Als je dit leest is de kans groot dat je niet op een groot cruiseschip zit, iets wat je in deze vakantie misschien wel graag had willen doen. Ship Simulator 2008 geeft je alsnog de mogelijkheid om in diverse schepen te stappen, wij keken of deze trip net zo leuk is als die op het cruiseschip.
In een tijd waarin diverse racers en vlieggames ons om de oren vliegen is Ship Simulator een aangename afwisseling op dit geheel. Na het eerdere Ship Simulator 2006 is dit het tweede deel uit de serie (uitbreidingen niet meegerekend), iets wat er toch op moet duiden dat het eerste deel genoeg verkocht is om een tweede deel te rechtvaardigen. Dit gegeven is voor mij toch wat opvallend, Ship Simulator lijkt namelijk weggelegd zijn voor een beperkte groep, een groep fanaten die heel veel liefde kennen voor verschillende schepen. Hoewel ook mensen die niet alle onderdelen van een Ferrari kennen een racegame zullen spelen, is de actie in Ship Simulator 2008 een stuk minder aanwezig.

Ontwikkelaar VStep heeft er alle moeite voor gedaan om de game enige variëteit mee te geven. Bestuur je het ene moment nog een sleepboot om een vastgelopen schip naar de haven te trekken, daar dien je in de volgende missie weer een kraan te besturen om containers in te laden. Naast de missies die je zelf kunt kiezen is er ook nog een free-roaming mode, op deze manier is er getracht een breed aanbod te geven die allen samen hangen met schepen, helaas slaat de saaiheid al wel snel toe, of je moet natuurlijk één van de fanaten zijn die ik eerder beschreef. Het zal ook deze fanaten echter tegen vallen dat je nooit echt het gevoel hebt controle te hebben over een schip, en dat het schademodel zeer raar is uitgewerkt, zelfs bij een schade van de volle honderd procent zal het schip bijvoorbeeld niet zinken.
Enkele extra modi die de game meer houdbaarheid moeten geven zijn de aanwezigheid van dertien schepen (waaronder de Titanic), een zevental locaties (waaronder Rotterdam) en een vrije loop over de schepen zodat je ze ook eens kan bekijken zonder veel geld voor de cruise neer te leggen. Het is leuk om eens gedaan te hebben, maar de veelal matige graphics zorgen niet voor een zelfde ervaring als het echte werk.
Met het geluid heeft de ontwikkelaar zich er makkelijk vanaf gemaakt. De basiselementen als de motor van het schip, het klotsen van de zee of het roepen van zeemeeuwen is nog wel in het spel verwerkt, daarnaast is er maar weinig om tevreden over te zijn. Op deze manier is de game een aaneenschakeling van matigheid, iets wat ook in het saven van het spel nog eens duidelijk wordt. Veel missies van de game zullen je enige tijd bezighouden, waarbij een uur voor één missie normaal is. Het zou dan ook handig zijn om gedurende deze missie even op te slaan en het later weer op te pakken, helaas is dit echter niet mogelijk. Hoewel ontwikkelaar VStep heeft aangegeven enkele zaken nog op te pakken in een patch is dat natuurlijk iets wat we meteen hadden willen zien, en niet iets wat ze pas na de release van hun game aanpakken.
Al met al is Ship Simulator 2008 geen ervaring die je lang bij je zult dragen. Met de nodige missies, schepen, locaties en extraatjes is er getracht een game te maken die niet alleen toegankelijk is, maar ook nog eens een grotere groep aan moet spreken dan de mensen die buiten met een zeemuts op lopen. De ontwikkelaar faalt hier niet zozeer in door een matige game af te leveren, maar vooral door het op bepaalde punten niet goed af te werken. Er zullen een paar kwalitatieve patches nodig zijn om ervoor te zorgen dat het spel beter zal scoren, patches die op het moment van schrijven nog ontbreken.
|