The Advertising Standards Authority houd streng toezicht op reclames van onder andere games. Ze waren helaas niet erg enthousiast over een reclame voor Crime Life, welke te vinden was in een Metro uitgave binnen Londen te zien was.
In de advertentie staan vijf zwarte mannen naast elkaar op straat. Twee hebben een geweer, één draagt een honkbalpet en een vierde heeft een hamer in zijn hand. De reclame gaat gepaard met de woroden: "Rule the streets or fall by the wayside."
Volgens de ASA is de reclame aanvallend en onverantwoord. Ze doen deze uitspraken op grond van geëxploiteerde raciale stereotypes, verheerlijkt geweld en aangemoedigd anti-sociaal gedrag.
In een weerwoord laat Konami weten dat het gaat om de groep D12, welke de hoofdkarakters zijn voor de game. De game draait dan ook om zwarte, urban Amerikaanse gangs. Door te adverteren in de Metro hadden ze niet verwacht dat de reclame aanvallend zou zijn. Metro zelf heeft ook laten weten dat mensen best het verschil weten tussen het echte leven en games.
Uiteraard kon daarop een reactie van de ASA niet uit blijven. Hoewel ze begrijpen dat D12 hun toestemming gegeven heeft voor hun evenbeeld zullen er veel lezers zijn die het verschil niet kunnen maken, en enkel een racistisch plaatje zien. Er is dan ook gevraagd om te stoppen met deze reclame.
|