Waarschijnlijk heb je er al wat over gelezen en is je inmiddels duidelijk dat Splinter Cell Conviction een andere weg inslaat dan zijn voorgangers. Grote vraag is natuurlijk: waarom? Waarom een andere weg en waarom juist deze weg? Wij blikken alvast vooruit op wat er komen gaat.
In de voorgaande pagina hebben we jullie verteld welke nieuwe weg de Splinter Cell reeks ingeslagen is. Hoewel de ontwikkelaar al heeft aangegeven dat ze deze weg weer af kunnen slaan als het publiek er niet goed op reageert vroegen wij aan onze experts: wat vinden jullie van deze nieuw ingeslagen weg?
Roderick:
Waarschijnlijk waren de ideeën voor diversiteit binnen het "schuilen in het donker" principe een beetje op en is men het anders gaan bekijken. De manier waarop Metal Gear Solid het al jaren doet zou aangenomen kunnen worden, met veel meer actie en een nadruk op de verhaallijn. Tot mijn verbazing besloot Ubisoft Montreal naar het broertje Assassin's Creed te kijken en er een 'menigte-element' in te gooien. Iets wat werkelijk subliem kan worden als het goed wordt uitgewerkt. Om die reden kijk ik vooral uit naar Splinter Cell: Conviction, het brengt iets écht nieuws en is daarmee terecht een next-gen game. Hoeveel er uiteindelijk van terecht komt zal de tijd ons zeggen, maar een hele hoop ambitie is nooit verkeerd en de beelden die we tot nu toe gezien hebben tonen alles behalve een gebrek aan ambitie.

Joni:
Tot nu toe boeide de Splinter Cell serie me niet echt, het licht/donker-concept was wel leuk, maar het voelde nogal vals aan in vergelijking met het spionagewerk van XIII of Jason Bourne. Natuurlijk is het belangrijk om in het duister omgevingen te verkennen, maar dat is niet alles waar spionage om draait. Dan lijkt Splinter Cell: Conviction me veel interessanter. In het echte leven kun je je ook niet verbergen in een beetje schaduw, je doet gewoon zo gewoon mogelijk om niet op te vallen op straat. Ook interessant is dat je nu je omgeving in je voordeel kunt gebruiken, interactie met de omgeving is een belangrijke stap in actiegames. Dat is iets wat veel meer games moeten doen, het is de volgende stap naar realisme. Het mag duidelijk zijn dat Ubisoft me geïnteresseerd heeft gekregen in deze titel.

René:
Persoonlijk vond ik de Splinter Cell games altijd heel tof om te spelen, maar eerlijk is eerlijk: het werd na verloop van tijd wat eentonig. Ik denk niet dat Ubisoft er mee weg had gekomen als ze wederom met een game kwamen waarin het oude concept centraal stond, de nieuwe weg die ze in slaan met Conviction vind ik dan ook zeer goed. Het is niet alleen een nieuw hoofdstuk in de serie, maar tevens een hoofdstuk dat prima aansluit bij het verleden van de Splinter Cell games. Het principe waarbij je een 'Fugutive' bent en constant op je hoede moet zijn leent weliswaar wat elementen van Assassin's Creed, ik moet echter de eerste persoon nog vinden die dat vervelend zal vinden.
|