Saros zou ongeveer hetzelfde budget hebben als Alan Wake 2
Door Rene Groen op 20-03-2025 om 19:51
Ontwikkelaar Housemarque wist veel indruk te maken met Returnal en het was dan ook niet zo gek dat ze drie maanden na de release werden ingelijfd door Sony. En hier plukken ze nu de vruchten van.
In een interview met het Finse Helsingin Sanomat gaat CEO en mede-oprichter Ilari Kuittinen in op de overname en hoe ze dit in staat heeft gesteld om over een groots budget te beschikken voor hun volgende game, Saros. Hoewel het budget zelf niet is genoemd zou het gaan om enkele tientallen miljoenen Euro's en in lijn liggen met Alan Wake 2. De game van ontwikkelaar Remedy zou ongeveer zeventig miljoen Euro hebben gekost als het gaat om de ontwikkeling en de marketing.
De ontwikkeling van Saros zou in 2022 zijn gestart, alleen zouden ze dit als onafhankelijke studio nooit kunnen realiseren. Kijkend naar het verleden creëerden ze dan ook vooral kleinere games, simpelweg om in leven te blijven. Voorbeelden hiervan zijn Flo-Boarding voor de Nokia N-Gage en Gizmondo Motorcross 2005 voor de Gizmondo handheld.
quote:"Bij elke verkoop- en conferentiereis vroeg je je af of dit het laatste uitje van het bedrijf was. De moeilijke tijden werden makkelijker gemaakt door het feit dat we constant onderhandelden over nieuwe projecten, dus er was altijd een licht aan het einde van de tunnel."
Dingen begonnen pas echt te veranderen toen het bedrijf een relatie aan ging met Sony, wat resulteerde in shoot 'em ups als Super Stardust HD op de PlayStation 3 en Resogun op de PlayStation 4. En natuurlijk Returnal, hun eerste AAA-game met een groot budget. Kuittinen blikt terug en zegt dat de studio het gevoel had dat ze beter konden proberen om in een grote familie te stappen dan de komende jaren onafhankelijk blijven.
Hoewel veel andere studio's in deze tijd werden overgenomen voor enorme bedragen vond de CEO de tijd echter niet goed voor Housemarque.