Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Enemy Territory: Quake Wars


Door Roderick op 05-06-2008 om 13:36
Bron: Gamed

Als er één genre is dat de overzetting van de PC naar de consoles glansrijk heeft doorgemaakt, is het het genre van First Person Shooters wel. De FPS games zijn steeds meer gebruiksvriendelijk geworden op de consoles en kennen ongekende populariteit bij alle groepen gamers. Vorig jaar was een bijzonder goed jaar voor shooters, zowel op de PC als op de consoles, met games als Bioshock, Call of Duty 4, Halo 3 en The Orange Box.

Dit jaar staat er echter wat minder spectaculairs voor ons in het verschiet. Natuurlijk moeten games als Far Cry 2 en Resistance 2 ons helemaal van de sokken blazen, maar het aantal grote shooter titels ligt toch wat lager dan vorig jaar. Geen reden tot paniek, want het geeft de kleinere namen wat meer ruimte om onder de aandacht te komen. Frontlines op de PC en Xbox 360 wist dat in februari namelijk wel te doen. Enemy Territory: Quake Wars komt dan ook in een gunstige tijd uit voor de PS3 en Xbox 360. Niet dat het een kleine naam is, maar op consolegebied zijn er zeker andere namen die de aandacht trekken.


Enemy Territory: Quake Wars past mooi in het rijtje met het succesvolle Battlefield. De game draait om grootschalige multiplayermatches waarbij niet alleen het schieten centraal staat, maar vooral de grote voertuigen waarmee de oorlog keer op keer wordt gestreden. In het Quake universum zijn de Strogg de grote vijand en dat geeft nieuwe mogelijkheden. Het buitenaardse ras neemt natuurlijk buitenaardse technologie mee in hun poging de mensheid uit te roeien. Niet alleen zijn de gewone buggy’s, hummers en tanks aanwezig. De Strogg zullen hun buitenaardse wapens en hun buitenaardse voertuigen in de vorm van onder andere mechs en hover tanks meenemen. De strijd vindt niet alleen plaats op de grond, ook in de lucht en over het water hebben zowel de mensen als de Strogg een stevig arsenaal aan helikopters en vliegtuigen. De strijd om de welbekende objectieven kan dus losbarsten.

Deze strijd wordt met maximaal zestien spelers uitgevochten over twaalf maps in vier verschillende omgevingen. Je kunt je zowel aan de kant van de mensen als de kant van de Strogg plaatsen en binnen deze twee rassen zijn verschillende klassen om mee te spelen. Aan de menselijke kant zijn er Soldiers, Engineers, Medics, Field Ops en Covert Ops. De standaard klassen die we in soortgelijke games ook gewend zijn. Aan de Strogg kant vind je dezelfde klassen, maar met een andere naam: Agressors, Constructors, Technicians, Oppressors en Infiltrators. De Strogg zijn natuurlijk een buitenaards ras, wat ze speciale mogelijkheden meegeeft per klasse. De technicians (medics) aan de Strogg kant kunnen bijvoorbeeld een menselijke tegenstander injecteren waardoor een gedode Strogg op de plek van deze geïnjecteerde mens respawnt. Het zijn kleine dingetjes, maar het zorgt voor een klein beetje differentiatie van andere shooters in het genre.

Dat doet Quake Wars verder helaas veel te weinig. De matches zijn standaard, kennen maar zestien spelers, kennen saaie omgevingen, weinig interessante voertuigen en zelfs het schieten is niet interessant genoeg om de game leuk te houden. Het eerder uitgelegde klassensysteem is inmiddels zo standaard dat er eigenlijk geen pluspunten ten opzichte van andere games aan te wijzen zijn. Waar de game op de consoles de plank misslaat ten opzichte van andere moderne shooters (en zelfs de PC variant) is het gebrek aan een levelsysteem. Het gevoel van beloning is bij het schieten al zeer gering en bij het gebrek aan een experience en skillsysteem valt het hele gevoel van beloning compleet weg. Een systeem gelijkend aan dat van Call of Duty 4 zou inmiddels een standaard moeten zijn, zeker gezien we al een half jaar verder zijn.


Quake Wars is een multiplayer-only game, maar men heeft toch de moeite genomen om een singleplayer mode toe te voegen. Dit is echter niets meer dan de multiplayer met oerdomme bots. Het vermaak moet dus echt uit de multiplayer gehaald worden en die is, zoals gezegd, dus erg standaard. Gameplay, graphics en geluid zijn ondermaats bij deze toch goed scorende PC game. Grootste oorzaak is het enorme PC gevoel dat de game alsnog heeft en de ouderwets aanvoelende gameplay en mogelijkheden. Voor een lekkere multiplayershooter zul je voorlopig nog steeds bij Call of Duty 4 moeten zijn, of proberen Frontlines op te pikken, als je meer zin hebt in de grootschalige gevechten. Enemy Territory: Quake Wars is ééntje om over te slaan, de game is niet interessant genoeg.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   50
Graphics   60
Replay   50

Slechte overzetting naar de consoles.
55


14:10  [Upd.] Red Alert 3 in de koelkast
12:59  Demo voor Devil May Cry 4
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Divine Rage op 05-06-2008 om 13:39 [Niv: 97 / Exp: 4851]
QW op PC was wel aardig, maar het was niet zo speciaal... De objectives waren vaak te vervelend om te doen. Als je bij je objective aankwam was er al iemand je voor...

Call of Duty 4 slacht ze gewoon allemaal.

MaartenL (Redacteur) op 05-06-2008 om 13:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik heb Frontlines dus ik klaag niet

En als ik die dan weer even beu ben heb ik UT3 nog altijd ^_^

link0007 op 05-06-2008 om 13:52 [Niv: 65 / Exp: 3259]
Jah vind je? dan heb je zeker nooit vrienden thuis...
co-op is de grote misser van CoD4..
Als er iets standaard moet worden in shooters is het wel met z'n 2/4 online kunnen op een console!

CoD4 heb ik wel eens met een vriend van me Om de beurt gedaan -_- .. yeey het oude Mario gevoel ! toch wii fans?

Stammetje91 op 05-06-2008 om 13:59 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik houd het dan maar op Warhawk, he. Dat is voor mij toch de beste multiplayer shooter op het moment.

Urkie op 05-06-2008 om 16:56 [Niv: 71 / Exp: 3527]
Sasuke op 05-06-2008 om 13:47 [Niv: 241 / Exp: 12036]
Ik heb Frontlines dus ik klaag niet

Bedoel je dat in negatieve zin of...?

Gast (81.247.126.xxx) op 05-06-2008 om 17:14
Ik ben blij met Halo 3, bij deze verontschuldig ik me wat ik over Halo 3 heb gezegd. Campaign boeit me niet maar multiplayer is echt verslavend _O_

im2 op 05-06-2008 om 17:23 [Niv: 574 / Exp: 28719]
als je meer zin hebt in de grootschalige gevechten.

Hopelijk doet de nieuwe Battlefield het daarin beter

Gast (78.22.18.xxx) op 05-06-2008 om 18:54
Sorry om te zeggen maar deze recensie rammelt aan alle kanten.
Het is vreemd om het spel over dezelfde kam te scheren als Call of Duty dat heel anders in mekaar zit. Je hebt je bijna niet in de game verdiept blijkbaar om te beseffen hoe sterk de gameplay van het spel in mekaar zit.
Nergens lees ik over de deployables
Nergens lees ik over de toch redelijk assymetrische gameplay van het spel.

Strogg Technicans kunnen spawn hosts maken, Covert ops kan een third eye camera plaatsen terwijl de strogg een flyer drone heeft.
Dat de Strogg de Cyclops heeft en de GDF de Titan.
Zeer verschillend en absoluut niet standaard te noemen.

Ik kan niet oordelen over de gebieden in de console versie. Alleen zie ik dat veel kleur verdwenen is vergeleken met de pc versie.

de bots op de pc versie vind ik zelf trouwens een van de beste bots die ik tegengekomen ben. Ik weet wel niet hoe dit is op de console versie.

Ik kan geloven dat de conversie niet geslaagd is maar om zo'n misbaksel van een review te schrijven zonder enige inhoud...

Score van de recencie: 55

Joker op 05-06-2008 om 19:14 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Neem even de tijd om je te registreren als je serieus kritiek wilt geven, anoniem is dat een beetje laf..

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-06-2008 om 19:22 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Je oordeelt over een consoleversie die je nooit gespeeld hebt. Dat is misschien je eerste probleem. Deze is gemaakt door andere teams dan de PC versie.

Roderick op 05-06-2008 om 19:57 [Niv: 417 / Exp: 20866]
@Gast: in de consoleversie komen de kwaliteiten van de game totaal niet naar voren. Daarbij is die asymmetrie die je beschrijft helemaal niet zo bijzonder, meer gimmicky, naar mijn mening. De AI van de bots is niks: er is geen uitdaging.

Gast (78.22.18.xxx) op 05-06-2008 om 21:08
@Joker
Waarom zou ik me moeten registreren om kritiek te uiten? Laf? een nickname blijft in principe even anoniem als een gast.

@Joni Philips
Maar het blijft een port en in de Review kwam de pc versie ook ter sprake. Meestal blijft de gameplay voor een groot stuk gelijk. En ik besef donders goed dat het door verschillende teams is gemaakt aangezien ik het process sinds het begin nieuwsgierig heb opgevolgd.

@Roderick
Als dat zo is had ik dan liever wat meer de vergelijking tussen de console en de pc versie gelezen. Want uit deze recensie kan ik allerminst dat afleiden. Cruciaal als je een port recenceert imo.

Ook vind ik allerminst gimmicky, Een tank tegen een mech/walker levert toch al heel andere tactieken op dan twee tanks met verschillende skins.

Met de third eye camera heeft de GDF toch een voordeel dat ze stiekem ergens een camera met radar kunnen plaatsen. De strogg hebben dit speeltje niet en gebruiken de flyer drone. Zeer geniepig speeltje dat moeilijk te raken is en zeer irritant kan zijn.

Dus het is maar wat je gimmicky noemt...

irq10 op 05-06-2008 om 21:25 [Niv: 59 / Exp: 2956]
@ Sasuke

Frontlines Zuigt net zo hard als deze titel.

@ Stammetje91

Pm mij eens. Ik speel ook warhawk elke dag !
Kan ik je toevoegen, als je dat immers wil natuurlijk.

Ontopic :

Terechte score. Aan de trailers was al te zien hoe bout het spel wel niet was.

FPS games worden maar te vlug gemaakt. Zie frontlines en deze titel. Hopelijk gaat battlefield wel een beetje rocken.

Roderick op 05-06-2008 om 21:43 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Frontlines zuigt beslist niet. Ga de game eerst eens spelen voor je zulke comments de wereld instrooit.

irq10 op 06-06-2008 om 05:43 [Niv: 59 / Exp: 2956]
@ Roderick

Wat denk je nou zelf ? dat ik de game niet gespeeld heb ? *sigh*

Gelukkig heeft ieder een eigen mening over iets.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Enemy Territory: Quake Wars
Type:
Game
Releasedatum:
30-05-2008
Ontwikkelaar:
Splash Damage
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media