Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR) is door velen bekroond als de beste RPG van 2003. Door sommigen zelfs als de beste game van het jaar 2003. Voor deze game uitkwam waren het vooral space shooters waar de Star Wars franchise het van moest hebben. Opmerkelijk genoeg was KOTOR de eerste RPG die van de Star Wars franchise gebruik maakte en scoorde daarmee een gigantische hit. Na 2 jaar komt er een 2e deel uit van deze game, genaamd: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords ( KOTOR 2 ). Omdat de release nadert gaan we de game eens beter bekijken.
Ook is er een nieuw element toegevoegd, genaamd "Influence". Dit is hoe je party members over je denken. Heb je een lage Influence met een bepaalde party member dan vinden ze je niet zo aardig en heb je kans dat ze je niet helpen in moeilijk situaties. Als je een hoge Influence hebt bij een bepaalde persoon dan betekent dit ook dat ze voor je opkomen als je in de problemen zit. Dit gebeurt dan vooral in gesprekken. Maar Influence heeft ook nog een andere rol. Ik heb hierboven al gezegd dat de keuzes die je maakt ( Light of Dark side ) ook je party members aangaan.
Het vechtsysteem was in deel 1 ook heel goed. Het was een mix van Real-Time en Turn-Based wat goed uitpakte. Het vechtsysteem is enigszins met rust gelaten. Dit is zeker geen nadeel sinds het goed werkt. Wat wel verbeterd is, is de rol van je Lightsaber. In KOTOR 2 zijn er verschillende "Forms" toegevoegd. Dit zijn manieren hoe je je Lightsaber hanteert. Zo is er een vorm die snel maar zwak is, traag maar krachtig enz. Ook zijn er meer Force Crystals toegevoegd. Dit zijn kristallen die de kleur van je Lightsaber bepalen of je Lightsaber extra kracht geven. Ook is er beloofd dat er veel meer Lightsaber gevechten in zullen zitten dan in deel 1. Dat is een van de dingen die je in KOTOR 1 niet al te vaak tegenkwam.
Ook zijn de animaties sterk verbeterd. In KOTOR 1 was het vaak dat elke aanval maar een animatie had. In het begin was het wel grappig maar nadat je een bepaalde aanval een paar keer gezien had, werd het al gauw saai. Nu is het zo dat, naarmate je in levels stijgt, de animaties veranderen. Zo zal je dus zien dat als je op een laag level zit, de animaties er simpel uitzien, maar ingewikkelder worden bij elk level dat je stijgt. Dat belooft dus veel goeds.
|