De aankondiging van een nieuwe Sonic is voor velen iets om enthousiast van te worden, toch overheerste dit gevoel niet bij de bekendmaking van Sonic Rumble. En om deze reden heeft SEGA wat recht te zetten.
Sonic Rumble kun je gratis oppikken op Android, iOS en PC en vaak gaat dit samen met gacha-mechanieken, waardoor spelers - veelal via een grijpmechanisme - tegen betaling een oneerlijk voordeel kunnen krijgen. Game director Makoto Tase en Sonic Team hoofd Takashi Iizuka benadrukt nu dat dit niet aanwezig zal zijn in Sonic Rumble. Deze beslissen is niet zozeer omdat het team ertegen is, maar vooral omdat het niet aanspreekt bij de westerse markt, daar waar Japanse spelers er geen problemen mee hebben.
quote: "Op de Japanse en Aziatische markt is het gebruikelijk om tienduizenden Yen in een game uit te geven totdat je een zeldzaam personage trekt en eindelijk verder kunt. Maar dit is niet het geval op de wereldwijde markt, vooral niet voor een actiegame als Sonic Rumble, waar spelers op gelijke voet van de game zouden moeten kunnen genieten.
Het uitgangspunt van dit project zelf was om er een mobiele game van te maken die wereldwijd zou verkopen. Daarom werd het monetisatiemodel vanaf het begin ontworpen op basis van wereldwijde standaarden. Monetisatiemodellen die gebruikmaken van gacha-mechanica zijn niet erg succesvol geweest als het gaat om games die gericht zijn op een wereldwijd publiek van alle leeftijden. Bovendien worden dergelijke mechanica in het buitenland vaak gemeden, dus we dachten niet dat het de juiste keuze was voor dit project."
Om dit op te vangen is er gekozen voor een Season Pass structuur die voornamelijk draaien op skins en emotes van personages, alsmede een Ring Shop met dagelijkse update waarin je ringen in kunt ruilen voor cosmetische items. Deze ringen verkrijg je door simpelweg te spelen, of door ze aan te schaffen.
In Sonic Rumble nemen 32 spelers het tegen elkaar op in speelgoedversies van personages uit het universum van Sonic. De release staat gepland voor later dit jaar.
|