Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Column:

De geschiedenis herhaalt zich?


Door Roderick op 25-09-2006 om 00:01
Bron: Gamed

De console-oorlog staat op uitbarsten. Microsoft heeft haar console al een jaar op de markt, Nintendo komt eind dit jaar met haar nieuwe console en Sony zal dit jaar (Japan en Amerika) en volgend jaar (Europa) komen met haar nieuwe PlayStation. Tijd voor een kritische kijk op de nieuwe generatie.

Laat ik voorop stellen dat ik neutraal ben in deze console-oorlog. Ik heb in de vorige generatie genoten van zowel de PS2, Xbox en GameCube en geniet nu ook van mijn Xbox 360, die ik al een half jaar heb. De enige vorm van subjectiviteit in mijn kijk op de nieuwe generatie is dat ik wel eens een ander bedrijf dan Sony het marktleiderschap wil zien pakken. Dit is echter alleen maar uit nieuwsgierigheid uit de ontwikkelingen die daaruit kunnen volgen. De kijk die ik jullie in deze column presenteer is echter niet objectief, maar bestaat uit gevoelens die ik heb bij ontwikkelingen nu en gebeurtenissen uit de 'vorige' generatie. Ik probeer geen enkele console teniet te doen of de grond in te boren, het gaat om het gevoel.

Laten we beginnen met kijken naar de heftige strijd die de Xbox 360 en PlayStation 3 (gaan) volgen. De Xbox 360 heeft het voordeel van een vroege lancering en kan, tegen de tijd dat de PlayStation 3 lanceert al zo'n 10 tot 15 miljoen keer over de toonbank gegaan zijn. We weten allemaal dat de Xbox 360 een vreselijk sterk stukje apparaat is. Met een processor die meerdere kernen bevat en een grafische chip die meer kan dan wat er nu op de markt is krijgen we dan ook de mooiste beelden voorgeschoteld. Gekozen is voor een medium: DVD-9, wat een maximale opslagcapaciteit van zo'n 8,5 gigabyte inhoudt en betekent dat we bij het huidige filmmedium moeten blijven. Microsoft heeft een online systeem ontwikkeld waarbij het online gamen en de services bijna tot perfectie zijn uitgewerkt. Een zonnige toekomst lijkt het.

Dan kijken we naar de PlayStation 3, een console die in 2005 met veel heisa is aangekondigd. We kregen loze beloftes van de makers doordat we filmpjes te zien kregen die ingame moesten zijn, maar dat uiteindelijk helemaal niet bleken te zijn. De console leek sterker dan hij was. Een jaar later wist Sony met niets beters te komen dan het overnemen van enkele key-features van de concurrent, met enkele kleine aanpassingen. Zo weten we nu dat PlayStation Online een gelijkende service aan Xbox Live krijgt en de controller ook een vorm van beweging zal ondersteunen (tilt). Games waren prut tijdens de E3, enkele wazige demo's en een remake van een PS2 game die de 1080p belofte maar moest tonen. De hoge prijs van de console deed nog een schepje bovenop de negatieve berichten en zo kon Sony de consolewar al niet meer winnen. De productieproblemen die roet in het eten gooiden nog maar daargelaten.

Nu, na de beelden die we zagen op de Tokyo Game Show weten we dat Sony's keuzes misschien helemaal niet zo gek waren. Ze hebben naar de consument geluisterd en hebben toch een vorm van eigen zin doorgedreven. Zo is de 20 gigabyte versie van de PS3 uitgerust met HDMI en wordt deze binnen Japan zelfs goedkoper. Blu-Ray blijkt niet alleen het doordrukken van een filmmedium aan de consument, maar het blijkt een cruciale factor in nextgen gaming te worden. De 1080p belofte wordt deels nagekomen, met indrukwekkende resultaten tot gevolg. We hebben eindelijk ingame materiaal gezien van de games die ons zoveel beloften gaven en eindelijk kunnen we redelijk een beeld vormen van Sony's console, waar we nog jaren tegenaan moeten kijken.

De laatste zin is precies wat Sony heeft zeker gesteld: we gaan nog jaren met die console spelen. Heeft Microsoft dit ook gedaan? In mijn ogen niet geheel. Een vergelijking met de Dreamcast maakte ik snel na het zien van de TGS comeback van Sony. Kijk bijvoorbeeld naar het medium: Xbox 360 gebruikt een beperkt DVD-9 medium en PS3 gebruikt BluRay. Dreamcast deed dit met CD (1 gigabyte opslag), terwijl de PS2 toch doorging met DVD. Uiteindelijk bleek dit een fantastische keus, ook al was de PS2 bij de release een onbetaalbaar apparaat. De PS2 kan namelijk nog steeds mee in de current gen: er blijven games komen die de PS2 volledig kunnen benutten, games die zelfs meer dan 5 gigabyte aan ruimte gaan innemen. Hadden we dit van tevoren voorspeld? Bij de lancering van de Dreamcast waarschijnlijk niet, want dat zag er toch al geweldig uit ten opzichte van de PSX?

Dit zien we nu ook met de Xbox 360: ten opzichte van de PS2 (de leider in de huidige/vorige generatie) maken we grafisch een enorme sprong. Toch zien we ook nog steeds dat games die op PS2 en Xbox uitkomen een simpele poort naar de Xbox 360 krijgen en zo strakgetrokken zijn, met wat extra grafische snufjes. Ten tijde van de Dreamcast (die ik overigens vanaf de launch in mijn bezit heb) zag ik precies hetzelfde. Dit duurde tot de PS2 kwam en er échte nextgen games uitkwamen en de gemakkelijke currentgen ports over waren. Nu zal dit met de PS3 launch net zo zijn: is deze console eenmaal uit, dan hoeven we niet meer te verwachten dat currentgen games even vlot naar de nieuwe generatie worden gepoort. Daarnaast is de grafische sprong van de Dreamcast toentertijd nagenoeg teniet gedaan toen de PS2 eenmaal lanceerde, we kregen binnen dezelfde generatie (want daar reken ik DC en PS2 toch wel toe) nóg een grafische sprong.

Hoe realiseerde Sony deze sprong? Ten eerste launchten ze een stuk later om de techniek voor elkaar te krijgen. We zien de eerste vergelijking met wat er nu staat te gebeuren al. Ten tweede omdat het DVD medium nog in de laatste fase van ontwikkeling zat en Sony per se voor een toekomstklaar medium wilde gaan. Vergelijking twee is daar. Een derde reden voor de late lancering heeft direct te maken met de eerste reden: Sony ontwikkelde zelf een processor die ontzettend ingewikkeld was maar wel een flinke tijd mee moest kunnen gaan. Ik zie met de PS3 precies hetzelfde als benoemd in deze drie redenen. De Xbox 360 heeft namelijk een 'oud' medium, een snelle launch resulteerde in niet-geheel perfecte, moderne techniek en een processor volgens PC standaarden.

Zien we deze sprong bij de PS3 lancering ook? Ik denk dat we deze nu al kunnen waarnemen in games als Lair, Final Fantasy XIII en Metal Gear Solid 4. Deze games laten precies zien waarom Sony zo eigenwijs is geweest en haar eigen dingen heeft gedaan. De Cell processor biedt zoveel mogelijkheden dat ontwikkelaars er over een aantal jaar nog mee aan het knutselen zullen zijn om hem zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Games die we nu al zien benutten de 7 kernen van de Cell allemaal al in een bepaalde mate, iets wat de concurrent al nooit kan. Kijken we naar het Blu-Ray medium: games die 22 gigabyte gebruiken worden al tot de eerste generatie games gerekend. De Lair demo op TGS gebruikt al 4 gigabyte. De toekomst ligt in meer opslagruimte, zeker ook omdat Sony heeft gekozen voor een zoveelste toekomstklare optie: 1080p. 1080p kost ruimte en Sony biedt dat. Grafisch gaan we het allemaal merken. Erbij moet natuurlijk gezegd worden dat we (dus ik ook) helemaal niet precies weten wat een optimaal gebruik van de 360 tot resultaat heeft, maar zoals ik al gezegd heb: het gaat om mijn actuele gevoel bij de ontwikkelingen van 360 en PS3.

Natuurlijk (en gelukkig) gaat het niet alleen om de graphics, maar om de games en om de beleving. Graphics doen al een groot deel mee aan de beleving natuurlijk, maar vooral de manier van brengen speelt een belangrijke rol. Nu zie ik bij de PS3 al precies gebeuren wat ik met de Dreamcast en PS2 ook al zag gebeuren. De Dreamcast had namelijk uitstekende games, maar kon het niet volledig overbrengen door het missen van de filmische aspecten als CGI filmpjes en productiewaarde in de games. Bij de Xbox 360 mis ik dit ook al en de PS3 weet dit door enkele kleine video's al meteen weer te brengen. Een deel van de gameplay is namelijk de manier waarop het naar de speler gebracht wordt en de manier waarop de speler meegesleept wordt. De PS3 biedt alle mogelijkheden hiertoe terwijl het lijkt alsof de Xbox 360 hier beperkingen op heeft.

Dan komen we bij het laatste punt: afwisseling. Sony biedt alleen tijdens de Tokyo Game Show al zo'n afwisselend aanbod aan spellen dat we ons afvragen waarom de ontwikkelaars voor de concurrent niet tot zulke geweldige ideeën komen. De laatste vergelijking die ik met de Dreamcast versus PS2 zal maken is dan ook deze: de Dreamcast had een beperkt aanbod aan variatie in games, we hadden van alles wel wat, maar niet genoeg. Ook de Xbox 360 heeft dit nog steeds, met een nadruk op sport, FPS en racegames worden we niet helemaal blij gemaakt. De PlayStation 3 toont in alle aankondigingen wél een bijzondere variatie aan Japanse en Westerse genres en dit aanbod gaat alleen maar groeien.

Is de Xbox 360 dan al afgeschreven, net als de Dreamcast al vrij snel was? Nee, Microsoft heeft namelijk oog voor zaken en voor de consument. Natuurlijk is Microsoft niet zoals Sega en dat kun je ook zien in de prodcutie- en distributieproblemen die Microsoft niet heeft en Sega met de Dreamcast wel heeft gehad. De Xbox 360 is wereldwijd gelanceerd, helaas niet zonder problemen, maar Microsoft laat zien dat de Xbox 360 nu overal ruimschoots beschikbaar is en er naar de wensen van de consument is geluisterd. De keuze om een Core en een Premium uit te brengen stond mij beslist niet aan en vanuit het oogpunt van de gamer vind ik nog steeds dat ze door de Core editie een belangrijk punt (altijd een ingebouwde HDD) negeren, toch kan het voor de markt en de positie van Microsoft veel betekenen. De Core editie zet de Xbox 360 dichter bij concurrent Wii, terwijl de Premium straks hard kan concurreren met de PS3, omdat deze toch wat prijsgunstiger is dan een PS3, zeker na een prijsverlaging.

Zoals we nu al zien doet Microsoft er alles aan om bijzondere RPG's naar de Xbox 360 te halen, met succes. Ook het filmische zien we nu terug in een klein aanbod aan Xbox 360 games. Tevens ziet Microsoft dat een breed aanbod aan games erg belangrijk is en het aantrekken van enkele studios is daar het gevolg van. Onze behoeften gaan dus zeker vervuld worden. Wat Microsoft ook heeft is geld en werknemers, er zijn teams en mensen genoeg die ook met de Xbox 360 hardware een bijzonder technisch hoogstaand stukje software neer kunnen zetten en het DVD-9 medium optimaliseren. Daarnaast heeft Microsoft de mogelijkheid tot keuze: Een HD-DVD medium is in productie en volgens Microsofts eigen zeggen alleen voor films. Ik zie de games nog wel op HD-DVD verschijnen zodat Microsoft mee kan concurreren.

Dit moet Microsoft wel op alle fronten, want zoals het er nu uitziet resulteren de keuzes van Sony en het overnemen van enkele belangrijke elementen van de concurrent opnieuw in het marktleiderschap op langere termijn. En dan hebben we het nog niet eens over promotiemiddelen en naamsbekendheid... De 360 zal de Dreamcast vast niet achterna gaan, maar wat geeft Sony mij met deze TGS wel dat gevoel zeg. Bravo Sony, prachtige comeback. Nu tijd voor Microsoft om tijdens X06 te laten zien of de 360 spierballen heeft.


00:02  Screens Pro Evolution Soccer 6
19:48  Problemen met FireFox? Refreshen!
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
Gast (24.132.122.xxx) op 25-09-2006 om 02:40
Ik moet wel zeggen; Je hebt hier slim over nagedacht mannetje:P! Toch gaat de Wii pwnen. _O_ lekker zelda met kerst hmmmmmmmmm _O_

Donux op 25-09-2006 om 07:38 [Niv: 52 / Exp: 2617]
Ik heb niet alles gelezen. Maar van wat ik heb gelezen: Het ziet er goed uit. Dit bewijst maar weer hoe serieus gamed is.

Gast (83.116.224.xxx) op 25-09-2006 om 07:44
Wii wordt de winnaar..., lelijk alleen dat nintendo hier NIET 1X wordt genoemd... :s Zij zijn tog wel een grote speler (laatste generaties niet egt meer) en gaan een harde comeback maken!... Ik vertel het je! :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 25-09-2006 om 08:09 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Nintendo is geen concurrentie van Ms en Sony naar hun eigen zeggen, dus zouden zij ook geen effect hebben.

Tom_V op 25-09-2006 om 08:34 [Niv: 45 / Exp: 2263]
Heel interessante uiteenzetting, Roderick. En zelfs ik - niet meteen een Sony fan - kan me er wel in vinden.

Je gaf het trouwens zelf al aan: Microsoft zal nooit dezelfde koers varen als Sega indertijd. De DC is een cultconsole geworden. Een toestel dat pas de verdiende erkenning kreeg toen het 5 meter onder de grond begraven was.
De 360 heeft die erkenning - gelukkig - nu al.

Een onbekende factor in de console-oorlog lijkt me ook Windows Vista te zullen worden. Hoe gaat MS deze gebruiken in combinatie met de 360. Gaan ze die uberhaupt gebruiken? Het was leuk geweest om ook dat in het artikel te zien.

Hoedanook: interessante lectuur op m'n nuchtere maag deze morgen. Duimen omhoog!

Timo_ op 25-09-2006 om 08:56 [Niv: 41 / Exp: 2060]
1 woord....marketing. Dreamcast had veels te weinig marketing en promotie. Sega had toentertijd besloten 90% van het beschikbare geld in een Engelse voetbalploeg te pompen waardoor hele regio's in Europa nooit geen kennis konden maken met de DC. Zelfs de retailers hadden er geen hadden er geen vertrouwen meer in.

Sony heeft het top gedaan op de TGS maar het heeft niet haar spierballen laten zien naar mijn mening. In 2006 niet al je plannen naar buiten brengen over het online gedeelte terwijl je concurrentie dat al wel heeft gedaan is niet verstandig. De games die Sony had waren geweldig maar zonder FF en een teleurstellende MGS/DMC vond ik het toch wat teleurstellen.

Seagull5 op 25-09-2006 om 09:03 [Niv: 24 / Exp: 1203]
Wat denk je van de miljoenen XboxLive-gamers? De 360 krijgt overal zoveel andacht en is overal zo bekend, dat die gewoon niet ineens kan verdwijnen.

Gast (62.58.132.xxx) op 25-09-2006 om 09:07
Precies Mind.
Ms is een ontzettend groot bedrijf met heel veel geld.
Het moet heel raar lopen voordat het misgaat met de xbox 360.
En let maar op X06 dan praat idereen weer heel anders :).

Roderick op 25-09-2006 om 10:56 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Klopt Mind, Sega heeft wat betreft Marketing en Distributie veel fout gedaan. Bij zowel MS als Sony gaat dit momenteel top imho, alleen krijgt Sony (bewust of niet) vaak veel negatieve publiciteit de laatste tijd...ik denk echter dat dit ook wel snel verdwijnt.

Waarom ik Nintendo niet noem in dit geheel? Omdat dit een gevoel is bij Xbox 360 en PS3 die ik beschrijf. Niks tegen Nintendo hoor, kan ik ook tig columns over schrijven, in deze staan de 2 andere consoles centraal

Gewijzigd door Roderick op 25-09-2006 om 10:57

Limitbreaker op 25-09-2006 om 12:10 [Niv: 30 / Exp: 1475]
Nu kan ik me idd ook erg vinden in het argument dat Sony's console echt voor een veel langere levenduur is ontworpen dan de X360.
Denk persoonlijk niet dat de 360 in zijn huidige vorm langer dan 4 jaar mee zal gaan. En ik geloof dat de levensduur van de PS3 zo'n 7 tot 10 jaar moet zijn.
Zelf heb ik een X360 vanaf de launch, en ben erg tevreden met het ding (hoewel hij nu in Duitsland ligt ter reparatie ), maar ik denk toch dat de console uiteindelijk de eerste xbox achterna gaat wat betreft levenduur.
Ik zie de PS3 nog wel de opvolger van de 360 meemaken, en misschien ook wel de opvolger daarvan kort meemaken.

jelle op 25-09-2006 om 14:03 [Niv: 19 / Exp: 969]
ik ga toch maar voor de wii want de wii heeft mijn menig al vast gezet en ik heb al een xbox 360 dus zo veel maakt het ook weer niet uit

Gast (82.94.102.xxx) op 25-09-2006 om 14:37
Wat een hoop mensen aan geven is dat MS een hoop geld heeft, en daarom nooit zo als sega de markt moeten verlaten. wat deze mensen lijken te vergeten is dat mircosoft wel wat geld heeft liggen, maar dat dit bedrijf nog steeds een N.V. is. en dus afhangelijke is van aandeelhouders.

deze aandeelhouders hebben zich bij de gigantische verliezen van de x-box afdeling in de vorige gen. stil gehouden. omdat bekent was dat er eerst geinversteerd zou worden in een userbase voor er winst zou komen, maar als de 360 nu weer niet een winst weet te produceren. zou ik het niet eens zo vreemd vinden als MS voor of halverwege de volgende generatie onder druk van aandeelhouders de markt moeten verlaten.

Joris op 25-09-2006 om 15:11 [Niv: 60 / Exp: 3009]
omdat microsoft zoveel geld heeft kunnen ze altijd nog een noodoplossing verzinnen als hun console ten onder dreigt te gaan. Nintendo kopen bijvoorbeeld of Electronic Arts.

Gast (129.125.105.xxx) op 25-09-2006 om 15:22
Je maakt toch enkele grote fouten. Ten eerste concludeer je dat de games van de ps2 toendertijd echt next gen waren itt tot de Dreamcast games.

Toen de ps2 uitkwam, 2 jaar na de Dreamcast, konden de graphics zich bij lange na niet meten met die van de Dreamcast. Pas de laatste 2 jaar van de ps2 kwamen en er games die de Dreamcast waarschijnlijk niet aan zou kunnen.

Dit komt juist door die geavanceerde, ingewikkelde, zelfontworpen emotion engine. Deze was immers zo lastig om voor te ontwikkelen dat het jaren duurde voordat de ps2 graphics had die de Dreamcast evenaarden.

Het volgende punt dat je maakt, dat de Dreamcast games voor namelijk uit simpele ports bestonden en de ps2 pas echte next gen games liet zien bij launch klopt ook helemaal niet.

De reden dat de Dreamcast nu een cult console is komt doordat hij zulke goede en orginele games had die je nergens anders had. Sonic adventure, Shenmue, jet set radio, Soul calibur, MSR, Ferrari F-355.
Toen de ps2 launchde had hij alleen maar licht opgepoetste psx games, Tekken Tag, Ridge racer enz. Vergelijk de graphics en gameplay van Soul Calibur met Tekken Tag en het verschil en de ps2 is gewoon zielig. Toen Soul Calibur 2 naar de ps2 kwam waren we al 4 jaar verder.

De cultconsole die de Dreamcast nu geworden is is ie geworden doordat het een console was die ondanks dat ie zoveel te bieden had, commercieel gezien weer geen succes was. Maar dit komt dus niet door het gebrek aan kwaliteit, dit komt door marketing en grootpraat van Sony.

Sony deed de mensen geloven dat de Dreamcast maar een opwarmertje was tot het echte werk uit zou komen, de ps2, en toen deze eenmaal uitkwam bleek iets heel anders. Maar de mensen zijn zo makkelijk gehersenspoeld door simpele marketing dat de Dreamcast toen al niet meer te redden was.

En blijkbaar is de schrijver van dit stukje in dezelfde marketing grootpraat meegegaan.

Limitbreaker op 25-09-2006 om 15:34 [Niv: 30 / Exp: 1475]
Als je goed had gelezen in het begin van het stukje, zegt de auteur dat dit zijn mening en visie is, en dus niet objectief moet worden gezien.
Heeft dus niks met marketing te maken, maar met een mening van iemand (die ik in grote lijnen deel).

SamFisher_NL op 25-09-2006 om 15:50 [Niv: 9 / Exp: 448]
Het zou mij nix verbazen dat microsoft, HD-DVD gaat gebruiken voor games. Aan de éne zijde word de DVD-kant gedrukt en aan de andere kant de HD-DVD. En de extra features die de HD-DVD heeft, kan dan ook worden gedownload op XBOX-live voor degenen die geen HD-DVD aanschaffen.

Gast (129.125.105.xxx) op 25-09-2006 om 16:03
@Limitbreaker: Maar dan kan ik het toch wel niet met zijn visie eens zijn. De argumenten die hij aanvoerd zijn gewoon grotendeels onwaar.

Roderick op 25-09-2006 om 16:05 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Gast: je maakt een prachtige tegenhanger van mijn column, dat zijn ook wel dingen die ik zeker in mijn achterhoofd had, maar ik heb ze niet uitvoerig besproken, waarom niet? (en niet omdat de column dan nóg langer ging worden en iedereen ging afschrikken )

Het PS2 grafische punt klopt wel degelijk: Metal Gear Solid 2 trailers, Gran Turismo 3 beelden en Tekken Tag Tournament veegden voor veel mensen al de vloer aan met de Dreamcast.

Simpele ports heb ik het inderdaad over, maar ik ben niet zo zwart wit in mijn column hoop ik, ik zeg duidelijk dat dit vooral aan het begin voorkwam en later niet meer, zoals we ook zullen zien bij de Xbox 360.

Wat betreft cultconsole heb je helemaal gelijk, de Dreamcast is ook één van mijn favoriete consoles om deze reden. Maar, ik heb deze console beschreven als een gevoel, een gevoel dat ik toen had en een gevoel dat ik tijdens deze TGS weer even heb gekregen: het filmische en mooie van Sony kreeg meer aandacht dan de inhoud bij Sega. Dit is geen feit hoor, beslist niet, maar een beschrijving van mijn gevoel toen en nu.

En ja, Sony deed mensen dat geloven, en ja Sony deed dat tijdens de E3 van vorig jaar ook met al die belachelijk mooie trailers en ja! Sony neemt mij in de marketingmeuk mee, want dat is het hele punt van de column, Sony heeft eerder de concurrent op zo'n manier opzij gedrukt en heeft mij tijdens TGS 06 even weer zo laten voelen.

Bedankt voor je reactie trouwens, zulke input waardeer ik ook. Registreer je trouwens even, praat altijd wat makkelijker en zo kunnen we ook op het forum spannande discussies houden.

Gewijzigd door Roderick op 25-09-2006 om 16:09

flapjack op 26-09-2006 om 10:15 [Niv: 0 / Exp: 13]
Ik moet het allemaal nog zien,het br vs hd dvd verhaal, de porno industrie heeft inmiddels voor hd dvd gekozen.Dit is toch een belanrijke markt. Als het gaat over 1080p,echte hdtv ik zie de komende jaren nog niet veel van die tv s in de huiskamers staan.En als de ps3 zo lang mee moet gaan,ben ik bang dat Microsoft al een 360 2 heeft ontwikkeld en samen met het nieuwe vista nog mooie dingen gaat doen.En wat de dreamcast betreft deze is ten onder gegaan wegens geldgebrek en daar zal microsoft zeker geen last van hebben.

Gast (84.41.191.xxx) op 26-09-2006 om 19:47
ok ik ben het gedeeltelijk met je eens roderick,
ik dnek namelijk niet dat de korte levensduur van de DC lag aan het opslagmedium. Tenslotte heeft
nitendo het ook lang volgehouden met de gamecube en daarop kan veel minder dan een dvdtje. ik denk dat het ligt aan het feit dat de marketing het aan de man maken van de dreamcast heel slecht was. naar mijn idee was de dreamcast lastig aan te komen, (ik heb de mijne uiteindelijk moeten bestellen bij een game bedijfje) Ook zijn er nooit reclames geweest op de tv over de games die op de dreamcast uit kwamen, erg jammer want er zitten echte toppers bij, denk aan powerstone grandia II, soul Calibur, Sonic 1, Sonic 2 Virtua Fighter 3 en ga zo maar door.

En het feit dat de xbox 360 maar een enigzins beperkte opslagcapiciteit heeft hoeft niet te betekenen dat dit te weinig is. er komen namelijk steeds beetje compresatie technieken uit waardoor games steeds kleiner kunnen worden gemaakt, tegen de tijd dat ze een groter opslagmedium nodig hebben zal de prijs van die hd dvd speler wel zover gedaalt zijn dat dit interesant word voor de normale gamer om aan te schaffen.

De ps3 daaintegen verwacht dat je 200 euro extra betaald voor een console die blue ray discs afspeelt terwijl naar mijn idee dit voor games nou niet gelijk nodig is. 1080 p tvs zijn trouwens toch veel te duur dus de meeste mensen zullen er nu nog geen hebben.

ook vind ik dat de ps3 te weinig exclusive titles overhoud erg jammer voor de console want dat maakt een console juist interesant.

ik verwacht zelf dat de ps3 pas interesant word als deze een heel stuk goedkoper is geworden en dat er meer exclusiefe titels op uitkomen.

owja zeer goede zet dat er een hdmi pport komt in de 20 gb variant van de ps3 en dat ze technieken jatten vind ik ook alleen maar slim gedaan niks mis mee toch

als afsluiter vind ik het moeilijk te voorspellen of de nintendo wii goed gaat lopen het ligt er hellemaal aan hoe leuk het spelen met die controller is, want graphisch is het wat mij betrefd een gepimpde gamecube ;)

Gast (84.41.191.xxx) op 26-09-2006 om 19:48
wow spelfoutjes sorry was te lui ze deruit te halen maarja tis te begrijpen (hoop ik :P)

Gast (86.80.226.xxx) op 26-09-2006 om 20:15
De vergelijking tussen de DreamCast en de 360 is een sterk staaltje tandenborstels met onderzeeboten vergelijken: in tegenstelling tot het praktisch dode SEGA wat de DC op de markt bracht heeft MS wel het kapitaal om een marketing campagne te kunnen veroorloven en continuiteit aan de developers te garanderen.

De belangrijkste faktor bij het verliezen van de positie van marktleider in deze business is altijd arrogantie geweest, en Sony is zeker niet gevrijwaard.

Roderick op 26-09-2006 om 22:48 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Een bedrijf zonder geld kan geen succes hebben? Natuurlijk wel, met de juiste keuzes. Het heeft natuurlijk een rol gespeeld, maar er zijn zoveel dingen van invloed, dingen die in mijn column staan en dingen die er niet in staan. Ik geef geloof ik ook genoeg uitleg waarom de DC en 360 vergelijking niet opgaat.

Gast (80.127.217.xxx) op 29-09-2006 om 09:59
Ik denk dat Playstation deze strijd gaat winnen, zoals ze dat altijd hebben gedaan. Natuurlijk de lancering is wat laat. Maar tegen die tijd, zijn er natuurlijk al wel een flinke lading aan games beschikbaar. Dit omdat ie in Japan en Amerika al een tijd op de markt zijn.

Jrav op 01-10-2006 om 00:58 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Ik twijfel meer dan ooit tussen de 360 en de PS3. De 360 krijgt echt een lading toffe spellen, de PS3 ongetwijfeld ook maar ik merk er nog weinig van. Ook hoor je meer geluiden van voorheen trouwe Playstation ontwikkelaars die ook voor de 360 gaan.

Wat de PS3 voor heeft op de 360 is toch wel het supurieure opslagmedium. Ontwikkelaars kunnen all out gaan met de graphics en CGI filmpje en andere extra's. De 360 spellen kunnen natuurlijk ook wel geleverd worden op 2 of 3 DVD's maar ideaal is dat niet.

Wat de 360 voor heeft op de PS3 is de aanschafprijs en het geniale xboxlive. PS3 online is nog een groot vraagteken voor mij en van wat Sony erover loslaat belooft het weer niet veel goeds. Weer alles overlaten aan de ontwikkelaars lijkt me niet het antwoord.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden