Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Hands of Necromancy


Door Redneckerz op 06-10-2022 om 14:51
Bron: Gamed

Retro-shooter vieren hoogtij. Mede dankzij titels als DOOM Eternal en Ion Fury kunnen we uitkijken naar games als Wrath: Aeon of Ruin en Graven. Games die gesteund worden door klinkende namen zoals 3D Realms en New World Interactive. Maar ook met een kleiner budget vormen zich steeds meer studio’s die de sfeer van vroegere shooters als DOOM en Duke Nukem 3D inademen. Hands Of Necromancy valt in dit straatje, met een duidelijk referentiekader: DOOM, Hexen en Heretic.

Hands Of Necromancy, dat werd ontwikkeld door het HON Team, is een magische shooter met lichte RPG-elementen. Geen grote schietijzers, maar magische spreuken en zwaarden nemen je mee naar een betoverende wereld. Je speelt als de Necromancer, een eenzame, duistere tovenaar op zoek naar uitdagers die het aandurven om de strijd met je aan te gaan. Maar je zoekt naar iets groters, sterkers. Te midden van eenentwintig mappen die Hands of Necromancy rijk is bezoek je het duistere bos, een kasteel, een ijsgrot, een vulkaan en meer.

Voor het zover is betreed je het eerste level. Net als de games van vroeger wordt je weinig aan de hand genomen. Je hebt een zwaard, en daar moet je het mee doen. Algauw kom je erachter dat de uitdagers je rap tegemoet treden en je flink pijn kunnen doen, zelfs op de lagere moeilijkheidsgraden. Een stukje tactiek is dus vereist, iets wat zich ook uit in het leveldesign. Geheel trouw aan titels zoals Hexen zijn de levels in Hands of Necromancy verweven door hubs, kleine centrale mappen welke als basis dienen voor andere levels verder in het spel. Het zorgt voor een herspeelbaarheid welke anno 2022 nog steeds verfrissend aanvoelt, mede omdat dit concept niet vaak wordt gebruikt. Denk aan Metroid Prime en je hebt algauw een idee wat hiermee bedoeld word.


Vijanden komen je in grote getale tegemoet. Van gemuteerde vogels tot ondode wezens en monniken van een duister cult, Hands of Necromancy kent een rijk palet aan vijanden welke worden ingezet. Sterk is hierbij dat vijanden vaak op tactische plekken zijn geplaatst, waardoor zij in staat zijn de speler te verrassen. Ook reageren zij op je wapens, zo ben je in staat vijanden letterlijk weg te blazen. Om je tegen al het geweld te verdedigen schotelt de game je een zevental wapens voor, van een magisch zwaard tot een tornado spreuk welke vijanden wegblaast. Het is weer eens wat anders dan je standaard arsenaal, en in tegenstelling tot andere shooters heeft een ieder zo zijn eigen nut, ook als je verder in het spel raakt. Wel is zeven wapens voor mij net even te weinig, zo mist bijvoorbeeld het equivalent van een BFG zoals je die kent uit Doom. Daarnaast is ammunitie redelijk schaars voor de meeste wapens met uitzondering van de vuurbalstaf, waardoor je hier tactisch met je munitie om moet gaan.

Verdere verdieping van de gameplay bestaat er in de vorm van zogeheten transformaties welke een extra tactisch tintje aan de game geven. Zo is er de Swamp Serpent waardoor je onderwater kan ademen, kan je je veranderen in een Stone Breaker Golem welke muren kan verbrijzelen, een Hell Burner Demon waarmee je door lava kan waden, en zelfs vliegen behoort tot de mogelijkheden, handig om je uit moeilijkheden te redden. Qua level design scoort Hands of Necromancy veel punten. Mappen kennen de nodige mate van verticaliteit, een designkeuze afgekeken van Quake. Daarnaast zijn de thema’s duidelijk en kennen veel variatie. Dit alles wordt aangedreven door GZDoom, een zogeheten bronpoort van de aloude Doom engine, dezelfde als waarmee in 1993 de legendarische titel van id Software werd gemaakt. GZDoom is wel gemaakt voor moderne hardware, zo worden er moderne belichtingseffecten ondersteund en kent de spelmotor uitgebreide scripting mogelijkheden. Precies deze nieuwerwetse snufjes zorgen ervoor dat Hands of Necromancy voelt als een authentiek retrospel, maar ook mee gaat met de vaart der volkeren.

De game ademt dus zwaar de stijl van de jaren negentig uit, maar kent wel de nodige gebreken, zo zijn vijanden niet altijd even makkelijk te herkennen door het gebruikte kleurenpalet en de achtergrond waarin zij verkeren. Op deze manier ontstaat een onbedoelde camouflage die menig speler zal verrassen. Daarbij helpt het niet dat game van origine nogal duister is. Het loont dan ook om te spelen met het contrast en de saturatie. Een ander punt gaat over de vijanden. Deze slaan harder terug dan je wellicht gewend bent van andere shooters. Dit zou op zichzelf geen probleem hoeven te zijn, een spel dat leentjebuur speelt uit de vorige eeuw mag best wat lastiger zijn, als de verdeling van de gezondheidspakketen, te herkennen aan de flesjes elixer die je her en der vind, beter was ingedeeld. Te vaak kostte een enkele aanval teveel levenskracht wat niet met een simpel elixer die 10 levenspunten oplevert de schade ongedaan kan maken. Dat kan een realistisch principe zijn, of een suggestie dat de game van je vereist dat iedere beweging die je maakt de juiste is, voor mijn praktijkervaring vond ik het vooral de flow van het spel onderbreken.


Want genieten is het wel in Hands of Necromancy. Door de grote variatie in omgevingen en de prachtige retro graphics waan je je weer terug in de jaren negentig. Dit is mede mogelijk doordat er nog steeds van Doom-technologie gebruik wordt gemaakt, maar ook omdat HON vanaf dag 1 bedoeld is om aangepast te worden door de community. Doordat de titel een eigen fork gebruikt van GZDoom, kan iedereen zijn eigen mod ontwikkelen. Dat dit ook gebeurt, bewijst Feat of Necromancy. Deze mod brengt een leveling systeem zoals je die kent uit vrijwel elke willekeurige RPG waarmee je in rang kan stijgen. Het is een subtiele toevoeging, maar voelt zo natuurlijk aan dat je je afvraagt waarom het team dit niet zelf heeft geďmplementeerd. Daarnaast verschijnt binnenkort patch 2.0, welke alle wapens in het spel een alternatieve vuurmodus geeft, van vlammenwerpers tot het oproepen van een NPC welke voor je vecht.

Hands of Necromancy is daarom een frisse terugkeer naar vervlogen tijden en een herinnering dat er nooit een echt goede Hexen of Hexen 2 opvolger is uitgekomen. HON komt goed in de buurt en doet je smachten naar meer.
Beoordeling
80
Met Hands of Necromancy krijg je een prettig speelbare shooter in de stijl van Hexen voorgeschoteld wiens artstijl er prachtig uitziet. Het hubsysteem is een verfrissing in een tijd dat retro shooters de lijn van lineariteit blijven volgen. Qua spelbalans valt er nog wat te verbeteren, maar wie doorzet krijgt een sfeervolle titel terug welke voor fans van het genre aan te raden is. Voor nieuwkomers kan HON wellicht ietwat te intimiderend zijn.


15:10  Bekijk zeven minuten gameplay van Wild Hearts
15:51  [Update] Nintendo komt 6 oktober met Direct rondom Mario animatiefilm
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (217.182.175.xxx) op 13-10-2022 om 13:49
ik vind dit een redelijk slechte review met veel jargon, weinig uitleg en kort door de bocht conclusies. Maar dat ben ik gewend van Redneckerz.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Hands of Necromancy
Type:
Game
Releasedatum:
20-06-2022
Ontwikkelaar:
HON Team
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:


Meer media