In 2001 werd Artificial Studios opgericht, vier jaar lang werkte men aan de Reality Engine die in 2005 werd opgekocht door Epic Games. Artificial had toen hun doel verloren en dus begonnen ze maar met de ontwikkeling van games. Hun eerste project is Monster Madness dat loopt op de Unreal Engine 3.
Monster Madness draait rond vier jongeren, de meisjes Carrie en Jennifer en de jongens Andy en Zack. Elk van de personages heeft zijn eigen stijl: Carrie is een gothic die vecht met zwaarden, Jennifer is een cheerleader die een tornado kan veroorzaken, Andy is een gedrogeerde surfer die gewone voorwerpen kan gebruiken om zichzelf te verdedigen en als laatste hebben we de nerd Zack die vecht met bijlen. Ondanks het hoge nerdgehalte oganiseert Zack een feest wanneer zijn ouders de stad uit zijn. Hij krijgt echter gezelschap van enkele buitenaardse wezens die het huis van zijn ouders vernielen en problemen veroorzaken voor de hele wereld.
Op dat moment begint de game, je kunt kiezen uit één van de vier personages om de wezens te stoppen. Hiervoor moet je achttien levels tot een goed einde brengen, deze zijn verspreid over vijf hoofdstukken, namelijk Suburbia Nightmare, Shopping Maul, High School, Cemetery Scary en Evil Castle. Je hebt dus te maken met vijf standaardomgevingen: een school, een winkelcentrum, een kerkhof, een kasteel en een typisch Amerikaanse wijk. Deze omgevingen moet je grondig verkennen om alle vijanden te vinden en te doden. Qua setting en concept is de game beďnvloed door Zombies Ate My Neighbors, een klassieker uit het 16-bit tijdperk.
Het spel zelf is een top-down shooter, dat betekent dat je alles vanuit een bovenaanzicht bekijkt zoals in de goede oude tijd. Artificial belooft dat we hier zo'n zestig tot zeventig verschillende vijanden zullen tegenkomen zodat we onze strategie genoeg moeten variëren om het te overleven. Net zoals in oude shooters zal de moeilijkheidsgraad hopelijk hoog genoeg liggen. Het grootste verschil met die oude shooters zal de hoeveelheid humor en het grafische detail worden. Het moet een soort parodie worden op andere games, aangevuld met geavanceerde lichteffecten en dergelijke moderne grafische verbeteringen.
Vechten doe je met het unieke wapen van elk personage en met de wapens die je in de levels kunt vinden. Het is echter wel voordeliger om de wapens te gebruiken die het personage verkiest omdat de aanvallen dan sterker aankomen. Met de voorwerpen die je vindt tijdens de game, kun je ook nieuwe wapens bouwen. Op deze manier kun je zestien wapens maken die je kunt upgraden. Deze upgrades zijn niet enkel puur esthetisch, maar veranderen effectief het type aanval dat je gebruikt. Via dit systeem kun je onder andere een granaatwerper uit fietsonderdelen bouwen. Dit arsenaal lijkt zeer origineel te worden.
De game verschijnt op 8 juni voor Xbox 360 en PC, een topper lijkt de game echter niet worden door de combinatie van een hoog prijskaartje en beperkte gameplay. De game lijkt wel ideaal te worden voor fans van shooters die even snel plezier willen maken. Voor hen is zeker de online coöperatieve mode interessant. Hier kun je met vijftien andere spelers aan de slag gaan voor het doorspelen van de game. Dat is altijd leuker dan alles alleen te moeten doen en het moet de levensduur wel verlengen. Het is enkel nog hopen dat alles goed genoeg uitgewerkt is.
|