 |
|
Nieuws: "Next-gen games zijn mooi, maar hersenloos"
Door Rene Groen op 21-04-2007 om 12:16
|
Bron: Next-Gen
|
De nieuwe krachten van next-gen games moeten zorgen voor mooiere plaatjes, betere gameplay en AI die nog meer indruk maakt dan voorheen. Helaas lijkt dit doel echter nog niet geheel bereikt.
Steve Grand OBE, een onderzoeker en ontwikkelaar van vernieuwende AI voor de simulatie game Creatures zegt dat de industrie nog veel werk te verrichten geeft als het gaat om de AI in games. Hoewel spellen er grafisch steeds indrukwekkender uit zien is het gedrag van karakters steeds beschamender te noemen. Vroeger zagen karakters eruit alsof ze uit een cartoon kwamen gekropen en paste het gedrag hierbij, tegenwoordig zien de karakters er realistisch uit, maar gedragen ze zich hier totaal niet naar.
Een computerkarakter leert niet uit zichzelf wat hij moet doen, en dus moet een programmeur hiervoor zorgen. Echter, als een karakter niets leert voor zichzelf en de programmeur alles verteld wat hij moet doen en niets anders doet dan dat, dan is deze niet intelligent. Gameprogrammeurs hechten echter steeds minder waarde aan de artificial intelligence, aldus Grand.
Eén van de voorstanders van een goed A.I. is Peter Molyneux, de man die altijd veel beloftes heeft maar ze in zijn games lang niet altijd waar kan maken. Over A.I. zegt hij:
quote: "AI is certainly the undiscovered country of games design. Any game genre - from hardcore shooters to the most story-driven adventure game - would be truly revolutionized by AI driving plot, characters and scenarios."
Op dit moment werkt Molyneux hard aan Fable 2 en hierbij staat de hond als compagnon van de speler centraal. Iedere hond moet hierbij uniek zijn, waarbij een goede A.I. zeer belangrijk is.
Grand zegt dat de games-industrie de perfecte sector is om onderzoek en ontwikkeling naar A.I. in voor te zetten. Tot het moment dat ontwikkelaars hier echter aandacht aan besteden zullen spellen er steeds mooier uit gaan zien, maar tegelijkertijd steeds hersenlozer worden.
|
|
|
|
12:21 Enkele details van Jericho
12:10 Datum voor Pokémon Diamond & Pearl
|
Reacties (17) |
|
Pagina:
1
|
|
rolf
op 21-04-2007 om 12:21
[Niv: 101 / Exp: 5058]
|
slap gelul...
|
|
Onna76
op 21-04-2007 om 12:25
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
Het heet ook niet voor niets Artificial "intelligence" he
Gewijzigd door Onna76 op 21-04-2007 om 12:25
|
|
pizzarulez
op 21-04-2007 om 12:37
[Niv: 116 / Exp: 5801]
|
hmm toch wel een beetje gelijk
|
|
Devilly
op 21-04-2007 om 13:07
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Voor mij is en blijft het toch een spel, dus ik vind het onnodig om de personen echt "slim" te maken. Zolang ze het je maar op een leuke manier moeilijk maken is alles OK.
|
|
Zuigertje
op 21-04-2007 om 14:21
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
duh, hij is een AInerd, geen gamer.
|
|
Gast (83.86.145.xxx)
op 21-04-2007 om 14:54
|
Zolang een game de mens kan vermaken is het genoeg. Niet bij iedere game moet men zijn hersens laten kraken.
|
|
Cain
op 21-04-2007 om 17:06
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
Het gaat er ook niet om dat WIJ onze hersenen moeten laten kraken maar om de tegenstanders in een game.
Het zou toch veel mooier zijn als tegenstanders van hun of jouw fouten kunnen leren? Toch??
Maar ja, gelukkig is er nog zoiets als Online multiplayer.
|
|
Gast (82.173.115.xxx)
op 21-04-2007 om 17:28
|
Ik vind dat ie gelijk heeft. Games zoals INdigo Propecy of Heavy Rain, met die enorme persoonlijke karakterontwikkeling en emotionele gameplay, dat is wat je veel te veel mist. Het zijn allemaal van die voorgeprammeerde hero-verhaaltjes tegenwoordig versus de badguys, monsters of aliens. Waarbij je in een cutscene iets voorgespeeld krijgt qua karakters en verhaal, maar in het spel zelf blijft het allemaal vrij brainloos. In 97% van de games althans.
|
|
Uchiha_Shadow
op 21-04-2007 om 17:54
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
^ bovenstaande gast:
daar gaat het niet om in dit artikel. Ik ben het wel met je eens, overigens, dat er meer nadruk (in de meeste games dan) moet komen op een goede verhaallijn en karakters waar je echt mee betrokken wordt, het gaat hier echter puur om het programmeren, de AI zelf.
En dan vind ik het gewoonweg stom om een game "hersenloos" te noemen alleen maar omdat niet alle bad (en good) guys goed reageren op alle situaties. Ik wil niet eens dat alles zo realistisch wordt, ik wil dat games net als sprookjes en droomwerelden zijn waarin je verzeilt kunt raken. Van mij hoeft het dus helemaal niet zo realistisch.
Dat staat dus wel weer los van een goed verhaallijn; een goed verhaallijn kan je echt de game inzuigen (wat goede AI dus niet kan IMO), een goed voorbeeld is Beyond Good & Evil.
|
|
Uchiha_Shadow
op 21-04-2007 om 17:57
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Wel interssante discussie, overigens. En ik wou nog even toevoegen dat ik wel vind dat games hersenlozer worden, maar dat ligt volgens mij niet aan de AI. Dat ligt aan het feit dat er een soort "game-succes" formule lijkt te ontstaan, vergelijkbaar met de Hollywood-formule. Bloed, onnodig geweld, de typische amerikanen met de zware stemmen die one-liner na one-liner eruit flappen, ongeinspireerde meisjes met onrealistisch grote borsten noem het maar op. * Dat* vind ik een groter probleem dan de AI-kwestie.
Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 21-04-2007 om 17:58
|
|
Joris
op 21-04-2007 om 18:04
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
"een goed verhaallijn kan je echt de game inzuigen (wat goede AI dus niet kan IMO), een goed voorbeeld is Beyond Good & Evil."
Zat toevallig vandaag te denken om die game nog eens te gaan spelen.
|
|
Nelus
op 21-04-2007 om 18:52
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ik ben het helemaal eens met die gozer. Ik hoop dat ze in de volgende generatie niet meer aan graphics verbetering doen maar echt tering vette gameplay maken. Spellen zoals Indigo Prophecy, Dreamfall, Far Cry, Mafia, die brengen me echt een ervaring mee, andere spellen vergeet je weer zo snel, het mag er dan wel mooi uitzien, maar dat vergeet je ook al snel
|
|
Gast (82.173.115.xxx)
op 21-04-2007 om 19:00
|
@Uchicha
Karakterontwikkeling op next-gen niveau is nauw verbonden met AI, als je een slimme persoonsinteractie wil hebben zul je toch een AI op hoog niveau moeten proggen die bewust is van zijn omgeving, van zijn kunnen, en van jou als speler. Dus ik vind niet dat het los staat van elkaar. En je kan ook in fantasy werelden die jij wil nog evengoed een realistische omgang tussen de NPC's creeren, het gaat erom dat je in de fantasywereld gezogen wordt middels een slimme interactie die toch enigzins menselijk aanvoelt, ook al oogt het nog allemala zo buitenaards of sprookjesachtig.
Er zijn duizenden voorbeelden te noemen waar verbertingen moet komen op dat terrein. HL2 deed al een aardige poging in de eerste fase van het spel als je aankomt en je verzeilt raakt in die gesprekken en die razzia achter je aan. De manier waarop NPC's naar elkaar kijken, en hoe ze reageren, dat is al een begin. De animatie's moeten alleen nog naar een veel en veel hoger diverser niveau opgetrokken worden, maar ook de AI moet snappen wat jij wil, waar je heen wil in het spel als doel, en moet allemaal helemaal niet zo dom in de weg gaan lopen. Daartussenin zit een zee van vrijheid om met kleine details in de conversatie's een extra dimensie toe te voegen van realisme door bij elke actie een voiceaudio paraat te hebben die ergens op slaat, en toepasselijk is. Hoe, wat en wanneer een NPC iets zegt, en wanneer niet, allemaal erg belangrijk. Film-experts/producers zouden zich er eens mee moeten bemoeien, die snappen veel meer van hoe je iets in beeld moet brengen.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-04-2007 om 19:18
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
AI staat gewoon al jaren stil in games, terwijl deze nieuwe gneratie juist zoveel mogelijkheden zou moeten bieden.
|
|
Gast (217.122.199.xxx)
op 21-04-2007 om 19:59
|
Nee toch hebben ze wel gelijk. Als je kijkt hoelang je plezier hebt met de allereerste SuperMario game, en kijk hoe je nu Mario SLAM Basketball speelt, zit er een heel verschil tussen. Ook tussen het plezier. Plezier aan games is nu wat mij part anders. Het blijft leuk, maar het kan het (voor mij) MarioBros.1 gevoel nooit overtreffen...
|
|
MaStEr_E1
op 21-04-2007 om 20:41
[Niv: 16 / Exp: 815]
|
Nou ik zou graag met FPS shooters goeie AI's zien niet van die poppetje die maar hersenloos rond lopen... Zou vetter zijn als die net als een normale speler een mens dus zou reageren of acties zou ondernemen.. Zo iets mist er.
Van mij mogen ze er wel aandacht aan besteden en hopelijk komt dit soort AI ook nog wel snel.
Gr
|
|
im2
op 21-04-2007 om 21:13
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Op de GRAW 2 A.I. heb ik iig niet aan te merken
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|