De komende twaalf maanden staat ons een reeks hele mooie First Person Shooters te wachten. Crysis, Half-Life 2: Episode 2 en Portal, Unreal Tournament III, Halo 3 en nog vele anderen. 2K lost echter het eerste schot met The Darkness én Bioshock. Vandaag aandacht voor de laatste game die verschijnt op de Xbox 360 en PC.
Het leukste van de graphics zit hem echter in de details. De wapens bijvoorbeeld. De schietijzers van Bioshock zijn niet alleen aanpasbaar (sneller schieten/herladen) maar kunnen ook met verschillende soorten ammunitie worden voorzien. We zagen onder andere anti-splicers en explosive kogels. Omwisselen kost maar een paar seconden tijd. We zagen de kogels er letterlijk uit en in gaan. In het geval van de raketwerper werd zelfs de hele loop vervangen door een andere.
Ook de details van de plasmids zijn een lust voor het oog. Lijken die totaal verkoold zijn doordat je tegenstander met Incineration! - de vuurkracht - hebt bestookt, tegenstander die staan te trillen door een Hyperbolt aanval, waardoor je ze snel een dreun kan geven zijn slechts enkele voorbeelden van de kracht van de Unreal 3 Engine. De ijsplasmid was echter de gruwelijkste van allemaal. We zagen de ijspegels echt uit de hand van de hoofdpersoon steken – met bloedvlekken rond de plek waar ze eruit kwamen.

Overigens zijn dat niet je enige wapens. Het is ook mogelijk om de Health kits die aan de muren hangen te hacken. De 2K medewerker liet zien dat je daarvoor dollars kon betalen of, als je er geen geld aan uit wil geven, een kleine puzzel moest oplossen. De puzzel laat je het water van punt A naar B brengen door deze te begeleiden via een aangebrachte pijpleiding. Deze puzzels kennen diverse moeilijkheidsgraden en de beloning na zo'n hack is een machine die explodeert zodra iemand anders dan jij er gebruik van wil maken.
Een minpuntje: Het half uurtje Bioshock wat we voorgeschoteld kregen was behoorlijk rechtlijnig. We gingen van punt een naar twee zonder veel zijwegen. De meeste events die we zagen, liepen ook volgens een script – in tegenstelling tot wat Irrational Games zei. Daarnaast hadden we nog niet veel gezien van de vernieuwende intelligentie van de vijanden.

Daar moeten we wel tegelijk tegenover stellen dat het maar dertig minuten waren van een vroegere build. Verder begrepen we uit interviews met Irrational Games dat de eerste twee levels inderdaad ‘lineair’ zijn - 2K meldde daarbij dat er nog steeds verschillende manieren waren om je doel te bereiken – maar dat je in het derde ‘los wordt gelaten’. We gaan er vanuit dat we dan ook meer non-scripted scènes zullen gaan zien. Tenslotte stond de moeilijkheidsgraad op easy dus de tegenstanders gingen te snel dood om echt iets te kunnen zien qua A.I.
We waren al enthousiast over Bioshock en daar is geen verandering in gekomen. Grafisch ziet het er nu al geweldig uit, de sfeer is griezelig en freaky en de gameplay zelf ziet er gevarieerd en goed uitgewerkt uit. Helaas zagen we nog niet de volledige potentie van deze game (veelzijdige A.I., non-linaire gameplay) maar uit andere previews hoorden we veel goeds daarover. Voor ons worden het in ieder geval twee lange maanden.
|