Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Nieuws:

Kleine devs moeten stoppen met blockbusters


Door Joni Philips op 25-05-2007 om 09:33
Bron: 1Up

Gears of War, Halo, God of War, Final Fantasy, The Legend of Zelda. Het zijn maar enkele van de blockbusters die elke gamer kent. Het is echter niet iedere developer gegeven om zo'n blockbuster te maken. Kleine developers hebben er gewoon het geld niet voor.

Toch proberen kleine developers nog steeds om echte blockbusters uit te brengen en ze te verkopen aan 60-70 euro. De kans is echter klein dat ze geld verdienen aan de titel als ze in de winkel naast een grote naam komen te liggen. Charles Cecil van Broken Sword developer Revolution Software zou dan ook liever zien dat kleine developers goedkopere, maar originele games maken. Tenzij je naam Sony of Microsoft is, kun je het niet maken om je game te verkopen aan 60 tot 70 euro.

Volgens hem kun je de gamewereld best vergelijken met Hollywood. Je hebt blockbusters die de bioscoop laten vollopen en je hebt televisiefilms die goedkoper zijn om te produceren en goedkoper zijn voor de kijker. Kleinere developers moeten volgens Cecil dat laatste soort games maken die goedkoper zijn om een groter publiek te bereiken. Op deze manier konden titels zoals Prince of Persia: Sands of Time doorbreken (Ubisoft was toen nog een kleine naam en de reputatie van Prince of Persia was slecht na 3D). Deze games kunnen dan uitgroeien tot grote franchises. Eens je een goede franchise hebt, heb je een vaste maaltijd en ben je zeker van een publisher. Het maakt niet uit op welk platform je komt met deze nieuwe games, een goede game scoort op elk platform.


09:40  Virtual Console - Week 25
09:17  Sin City krijgt eigen game
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (83.84.183.xxx) op 25-05-2007 om 09:45
Ik sta 90% achter Cecar .

Cubic X op 25-05-2007 om 09:58 [Niv: 203 / Exp: 10171]
mee eens, dan dalen de prijzen ook en word er meer van die game verkocht(mits het een goed spel betreft). Omdat er meer verkocht word krijgt de kleine studio meer geld, dat met 3 á 4 games doen en dan kan ook een kleine studio blockbusters maken

willem_liu op 25-05-2007 om 10:26 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Hmmm lijkt wel alsof Charles Cecil aanzet tot het maken van goedkope originele games en deze af te zetten voor een goedkopere prijs. Goedkope originele games doet me denken aan minigames.
Dit is een concept die ik nog nergens eerder ben tegengekomen. Het moet wel een succes worden...

willem_liu op 25-05-2007 om 10:27 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Even wat raars in het artikel, Prince of Persia was nou niet echt een low-budget production te noemen.

Gast (62.194.27.xxx) op 25-05-2007 om 13:06
@Willem_liu
Precies, het was een grootschalig project waaraan vele miljoenen aan is besteed xD

willem_liu op 25-05-2007 om 13:06 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Ok ik heb de bron maar ook even gelezen, daar staat me toch een heel ander verhaal in dan hier op Gamed vertaald staat.
Misschien is het wel handig om dit soort artikelen zo natuurgetrouw te vertalen in plaats van je eigen draai eraan geven. Just my 2 cents.

Gast (212.83.75.xxx) op 25-05-2007 om 13:53
ja maar de naam prince of persia is gewoo nwel groot. Natuurlijk hebben ze bij ubisoft de franchize helemaal opnieuw uitgevonden na dat verschrikkelijke pop 3-D. Maar prince of persia was al voor sands of time legendarisch. Maakte gewoo neen goede comeback ,beetje net zoals lara croft vorig jaar.
Ubisoft kan nou ook neit echt een kleien dev noemen, toch?

Maar voor de rest ben ik het wel met hem eens

willem_liu op 25-05-2007 om 14:31 [Niv: 79 / Exp: 3969]
@ Gast (212.83.75.xxx) op 25-05-2007 om 13:53

In het originele artikel wordt POP ook helemaal niet genoemd en wordt Katamari ook niet genoemd als een low budget spel die doorbreekt. Integendeel Katamari wordt in de bron aangeduid als een spel die goeie reviews kreeg, maar matig werd verkocht omdat het spel net zoveel kostte als een triple A titel.
De conclusie is ook dat revolutionaire spellen als katamari goedkoper verkocht zouden moeten worden zodat het een groter publiek bereikt.

Gast (84.82.53.xxx) op 25-05-2007 om 17:47
@willem_liu
ik dacht dat de ontwikkellaars van The Legend of Zelda uit elkaar gingen is dat zo of niet??..

dat heb ik van mijn Nintendo vriend gehoord.

Subenu op 26-05-2007 om 01:33 [Niv: 33 / Exp: 1665]
Gedeeltelijk mee eens er zijn zat devs die niet van microsoft en sony komen en tog echte blockbusters maken rockstar, ubisoft, Square Enix en ga zo maar door. Verder ben ik het wel eens dat games die geen blockbusters zijn goedkoper moeten worden. maarja het groote probleem is veel kleine devs willen grote devs worden door een goede game te maken. kijk maaris hoe erg bungie wel niet is gegroeid door Halo.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-05-2007 om 20:48 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Prince of Persia is een eigen voorbeeld, maar daar klopt het toch voor. Kleine game, lage prijs wordt grote titel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.