 |
|
Nieuws: Itagaki over PS3, Wii, 360 en Kojima
Door Joni Philips op 22-10-2006 om 12:02
|
Bron: 1Up
|
1Up had deze week de kans om Tomonobu Itagaki te interviewen, de man die aan het hoofd staat van Team Ninja, had weer heel wat te zeggen en wij leggen je de belangrijkste punten voor.
Dead or Alive Xtreme 2:
- Itagaki gebruikt veel pre-rendered filmpjes in zijn games voor twee redenen, ten eerste om zijn werk lichter te maken. Voor pre-rendered filmpjes kan hij namelijk beroep doen op een goede vriend, als hij dat allemaal zou moeten realiseren met de in-game engine zou hem dat enkele maanden extra kosten. Ten tweede kun je in zo'n filmpje veel meer detail steken. De hardware, noch Xbox 360, noch PlayStation 3, zijn in staat om dezelfde kwaliteit in realtime aan te bieden.
- 1000% van zijn tijd kruipt momenteel in de ontwikkeling van de game zodat hij zeker voor Thanksgiving verschijnt in Amerika.
- De game moet heel de industrie verbazen en daarvoor is de ervaring van de game belangrijk. Dat zijn de graphics, geluid en de gameplay gecombineerd.
Ninja Gaiden Sigma en Ninja Gaiden 2:
- Er waren al langer plannen om Ninja Gaiden te porten, maar de PS2 was niet krachtig genoeg en Itagaki wou geen inferieure versie maken. Met de komst van de PS3 was er echter een jongeman die aan hem kwam vragen of een PS3 port nu geen goed idee was zodat meer mensen ervan konden genieten. Voor Itagaki was het geen probleem zolang dat geen probleem was voor de ontwikkeling van hun Xbox 360 titels.
- Deze versie hindert zijn werk niet, na vijf jaar is hij nog altijd trouw aan de Xbox consoles en hij zal niet snel stoppen met ontwikkelen voor de Xbox 360. Hij kan zich zelfs beter concentreren op zijn werk als iemand anders Ninja Gaiden Sigma maakt. Persoonlijk zal hij zijn games altijd eerst op de Xbox 360 brengen, daar concentreert hij zich op. De ontwikkeling van Sigma vertraagt zijn werk niet. (Red.- En dit heeft hij vijf minuten lang herhaald in allerlei termen.)
- Itagaki zegt dat hij de kern van Team Ninja is en dat hij gewoon games zal maken voor de Xbox 360. Team Ninja zal dan ook gewoon ontwikkelen voor de Xbox 360. Hij bepaalt alles wat er gebeurt qua ontwikkeling bij Team Ninja en voorlopig wil hij niets anders dan games voor de Xbox 360 maken. Mensen die dus genoten hebben van zijn games op de Xbox en de Xbox 360, moeten zich geen zorgen maken.
- De PS3 is een krachtige machine en 1Up vraagt zich dan ook af op de kans bestaat dat Ninja Gaiden Sigma er beter zal uitzien dan Ninja Gaiden 2. Volgens Itagaki zal dat niet gebeuren omdat hij zeer ervaren is en de man achter Sigma nog maar een beginneling is. Desondanks mogen developers van andere actiegames voor de PlayStation 3 wel oppassen dat die beginneling het niet beter doet dan hen. Het is echter voorlopig onmogelijk om te zeggen dat Ninja Gaiden 2 mooier zal worden dan Sigma omdat Itagaki toch niets kan tonen. Pas na Dead or Alive Xtreme 2 kan hij dat doen.
- Voor Ninja Gaiden 2 zal Team Ninja van stijl veranderen. Itagaki wil voor die games alles goedkeuren, zelfs de manier waarop een bug wordt opgelost moet door hem goedgekeurd worden. Op deze manier wil hij perfecte games maken, maar hij wil ze ook sneller maken.
- Hij gelooft niet dat de next-gen consoles grotere ontwikkelteams nodig hebben. Dat is alleen nodig als de leden van het team te traag werken. Hij heeft nooit meer dan dertig seconden nodig om een beslissing te maken. Als iemand hem om raad komt vragen, heeft hij meestal al een oplossing voor de andere klaar is met spreken. Dat is een talent waarmee hij geboren is. Iedereen in zijn team heeft ondertussen geleerd om daar niet verbaasd over te zijn. Het voordeel is ook dat hij ongelofelijk goed opschiet met de mensen in zijn team en ze dus geen probleem hebben met zijn directe aanpak.
- Misschien wordt de Jet Ski engine van Dead or Alive gebruikt voor Ninja Gaiden 2, Itagaki zou het namelijk leuk vinden om Ryu te laten vissen. Itagaki geniet zoveel van vissen dat het een thema is in al zijn games. Een goed voorbeeld hiervan zijn de geest vissen in de originele Ninja Gaiden. Oorspronkelijk deden zij niets anders dan zwemmen, toen hij dat zag begon hij te protesteren en wou hij dat de vissen een vijand werden. Dat was ook de reden dat de ontwikkeling van de game vier jaar aansleepte.
De Wii:
- Als je games wilt maken voor de Wii, moet je ongelofelijk goed zijn in artdesign, denkt Itagaki. De grote reden dat videogames zo leuk zijn, is dat je met minimale input, het indrukken van een knop, grootse resultaten bereikt. De Wii keert dat om, je moet bijvoorbeeld zwaaien met de WiiMote gewoon om iemand hetzelfde te zien doen op het scherm. In de verkeerde handen kan dit rampzalig worden, je moet zeer goed zijn om deze nieuwe manier van denken gewoon te worden. De Wii is een platform waar je zeer serieus en zeer ervaren moet zijn om een goede game te maken, je moet een goede balans vinden tussen input en output.
- Voorlopig ligt zijn focus bij de Xbox 360 en hij kan dus geen commentaar geven over een eventueel Wii project.
Over Hideo Kojima:
- Onlangs had hij een podcast samen met Hideo Kojima voor diens blog. Ze hebben samen wat gepraat over hoe groot de verschillen tussen hun eigen games zijn. Zo maakt Kojima op één moment een realistische game met veel stealth en het volgende moment speelt hij met grote robots, terwijl Itagaki de ene dag knappe meisjes op je scherm tovert en je vervolgens een stoere ninja geeft. Hij komt zeer goed overeen met Kojima en die laatste heeft net hetzelfde talent als Itagaki. Hij maakt ook na vijf seconden een beslissing wat een gesprek zeer moeilijk maakt. Toch hebben ze veel plezier gemaakt.
- Itagaki zou het ook leuk vinden om Raiden in Ninja Gaiden te steken, terwijl Kojima Dead or Alive meisjes in Metal Gear Online wil.
- Itagaki heeft veel respect voor Kojima, maar spijtig genoeg zijn alle andere fantastische ontwikkelaars uit de periode van Itagaki verdwenen.
- Hij vindt het ook fantastisch dat Snake rookt, gewoon omdat Kojima dat aandurfde. Eens je namelijk een personage laat roken in een game, zal niet iedereen je game willen verkopen. Hij heeft een zelfde probleem omdat hij schaars gekleede vrouwen toont. Net zoals Itagaki verkiest Kojima dus zijn fans boven zijn verkoopscijfers en daarvoor verdient hij nog meer respect.
- Hij vond Raiden ook fantastisch in die trailer, Raiden was een echte ninja toen hij die twee Metal Gears versloeg met zijn zwaard. Ondanks het feit dat dit maar een filmpje was, kon je duidelijk Kojima's visie eruit aflezen.
- Kojima heeft anderszijds ook veel interesse in de volgende game van Itagaki, maar hij weigert om het Team Ninja logo als logo te erkennen. Volgens hem is het namelijk te lang, hij noemt het altijd een openingsfilmpje.
- Kojima is één van de laatste mensen waarvoor Itagaki respect heeft.
|
|
|
|
12:13 GTA: VCS - De wapens
11:30 Trailer Monster Madness
|
Reacties (17) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (80.200.57.xxx)
op 22-10-2006 om 12:21
|
mooi, wie respect voor kojima.
Kojima is een goed
|
|
Gast (80.200.57.xxx)
op 22-10-2006 om 12:22
|
goed= god
|
|
rolf
op 22-10-2006 om 12:27
[Niv: 101 / Exp: 5058]
|
ik ben het niet met em eens over de wii. de controlls zijn juist heel makkelijk en het is een andere manier van gamen.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-10-2006 om 12:30
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@Rolf, Itagaki kijkt van een developers standpunt. Die opmerking over rampzalig slaagt ook op dat van de developer.
|
|
Timo_
op 22-10-2006 om 12:42
[Niv: 41 / Exp: 2060]
|
Itagaki is an God ^^
|
|
Gast (145.99.176.xxx)
op 22-10-2006 om 13:18
|
itagaki is lekker arrogant.
|
|
Gast (80.200.57.xxx)
op 22-10-2006 om 15:21
|
hij is gewoon stoer.
Maar zijn uitleg van vroeger klopt gewoon niet meer.
Hij beweerde ooit dat hij alleen voor de sterkste console wilde ontwikkelen.
Waarom neemt hij dan zelf eens niet een ps3 game in handen?
Ipv die beginneling dat te laten doen
|
|
Gast (82.173.112.xxx)
op 22-10-2006 om 15:49
|
Arrogant ventje met stinkende eigendunk. Gaat echt helemaal nergens over dit.
|
|
wackyprofessor
op 22-10-2006 om 17:11
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Je kan niet ontkennen dat zijn games slecht zijn, het is maar wat je arrogant noemt. Als je games heel goed zijn en iedereen dat vindt kan je best zeggen dat hij het goed gedaan heeft en nog meer kan?
|
|
Gast (81.83.248.xxx)
op 22-10-2006 om 19:20
|
kojima's werk is toch vetter .mgs :)
|
|
Gast (213.219.142.xxx)
op 22-10-2006 om 19:31
|
ja, zichzelf met kojima vergelijken is idd veel te hoog voor hem :)
BTW zegt hij dat die goede ouderwetse devs weg zijn, bullshit:
mikami, kitase, miyamoto,david jaffe, ...
|
|
dark lars
op 22-10-2006 om 20:26
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
NINJA GAIDEN= cool
edit:heel cool
Gewijzigd door dark lars op 22-10-2006 om 20:29
|
|
Gast (83.81.230.xxx)
op 22-10-2006 om 22:28
|
pffoei er is veel geld betaald om itagaki het woord XBOX360 te laten zeggen... dat constante benadrukken dat SIGMA geen vertraging oplevert voor NG2 vind ik erg verdacht voor bovengemelde praktijken
|
|
Gast (82.173.112.xxx)
op 23-10-2006 om 02:57
|
Dit gaat toch nergens over? Kojima die het logo van Team Ninja niet erkent, een rokende Snake die 'cool' is, en Itagaki die Kojima de enige goeie dev vindt waar ie respect voor heeft. Dan spoor je echt niet en heb je last van tunnelvisie.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 23-10-2006 om 13:58
|
DOA = cool maar pijnlijk vechtkunsten ik hoop dat Dead Or Alive ook naar de PS3 komt dan koop ik de game gelijk maar jamer genoeg blijft de DOA game Exclusief voor de Xbox jammer ik heb DOA op de PS2 die game is vet maar ik vond dat er teweinig mensen die je kan kiezen Jann-Lee vind ik de beste en dan Ein en Ruy Hayabusa bij de dames vind ik Helena de beste wand zij kan blijven door slaan en schoppen en Kasumi en Lei-Fang en Ayena vond ik daarna 2e beste en Tina is de slechtste vrouw personage en bij de mannen vind ik Tengu de Slechste.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 23-10-2006 om 14:04
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Waarom spoort het niet dat Kojima het logo van Team Ninja niet erkent als logo? Dat is gewoon Kojima die lacht met Itagaki.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 23-10-2006 om 14:06
|
ik vind het zo de beste is 1e en de Slechtste vind ik 14e plaats van Dead Or Alive 2 op de PS2.
1. Jann-Lee
2. Helena
3. Kasumi
4. Ein
5. Ruy Hayabusa
6. Lei-Fang
7. Ayena
8. Zack
9. Bayman
10. Bass
11. Tina
12. Gen-Fu
13. Leon
14. Tengu *D
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|