Grand Theft Auto klonen zijn er sinds het succes van GTA 3 genoeg gekomen. Helaas deden deze klonen het allemaal minder dan de Grand Theft Auto serie en blijft deze nog steeds de absolute koning in het maken van een grote criminele wereld vol vrijheid. Met de prachtige Godfather licentie probeert EA de GTA serie van de troon te stoten.
Minder gaat het zodra je in een auto stapt. Laten er sowieso al erg weinig verschillende types in The Godfather zitten, ze missen veel visueel detail en afwerking. Deze afwerking komt terug in de besturing, los van enkele verschillen in snelheid en duurzaamheid van de auto rijden ze allemaal hetzelfde en hebben ze een onrealistische feel. Het sturen gaat voor kleine bewegingen niet direct genoeg en wil je wel een flinke draai nemen, dan gaat het weer té direct, wat tot gevolg heeft dat je auto gaat slingeren. Ook het remmen gaat te snel, je staat in no-time stil, zelfs op hoge snelheden. Daarbij komt nog dat de delen van de missies die je in de auto speelt totaal niet overtuigen. Achter een ambulance rijden die de weg naar het ziekenhuis even vergeten lijkt is gewoon niet wat je van een dergelijke game verwacht.
Toch geeft de game een overwegend positief gevoel. Niet alleen de verhaallijn is leuk om te volgen, maar ook de dingen die naast de verhaallijn lopen. Zo is het hoofdverhaal in een kleine tien uur voorbij, maar kun je daarna nog talloze dingen doen. Zo is er een Hit List, met opdrachten waarin je mensen van kant moet maken, die je systematisch af kunt werken. Ook is er een systeem waarbij je winkels kunt chanteren zodat ze jou geld betalen en het is natuurlijk prachtig om de hele stad in je bezit te hebben. Helaas heeft het geld in de game weer weinig toepassingen, je koopt er enkel safehouses (plekken waar je kunt saven), upgrades voor wapens, health en kogels mee. Je merkt dan ook snel dat je veel te veel geld hebt waar je niks mee kunt doen. Een ander element dat je kunt opsparen is 'respect'. Alle acties die je onderneemt en goed voltooid zorgen ervoor dat je respect verdient, dit respect geeft jou een steeds hogere rang in de Corleone familie en dat is natuurlijk erg belangrijk.
Al met al is The Godfather dus niet de game geworden die EA voor ogen had. Toch is het een vermakelijke game waarbij een positief gevoel tijdens het spelen de overtoon heeft. Helaas worden er grote fouten gemaakt in graphics, sfeer en gameplay waardoor de game niet meer dan 'vermakelijk' wordt. Een schande voor de licentie is de game ook weer niet, dankzij de bovengemiddelde presentatie van de game en het leuke verhaal. Dat de game een verkooptopper wordt hoeft niemand over te twijfelen, wat kwaliteit betreft haalt The Godfather de top echter niet.
|