Van alle First Person Shooters die er dit jaar verschijnen is Bioshock toch wel een van de meest interessante. Ken Levine, bedenker van de System Shock series, wil namelijk het hele genre op zijn kop zetten. Of het hem gaat lukken is nog de vraag, maar deze titel ziet er in ieder geval boeiend uit.
Deze week stuitten we op een preview van CVG waarin heel wat informatie over de plasmids van Bioshock stond. Voor degene die onze preview nog niet gelezen hebben (schaam je!), plasmids zijn genetisch manipulerende stoffen die je speciale krachten geven. Lees gauw verder als je er meer over wil weten.
Irrational Games meldt dat er zo’n vijftig plasmids in de game zullen bevinden. Er zijn twee verschillende soorten, passieve en actieve. De eerste dienen als power ups, de laatste als wapens. Van die ‘spreuken’ zullen er trouwens twaalf in het spel zitten. Eerst de passieve plasmids.
'Cryo Field', geeft jezelf weerstand tegen kou aanvallen en de mogelijkheid om vijanden te bevriezen en zo aan stukken te slaan. 'Chameleon Blood' en 'Sneaky Smasher' zijn camouflage krachten, waarvan de eerste werkt als de stealth suit in de Metal Gear Solid 4 trailer (passief dus) en de laatste als in de Predator films (actief). Daarnaast is er nog Iron Gut. Hiermee kan je alles eten, van schroeven tot rubberen slangen, om jezelf te helen.

Als actieve plasmid komt Bioshock met haar eigen versie van de Gravity gun, alleen dan zonder de gun, 'Telekinesis'. 'Incineration' is voor de pyromanen onder ons. 'Electric Bolt' is voor de bliksemliefhebbers. Van de laatste raakt je tegenstander vooral verdoofd zodat jij het genadeschot kan geven. Als bonus werkt deze plasmid ook nog uitstekend in water. Zorg er alleen wel voor dat jij geen natte voeten hebt, anders krijg je zelf een opdonder.
Volgens bedenker Levine kun je bij de Plasmi-Quick altijd je krachten omruilen. Heb je genoeg van die ene plasmid, dan kan je hem net zo makkelijk inruilen voor een andere. Het is ook mogelijk om ze te combineren. Steek bijvoorbeeld een teddybeer in de fik met Incineration en smijt hem naar je tegenstander met Telekenesis als alternatieve molotovcocktail.
We hadden het er al over dat Bioshock niet lineair zal worden. Dat blijkt wel uit de levelindeling. De game is ingedeeld zeven verschillende gebieden met ieder hun eigen thema en verhaallijnen. Volgens Levine is het mogelijk om tussen de ‘werelden’ te reizen. Als het te heet onder je voeten wordt in één veld kan je in een andere levelen of op adem komen.
Dat non lineaire geldt ook voor de vijanden. De bedenker meldt dat ieder wezen zijn eigen stek en territoria heeft die ze fanatiek zullen verdedigen. Zo is er in Arcadia een gebied dat vol met honing raten zit. Een van de Splicers zal daar regelmatig honing aan het snoepen zijn. Verder zullen tegenstanders in het heetst van de strijd richting een medikit grijpen en dan zijn er natuurlijk de Big Daddies en de Little Sisters, waar we het in onze preview over hadden.
Als iemand zich nog afvraagt hoe eng Bioshock ook alweer werd, dan heeft Levine een leuke anekdote:
quote: "The scariest parts in Bioshock are the quiet moments, when you're all alone in a deserted corridor, with some 1940s love song playing in the distance. And then you hear the sounds of a Splicer talking to his long-dead child, telling them to get ready for school and wash their hands because they don't want them to miss their bus..."
|