Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2021 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 April 2021 
(9) 
(0) 
(1) 
13 April 2021 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 April 2021 
(8) 
(1) 
(2) 
(4) 
11 April 2021 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2021 
(11) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 April 2021 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 April 2021 
(2) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 April 2021 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
06 April 2021 
(0) 
(3) 
(2) 
05 April 2021 
(6) 
04 April 2021 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2021 
(0) 
(0) 
(1) 
(5) 
(3) 
02 April 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
01 April 2021 
(5) 
(10) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2021 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Maart 2021 
(1) 
(0) 
(18) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
29 Maart 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Maart 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
27 Maart 2021 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
SaGa Frontier Remastered
Outriders
Balan Wonderworld
It Takes Two
Review:

Balan Wonderworld


Door Rene Groen op 07-04-2021 om 07:38
Bron: Gamed

Voor het spelen van een platformer ben ik altijd te porren. Als deze platformer ook nog eens is ontsproten aan het brein van Yuji Naka, bekend van Sonic the Hedgehog en Nights into Dreams, dan brengt dit ook verwachtingen met zich mee. Helaas bleek echter al snel dat een bekende naam niet garant staat voor een goede game.

De kinderen Leo Craig en Emma Cole hebben beiden problemen waar velen zich in kunnen verplaatsen. Leo vermijdt na een conflict met een vriend ieder sociaal contact en Emma is bezorgd over hoe anderen over haar denken. Door hun problematiek worden ze aangetrokken tot Balan Theater alwaar de mysterieuze Balan de scepter zwaait. Hij neemt het duo mee naar twaalf verschillende werelden die zijn geboren uit de moeilijkheden die kinderen en volwassenen ervaren. Te denken valt aan een boer die te maken krijgt met een storm, een wereld die zich dan ook afspeelt rondom een boerderij, of een meisje die haar dolfijn is verloren. Het verhaal is typisch Japans en daardoor behoorlijk onsamenhangend, hetgeen haaks staat op de gameplay die juist simplistisch is.


Balan Wonderworld richt zich voornamelijk op een jonge doelgroep die weinig ervaring heeft met het genre. Althans, dit is naar mijn mening de enige verklaring voor gameplay waarbij je één enkele knop gebruikt voor wisselende acties, afhankelijk van het kostuum dat je op dat moment draagt. Met een konijnenpak kun je hoog springen, een dolfijnenpak laat je door waterstromen zwemmen en een wolfpak laat je een draaiende spring maken waarmee je items en vijanden kapot kunt maken. In totaal zijn er tachtig van dit soort kostuums en hoewel dit klinkt als een enorm aantal merk je al snel dat velen vergelijkbare krachten hebben. Per keer kun je er drie met je mee dragen en het is dus ook niet zo dat je alle kwaliteiten altijd ter beschikking hebt, wel strooien ze rijkelijk met kleedkamers waar je jezelf kunt omkleden.

Het grootste probleem dat ik met de kostuums had is dat je iedere keer terug moet keren naar eerder gespeelde werelden om de beeldjes te vinden waarmee je weer nieuwe levels opent. Steeds weer opnieuw oudere levels moeten spelen voelt aan als een goedkope manier om de spelduur op te rekken en helaas is dit slechts één van de vele problemen waar Balan Wonderworld mee te maken heeft. Neem bijvoorbeeld de hubwereld waarin zich schattige wezentjesverzamelen maar waarvan de game amper duidelijk maakt wat ze nu precies voor meerwaarde hebben. En dit is zeker niet het enige onduidelijke. De menu’s zijn onlogisch ingedeeld, onoverzichtelijke camerastandpunten zorgt voor frustratie en bij de lokale multiplayer wordt alleen de hoofdspeler gevolgd waardoor de tweede speler voortdurend uit het scherm verdwijnt.


Ook op ander vlak krijg je het idee dat er nog wel wat maanden ontwikkeltijd nodig waren geweest. Hoewel ik de game op de PlayStation 5 speelde leek het meer op een PlayStation 3 titel. De levels zijn kaal en leeg, vlaktes worden als één grote waas weergegeven en karakters hebben maar weinig aandacht gekregen qua design. Tel hier houterige animaties bij op en de ontwikkelaar moet zich schamen dat ze het in deze staat op de markt hebben gebracht. Het staat in schril contrast met de cutscenes die juist wel een goede indruk achter laten. Balan Wonderworld heeft weliswaar enkele leuke ideeën, helaas worden ze uiteindelijk overschaduwd door slechte designkeuzes, saaie gameplay en herhalende geluidseffecten waardoor de kans groot is dat je het einde nooit zult bereiken.
Beoordeling
35
Enkel met leuke ideeën kun je geen game bouwen en dat is het gevoel dat overeind blijft na het spelen van Balan Wonderworld. De gameplay is te simplistisch, het systeem van kostuums te omslachtig en de algehele afwerking ronduit matig.


15:01  [E3] Eerste namen voor digitale E3 bekend
16:46  Xbox Game Pass met nieuwe titels in april
 Reacties (1)
 Pagina: 1
dantekloon op 07-04-2021 om 22:07 [Niv: 175 / Exp: 8765]
Nou nou Rene. Vindt je de game zo onspeelbaar dan? :p

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Balan Wonderworld
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2021
Ontwikkelaar:
Balan Company
Uitgever:
Square Enix
Media:
Geen media gevonden