Eén van de meest gehypte console-shooters in de gehele levensloop van de huidige generatie consoles is verschenen. Criterion is na de Burnout serie met Black op de proppen gekomen en belooft een hele heftige wind door het genre van de console shooters. Vernieuwing is niet het hoofdpunt, nee, Black gaat voor keiharde actie.
In Black is grote aandacht aan het gebruik van wapens besteed, wat het spelen met deze wapens een stuk heftiger maakt. Elk wapen heeft specifieke eigenschappen die het spelen sterk beïnvloeden. Met een automatische Uzi moet je bijvoorbeeld vooral niet proberen een sniper uit te schakelen van grote afstand. Let ook goed op de capaciteit van je speeltuig, bij sommige wapens ben je sneller door je kogels heen dan je denkt! Ook het herladen is bij elk wapen anders en zal de nodige tijd innemen. De meeste wapens doen goed hun werk op de verschillende tegenstanders, al lijken deze soms wat moeilijk neer te gaan. Gelukkig heb je aan kogels geen gebrek dus moet het lossen van een paar extra schoten geen moeite zijn. De grote hoeveelheid kogels maakt de game echter niet erg moeilijk. Sommige wapens zul je echter snel als nutteloos zien waardoor er maar een paar overblijven die je echt veel zult gebruiken (de AK-47 en de M-16 vaak als favoriet).
De vijand in Black geeft zich niet zomaar over. In groten getale zal zij verschijnen om je het leven zuur te maken. Over het algemeen reageert de tegenstander intelligent op verschillende gebeurtenissen. Zo zullen soldaten zich zoveel mogelijk achter objecten verschuilen als je teveel vuurkracht in handen hebt en zullen ze vluchten als er een granaat hun kant op geslingerd wordt. Helaas kan de tegenstander ook erg dom, of helemaal niet, reageren. Zo zijn nabije soldaten snel aangeslagen als je je in hun gezichtsveld bevindt, maar geven ze geen kick als je achter ze een granaat neerlegt die keihard ontploft. Ook lopen ze soms erg dom in de richting van open vuur terwijl het duidelijk is dat er talloze mogelijkheden zijn om achter te verbergen.
Ondanks deze foutjes is de fun-factor volop aanwezig in Black. Er zijn talloze primaire, secundaire en zij-opdrachten die je kunt voltooien in elke missie. Tijdens het voltooien van elke missie zul je op flinke tegenstand stuiten die je op het puntje van je stoel houdt. De missies zijn lang en blijven van begin tot eind erg spannend door een overvloed aan actie die je krijgt voorgeschoteld. Bovendien is een belangrijk element in Black dat je de omgeving kunt vernietigen. Krijg nu niet de indruk dat alles kapot kan, want veel gebouwen zullen overeind blijven, ongeacht de hoeveelheid explosies. Toch is het leuk om muren, gebouwen, vloeren en andere elementen in de omgeving stuk te zien gaan als gevolg van de rondslingerende kogels. Extra intens zijn de explosieve objecten die door de levels zijn verspreid. Deze laten de omgeving vaak behoorlijk gehavend achter.
Black is kortgezegd de mooiste first person shooter op de PS2 en Xbox. Wat betreft graphics heeft Criterion zeer veel moeite in de game gestoken. Alles wordt in vol detail op het scherm gepresenteerd. Omgevingen, vijanden en gebouwen zitten vol kleine elementjes die ze net even dat kleine extra'tje meegeven. Natuurlijk zijn de wapens tot in de kleinste details uitgewerkt en overtuigen echt, in stilstand, tijdens het schieten en zelfs tijdens het herladen. Tevens hulde voor de special effects, op de huidige generatie consoles zullen explosies er niet mooier uit komen te zien. Lichteffecten geven het een realistische feel mee en brengen de game tot leven. Dit alles wordt vergezeld door een uitstekende en stabiele framerate.
|