Het marktbureau NPD Group verzamelt alle verkoopsdata in Amerika. Sinds 1967 is het bureau actief en ook de data voor videogames worden door hen bijgehouden. Maandelijks brengen ze deze data uit, het gaat hier dan om exacte verkoopscijfers van hardware en software binnen de Verenigde Staten.
Evan Wilson, analist voor Pacific Crest Securities, gelooft echter dat de NPD data voor oktober, niet gebalanseerd is. In oktober heeft de NPD niet langer de data van Toys'R Us kunnen verzamelen waardoor de verkoop van Wii, DS en PS2 software waarschijnlijk onderschat is. Bij Toys'R Us worden voornamelijk games voor een grote markt verkocht en deze zijn dus niet meegeteld. Hiermee verliest de NPD dus opnieuw een grote speler op de Amerikaanse markt, ook van 's werelds grootste supermarktketen (Wal-Mart) ontvangen ze geen data.
De NPD Group geeft toe dat men geen data van Toys'R Us heeft kunnen verzamelen, maar in de plaats daarvan kunnen ze nu wel data van Amazon.com verzamelen. De groep denkt dan ook dat de integriteit van hun cijfers niet aangetast is. NPD beweert zo'n 60-65% van de videogameverkopen in Amerika te registreren. Via deze data extrapoleert men dan de cijfers die men elke maand vrijgeeft. Hiermee is de NPD Group één van de meest betrouwbare organen voor dit soort onderzoek, maar zeker niet perfect. Michael Pachter, analist voor Wedbush Morgan, denkt hierbij dat, hoewel NPD niet 100% accuraat is, het betrouwbaar genoeg is om trends af te leiden.
|