Gears of War, Halo, God of War, Final Fantasy, The Legend of Zelda. Het zijn maar enkele van de blockbusters die elke gamer kent. Het is echter niet iedere developer gegeven om zo'n blockbuster te maken. Kleine developers hebben er gewoon het geld niet voor.
Toch proberen kleine developers nog steeds om echte blockbusters uit te brengen en ze te verkopen aan 60-70 euro. De kans is echter klein dat ze geld verdienen aan de titel als ze in de winkel naast een grote naam komen te liggen. Charles Cecil van Broken Sword developer Revolution Software zou dan ook liever zien dat kleine developers goedkopere, maar originele games maken. Tenzij je naam Sony of Microsoft is, kun je het niet maken om je game te verkopen aan 60 tot 70 euro.
Volgens hem kun je de gamewereld best vergelijken met Hollywood. Je hebt blockbusters die de bioscoop laten vollopen en je hebt televisiefilms die goedkoper zijn om te produceren en goedkoper zijn voor de kijker. Kleinere developers moeten volgens Cecil dat laatste soort games maken die goedkoper zijn om een groter publiek te bereiken. Op deze manier konden titels zoals Prince of Persia: Sands of Time doorbreken (Ubisoft was toen nog een kleine naam en de reputatie van Prince of Persia was slecht na 3D). Deze games kunnen dan uitgroeien tot grote franchises. Eens je een goede franchise hebt, heb je een vaste maaltijd en ben je zeker van een publisher. Het maakt niet uit op welk platform je komt met deze nieuwe games, een goede game scoort op elk platform.
|