je krijgt door vijanden te verslaan en schatkisten te openen, nodig. Je kunt zelf kiezen welke je allemaal upgradet maar de iets luiere mensen kunnen simpelweg voor Auto-Buy kiezen. Met die optie worden alle moves gekocht tot je geen goud meer hebt. Dit systeem is goed want het koopt altijd eerst alle low-level moves in plaats aanval per aanval tot het hoogste level te brengen. Daardoor zijn alle aanvallen en personages even goed ontwikkeld.
Tijdens de gevechten kun je die aanvallen gebruiken door in een bepaalde volgorde knoppen in te drukken. Die kun je in het menu bekijken, ook tijdens de gevechten. Het vechten zelf is zonder die combo's ook redelijk te doen. Enkel wanneer je door een vijftal vijanden omsingeld wordt, wordt het spel moeilijk. Dat komt vooral omdat je je personage dan amper ziet en geen combo's kunt uitvoeren. Ook het opladen van je Hero Attack is praktisch onmogelijk. Dan kun je best even vluchten en dan de vijanden die je volgen, één voor één doden zoals de laatst overblijvende Horatiër ooit deed.
Het spel bestaat eigenlijk volledig uit het verslaan van vijanden. Dit wordt gemaskeerd door enkele eenvoudige puzzelelementen waarbij je de Speciale Move van een personage moet gebruiken om een hindernis voorbij te raken. De stroom vijanden op sommige momenten kan eindeloos worden als je niet goed oplet. Ze komen vaak binnen via ladders en als je die niet omverslaat, blijven ze komen.
De game is door de grote, schijnbaar eindeloze stroom vijanden op sommige momenten zeer moeilijk. Je krijgt al een Game Over boodschap op je scherm als er één personage sterft. Het zou veel handiger zijn als deze gewoon tijdelijk uit je party verdwijnen tot je een voorwerp met genezende krachten vindt. Ook sommige bazen zijn zeer moeilijk. Zo is er een baas die een aanval heeft die je immobiliseert, die hij 2-3 keer direct na elkaar gebruikt, die nooit mist en die niet te blokkeren valt. Het is dan ook logisch dat je dit gevecht enkele keren zult moeten herhalen. Gelukkig moet je nooit teveel herspelen want de hoofdstukken zijn onderverdeeld in enkele delen.
Illius bezit ook nog een andere leuke gave, het besturen van gigantische pakken met zijn magie. Dan is hij echter zeer kwetsbaar. En dan moet je, terwijl je het logge pak bestuurt, ook op de vijanden bij Illius letten. Als de magiestroom tussen Illius en het pak wegvalt, is Illius in gevaar. Dan moet je hem zo snel mogelijk helpen. Het pak blijft voor je werken tot hij in een filmpje op een of andere manier wordt vernietigd of weggekaapt door de vijand. Je kunt ze, spijtig genoeg, dus niet gebruiken wanneer je zelf wil.
|