Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Juli 2025 
(0) 
(0) 
04 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Tony Hawk Pro Skater 3 + 4
Column:

De geschiedenis herhaalt zich?


Door Roderick op 25-09-2006 om 00:01
Bron: Gamed

De console-oorlog staat op uitbarsten. Microsoft heeft haar console al een jaar op de markt, Nintendo komt eind dit jaar met haar nieuwe console en Sony zal dit jaar (Japan en Amerika) en volgend jaar (Europa) komen met haar nieuwe PlayStation. Tijd voor een kritische kijk op de nieuwe generatie.

Laat ik voorop stellen dat ik neutraal ben in deze console-oorlog. Ik heb in de vorige generatie genoten van zowel de PS2, Xbox en GameCube en geniet nu ook van mijn Xbox 360, die ik al een half jaar heb. De enige vorm van subjectiviteit in mijn kijk op de nieuwe generatie is dat ik wel eens een ander bedrijf dan Sony het marktleiderschap wil zien pakken. Dit is echter alleen maar uit nieuwsgierigheid uit de ontwikkelingen die daaruit kunnen volgen. De kijk die ik jullie in deze column presenteer is echter niet objectief, maar bestaat uit gevoelens die ik heb bij ontwikkelingen nu en gebeurtenissen uit de 'vorige' generatie. Ik probeer geen enkele console teniet te doen of de grond in te boren, het gaat om het gevoel.

Laten we beginnen met kijken naar de heftige strijd die de Xbox 360 en PlayStation 3 (gaan) volgen. De Xbox 360 heeft het voordeel van een vroege lancering en kan, tegen de tijd dat de PlayStation 3 lanceert al zo'n 10 tot 15 miljoen keer over de toonbank gegaan zijn. We weten allemaal dat de Xbox 360 een vreselijk sterk stukje apparaat is. Met een processor die meerdere kernen bevat en een grafische chip die meer kan dan wat er nu op de markt is krijgen we dan ook de mooiste beelden voorgeschoteld. Gekozen is voor een medium: DVD-9, wat een maximale opslagcapaciteit van zo'n 8,5 gigabyte inhoudt en betekent dat we bij het huidige filmmedium moeten blijven. Microsoft heeft een online systeem ontwikkeld waarbij het online gamen en de services bijna tot perfectie zijn uitgewerkt. Een zonnige toekomst lijkt het.

Dan kijken we naar de PlayStation 3, een console die in 2005 met veel heisa is aangekondigd. We kregen loze beloftes van de makers doordat we filmpjes te zien kregen die ingame moesten zijn, maar dat uiteindelijk helemaal niet bleken te zijn. De console leek sterker dan hij was. Een jaar later wist Sony met niets beters te komen dan het overnemen van enkele key-features van de concurrent, met enkele kleine aanpassingen. Zo weten we nu dat PlayStation Online een gelijkende service aan Xbox Live krijgt en de controller ook een vorm van beweging zal ondersteunen (tilt). Games waren prut tijdens de E3, enkele wazige demo's en een remake van een PS2 game die de 1080p belofte maar moest tonen. De hoge prijs van de console deed nog een schepje bovenop de negatieve berichten en zo kon Sony de consolewar al niet meer winnen. De productieproblemen die roet in het eten gooiden nog maar daargelaten.

Nu, na de beelden die we zagen op de Tokyo Game Show weten we dat Sony's keuzes misschien helemaal niet zo gek waren. Ze hebben naar de consument geluisterd en hebben toch een vorm van eigen zin doorgedreven. Zo is de 20 gigabyte versie van de PS3 uitgerust met HDMI en wordt deze binnen Japan zelfs goedkoper. Blu-Ray blijkt niet alleen het doordrukken van een filmmedium aan de consument, maar het blijkt een cruciale factor in nextgen gaming te worden. De 1080p belofte wordt deels nagekomen, met indrukwekkende resultaten tot gevolg. We hebben eindelijk ingame materiaal gezien van de games die ons zoveel beloften gaven en eindelijk kunnen we redelijk een beeld vormen van Sony's console, waar we nog jaren tegenaan moeten kijken.

De laatste zin is precies wat Sony heeft zeker gesteld: we gaan nog jaren met die console spelen. Heeft Microsoft dit ook gedaan? In mijn ogen niet geheel. Een vergelijking met de Dreamcast maakte ik snel na het zien van de TGS comeback van Sony. Kijk bijvoorbeeld naar het medium: Xbox 360 gebruikt een beperkt DVD-9 medium en PS3 gebruikt BluRay. Dreamcast deed dit met CD (1 gigabyte opslag), terwijl de PS2 toch doorging met DVD. Uiteindelijk bleek dit een fantastische keus, ook al was de PS2 bij de release een onbetaalbaar apparaat. De PS2 kan namelijk nog steeds mee in de current gen: er blijven games komen die de PS2 volledig kunnen benutten, games die zelfs meer dan 5 gigabyte aan ruimte gaan innemen. Hadden we dit van tevoren voorspeld? Bij de lancering van de Dreamcast waarschijnlijk niet, want dat zag er toch al geweldig uit ten opzichte van de PSX?

Dit zien we nu ook met de Xbox 360: ten opzichte van de PS2 (de leider in de huidige/vorige generatie) maken we grafisch een enorme sprong. Toch zien we ook nog steeds dat games die op PS2 en Xbox uitkomen een simpele poort naar de Xbox 360 krijgen en zo strakgetrokken zijn, met wat extra grafische snufjes. Ten tijde van de Dreamcast (die ik overigens vanaf de launch in mijn bezit heb) zag ik precies hetzelfde. Dit duurde tot de PS2 kwam en er échte nextgen games uitkwamen en de gemakkelijke currentgen ports over waren. Nu zal dit met de PS3 launch net zo zijn: is deze console eenmaal uit, dan hoeven we niet meer te verwachten dat currentgen games even vlot naar de nieuwe generatie worden gepoort. Daarnaast is de grafische sprong van de Dreamcast toentertijd nagenoeg teniet gedaan toen de PS2 eenmaal lanceerde, we kregen binnen dezelfde generatie (want daar reken ik DC en PS2 toch wel toe) nóg een grafische sprong.

Hoe realiseerde Sony deze sprong? Ten eerste launchten ze een stuk later om de techniek voor elkaar te krijgen. We zien de eerste vergelijking met wat er nu staat te gebeuren al. Ten tweede omdat het DVD medium nog in de laatste fase van ontwikkeling zat en Sony per se voor een toekomstklaar medium wilde gaan. Vergelijking twee is daar. Een derde reden voor de late lancering heeft direct te maken met de eerste reden: Sony ontwikkelde zelf een processor die ontzettend ingewikkeld was maar wel een flinke tijd mee moest kunnen gaan. Ik zie met de PS3 precies hetzelfde als benoemd in deze drie redenen. De Xbox 360 heeft namelijk een 'oud' medium, een snelle launch resulteerde in niet-geheel perfecte, moderne techniek en een processor volgens PC standaarden.

Zien we deze sprong bij de PS3 lancering ook? Ik denk dat we deze nu al kunnen waarnemen in games als Lair, Final Fantasy XIII en Metal Gear Solid 4. Deze games laten precies zien waarom Sony zo eigenwijs is geweest en haar eigen dingen heeft gedaan. De Cell processor biedt zoveel mogelijkheden dat ontwikkelaars er over een aantal jaar nog mee aan het knutselen zullen zijn om hem zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Games die we nu al zien benutten de 7 kernen van de Cell allemaal al in een bepaalde mate, iets wat de concurrent al nooit kan. Kijken we naar het Blu-Ray medium: games die 22 gigabyte gebruiken worden al tot de eerste generatie games gerekend. De Lair demo op TGS gebruikt al 4 gigabyte. De toekomst ligt in meer opslagruimte, zeker ook omdat Sony heeft gekozen voor een zoveelste toekomstklare optie: 1080p. 1080p kost ruimte en Sony biedt dat. Grafisch gaan we het allemaal merken. Erbij moet natuurlijk gezegd worden dat we (dus ik ook) helemaal niet precies weten wat een optimaal gebruik van de 360 tot resultaat heeft, maar zoals ik al gezegd heb: het gaat om mijn actuele gevoel bij de ontwikkelingen van 360 en PS3.

Natuurlijk (en gelukkig) gaat het niet alleen om de graphics, maar om de games en om de beleving. Graphics doen al een groot deel mee aan de beleving natuurlijk, maar vooral de manier van brengen speelt een belangrijke rol. Nu zie ik bij de PS3 al precies gebeuren wat ik met de Dreamcast en PS2 ook al zag gebeuren. De Dreamcast had namelijk uitstekende games, maar kon het niet volledig overbrengen door het missen van de filmische aspecten als CGI filmpjes en productiewaarde in de games. Bij de Xbox 360 mis ik dit ook al en de PS3 weet dit door enkele kleine video's al meteen weer te brengen. Een deel van de gameplay is namelijk de manier waarop het naar de speler gebracht wordt en de manier waarop de speler meegesleept wordt. De PS3 biedt alle mogelijkheden hiertoe terwijl het lijkt alsof de Xbox 360 hier beperkingen op heeft.

Dan komen we bij het laatste punt: afwisseling. Sony biedt alleen tijdens de Tokyo Game Show al zo'n afwisselend aanbod aan spellen dat we ons afvragen waarom de ontwikkelaars voor de concurrent niet tot zulke geweldige ideeën komen. De laatste vergelijking die ik met de Dreamcast versus PS2 zal maken is dan ook deze: de Dreamcast had een beperkt aanbod aan variatie in games, we hadden van alles wel wat, maar niet genoeg. Ook de Xbox 360 heeft dit nog steeds, met een nadruk op sport, FPS en racegames worden we niet helemaal blij gemaakt. De PlayStation 3 toont in alle aankondigingen wél een bijzondere variatie aan Japanse en Westerse genres en dit aanbod gaat alleen maar groeien.

Is de Xbox 360 dan al afgeschreven, net als de Dreamcast al vrij snel was? Nee, Microsoft heeft namelijk oog voor zaken en voor de consument. Natuurlijk is Microsoft niet zoals Sega en dat kun je ook zien in de prodcutie- en distributieproblemen die Microsoft niet heeft en Sega met de Dreamcast wel heeft gehad. De Xbox 360 is wereldwijd gelanceerd, helaas niet zonder problemen, maar Microsoft laat zien dat de Xbox 360 nu overal ruimschoots beschikbaar is en er naar de wensen van de consument is geluisterd. De keuze om een Core en een Premium uit te brengen stond mij beslist niet aan en vanuit het oogpunt van de gamer vind ik nog steeds dat ze door de Core editie een belangrijk punt (altijd een ingebouwde HDD) negeren, toch kan het voor de markt en de positie van Microsoft veel betekenen. De Core editie zet de Xbox 360 dichter bij concurrent Wii, terwijl de Premium straks hard kan concurreren met de PS3, omdat deze toch wat prijsgunstiger is dan een PS3, zeker na een prijsverlaging.

Zoals we nu al zien doet Microsoft er alles aan om bijzondere RPG's naar de Xbox 360 te halen, met succes. Ook het filmische zien we nu terug in een klein aanbod aan Xbox 360 games. Tevens ziet Microsoft dat een breed aanbod aan games erg belangrijk is en het aantrekken van enkele studios is daar het gevolg van. Onze behoeften gaan dus zeker vervuld worden. Wat Microsoft ook heeft is geld en werknemers, er zijn teams en mensen genoeg die ook met de Xbox 360 hardware een bijzonder technisch hoogstaand stukje software neer kunnen zetten en het DVD-9 medium optimaliseren. Daarnaast heeft Microsoft de mogelijkheid tot keuze: Een HD-DVD medium is in productie en volgens Microsofts eigen zeggen alleen voor films. Ik zie de games nog wel op HD-DVD verschijnen zodat Microsoft mee kan concurreren.

Dit moet Microsoft wel op alle fronten, want zoals het er nu uitziet resulteren de keuzes van Sony en het overnemen van enkele belangrijke elementen van de concurrent opnieuw in het marktleiderschap op langere termijn. En dan hebben we het nog niet eens over promotiemiddelen en naamsbekendheid... De 360 zal de Dreamcast vast niet achterna gaan, maar wat geeft Sony mij met deze TGS wel dat gevoel zeg. Bravo Sony, prachtige comeback. Nu tijd voor Microsoft om tijdens X06 te laten zien of de 360 spierballen heeft.


00:02  Screens Pro Evolution Soccer 6
19:48  Problemen met FireFox? Refreshen!
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
Gast (189.24.95.xxx) op 22-10-2009 om 18:19
Ark and K3b are in extragear, not in playground which makes them as much more stable apps in the eyes of the packagers than anything in playground. ,

Gast (77.49.46.xxx) op 23-10-2009 om 15:28
My psychic ability suggests not! ,

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden