Door de jaren heen zijn er al heel wat Star Trek spellen uitgekomen. Sommigen werden goed ontvangen, anderen waren heel wat slechter. Star Trek: Legacy is het nieuwste spel in deze lijn. In welke categorie hij valt kun je hier lezen.
Een laatste minpunt van de gameplay is dat het erg eentonig is. Bijna elke missie valt uiteen in een korte introductie waarna je vervolgens het missiegebied binnenvliegt, alles wat rood wordt aangegeven van de radar veegt en weer vertrekt. Soms zit er een kleine wijziging in dit patroon. Zo is er bijvoorbeeld een missie waarin je zonder opgemerkt te worden enkele basissen van de tegenstanders moet scannen. Jammer genoeg zijn dit soort missies een uitzondering.
Op grafisch gebied is het weinig beter gesteld. De schepen zelf zien er nog wel redelijk uit. Ze zijn erg natuurgetrouw en herkenbaar weergegeven. Van dichtbij valt wel op dat de schepen op de romp bijna volledig vlak zijn. In de series hebben de schepen allemaal uitstulpsels en uitsparingen op de romp zitten, en daardoor oogt het wat vreemd dat de schepen hier zo vlak zijn. Basissen en planeten zien er van dichtbij niet erg gedetailleerd uit. Daar komt nog bij dat het formaat van de planeten veel te klein is in verhouding tot de schepen zelf. Over het geheel genomen ziet het spel er niet erg slecht uit, maar er is wel een behoorlijk gebrek aan detail dat vooral van dichtbij behoorlijk opvalt.
Een effectje wat er slecht uitziet is wat er gebeurt wanneer je een basis of scheepswerf vernietigt. In plaats van te exploderen breekt het in grote brokstukken uiteen die dan van elkaar wegdrijven. Als deze brokstukken met elkaar in aanraking komen gaan ze dwars door elkaar heen, wat er zeer onrealistisch uitziet. Dit valt extra op omdat de explosie van een grote basis vaak van dichtbij getoond wordt als tussenfilmpje.
Het geluid is gelukkig beter dan gameplay en graphics. De ontwikkelaar heeft het voor elkaar gekregen om de originele acteurs de stemmen van de vijf kapiteins in te laten spreken. Verder klinken de geluidseffecten, zoals die van de phasers en photon torpedoes, behoorlijk natuurgetrouw. Ook de muziek is in de stijl van Star Trek gecomponeerd. Al deze dingen zorgen er samen voor dat het spel in elk geval als een echt Star Trek spel klinkt.
Star Trek: Legacy leek van tevoren heel leuk te kunnen worden, mede omdat het spel de hele Star Trek tijdlijn omvat. Hoewel het plot zelf goed in elkaar steekt, zorgt de gameplay ervoor dat je het waarschijnlijk niet gaat uitspelen. De besturing is slecht en de missies zeer repetitief. De enige reden om door te spelen is dan ook om te weten hoe het verhaal afloopt. Wat opvalt aan het spel is dat het lijkt alsof er heel wat dingen uit weggeknipt zijn om het op tijd af te krijgen. Zo vind je bijvoorbeeld in de extra's sectie in het spel enkele filmpjes die waarschijnlijk in de campaign modus hadden moeten zitten, maar die daar niet terug te vinden zijn. Ook stond tot een week voordat het spel uitkwam op de website dat er de mogelijkheid zou zijn om je schepen te upgraden na de missies en aan te passen naar je wensen, maar ook deze functionaliteit zit niet in het uiteindelijke spel. Dit is jammer, omdat het spel met zulk soort extra’s veel beter had kunnen zijn. De staat waarin het spel nu echter is zorgt ervoor dat je er niet al teveel plezier aan zult beleven.
|