Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

DOOM Eternal


Door Rene Groen op 29-03-2020 om 09:34
Bron: Gamed

Lang niet ieder weerzien met een oude bekende weet de magie van vroeger opnieuw te vangen. Anders was dit voor het in 2016 verschenen DOOM. Het liet zien dat ontwikkelaar id Software nog altijd een grootmacht is als het gaat om shooters. Kunnen ze dit kunstje nogmaals flikken met DOOM Eternal?

Als we deze opvolger vergelijken met diens voorganger dan is het duidelijk dat de blauwdruk grotendeels opnieuw is toegepast. Een snelle shooter? Check! Absurde wapens? Check! Bloeddorstige monsters? Dubbelcheck! Deze formule kopiëren en plakken zou ongetwijfeld wederom een indrukwekkende shooter hebben opgeleverd, toch heeft de ontwikkelaar moeite gedaan om bepaalde punten verder uit te diepen. Eén van de grote verschillen is dat we niet langer terug kunnen grijpen op een pistool met oneindige munitie. De rol van je kettingzaag is hierdoor belangrijker geworden, je vijanden doorklieven levert je namelijk weer wat broodnodige munitie op, mits je uiteraard nog benzine hebt. Het is één van de drie hoeken waar de gameplay op rust, naast het maken van executies om je health aan te vullen en het gebruik van je Flame Belcher om ammo mee te scoren. Tezamen vormt het een heerlijke balans die je na laat denken over hoe je te werk gaat. Immers, grotere vijanden vragen een zekere strategie om uit te schakelen en het kleinere slachtvee is er om dit mogelijk te maken. Goed nadenken over welk wapen je wanneer gebruikt en er rekening mee houden dat je nog wel genoeg munitie hebt is als een klein puzzelelement binnen de strak georkestreerde actie.


DOOM Eternal is namelijk niet alleen een shooter, het is tevens een platformer. Normaliter kon je na een arena vol vijanden even op adem komen in de gangen die je naar een volgend strijdtoneel voerden. Middels de dubbele dash en sprong is er ditmaal een stuk meer nadruk op mobiliteit gelegd en dien je van platform naar platform te bewegen om verder te komen. Op voorhand was ik bang dat dit vanuit een eerste persoonsperspectief onwennig zou zijn en niet zou passen binnen de setting, gelukkig bleek deze zorg grotendeels ongegrond. Toch valt de vraag op te werpen of deze platformsecties echt een toevoeging zijn. Want hoewel het prima werkt vond ik het uiteindelijk toch net te vaak een onderbreking van het schieten zelf.

Wat ook kan zijn is dat het als een onderbreking aanvoelt, juist omdat dit schieten zo fijn is. Tijd om op adem te komen is er bijna niet en hoewel dit in het begin overweldigend aan kan voelen is er eigenlijk geen tijd om hierover na te denken. Je rent en springt door de arena's, trekt je met de Meat Hook van je Super Shotgun richting een vijand, wisselt naar de BFG en werpt een granaat in een kwestie van seconden. Dit alles terwijl bekende vijanden uit het DOOM universum je belagen. Het is dan ook maar goed dat er upgrades, mods, runes en kristallen te verzamelen zijn om je kwaliteiten uit te bouwen en je speelstijl te onderstrepen. En mocht je zelfs dan het onderspit delven dan kun je de moeilijkheidsgraad, zonder consequenties, altijd nog bijstellen.


Hoewel je een game als DOOM Eternal niet om het verhaal zult spelen wil het niet zeggen dat deze achterwege is gelaten. De aarde is overlopen door demonen, de mensheid is in paniek en de DOOM Slayer komt redding brengen. Het is voldoende achtergrondinformatie als je er verder weinig aandacht aan wil besteden, tegelijkertijd is er een stuk meer tot je te nemen als je hier interesse in hebt. De meeste van deze achtergrondinformatie is optioneel en toch nam ik de tijd en moeite om het tot me te nemen, het verhaal is namelijk wel degelijk interessant. Sowieso loont het de moeite om de levels goed te verkennen, naast de verhalende codex, mods en runes kom je onder andere te verzamelen vinylplaten en speelgoed tegen die een mooi plekje krijgen in de Fortress of DOOM. Deze hub is een locatie op zich en ook daar is weer genoeg te ontdekken, iets wat ik je graag zelf laat ervaren.

De levels zijn niet alleen goed gevuld met zowel vijanden als collectibles, upgrades en geheime locaties, ze zijn ook nog eens een stuk afwisselender dan diens voorganger. Met een grootser kleurenpalet zonder het masochisme te verloochenen en een soundtrack van Mick Gordon die perfectie niet alleen benadert, het gaat er nog eens ver aan voorbij. En het stopt hier niet. De wapens klinken heerlijk en de voice-acting is van een prima niveau. Als je iemand bent als ik die de tijd neemt om de levels te doorgronden kun je makkelijk twintig uur in de game stoppen zonder dat de verveling toeslaat. Een uitspraak die overigens voor honderd procent toepasbaar is op de singleplayer en minder op de multiplayer.


DOOM Eternal doet het namelijk zonder deathmatch en leunt geheel op de Battlemode. In een best-of-five serie neemt de DOOM Slayer het op tegen twee demonen in maps die afkomstig zijn uit de singleplayer. De protagonist wint zijn ronde door het duo uit te schakelen zonder dat ze een kans hebben opnieuw tot leven gewekt te worden. Gelukkig staan de demonen zeker niet machteloos, niet alleen heb je de keuze uit een breed arsenaal als de Revenant, Mancubus of Marauder, je kunt ook nog eens kleinere monsters oproepen om je te helpen. Daar waar de DOOM Slayer in de singleplayer vooral de aanvallende partij is zal je hier ook de verdediging op moeten zoeken om een ronde winnend af te sluiten. Persoonlijk had ik het na enkele potjes wel gezien, dan slaat de verveling namelijk toe en verlangde ik vooral terug naar de singleplayer. Die snelle, heerlijke, over de top, met geheimen gevulde singleplayer.
Beoordeling
92
Ondanks een minder geslaagde multiplayer is DOOM Eternal alles wat ik ervan gehoopt had. En meer. Veel meer. De strakke actie gaat hand in hand met de fantastische soundtrack en er is zoveel content aanwezig dat je met gemak twintig uur bezig zult zijn.


11:26  Assassin's Creed stemacteur opent eigen studio
10:46  Lost Words: Beyond the Page nu te spelen op Stadia
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 29-03-2020 om 16:26
Deze DOOM is een beest van een game ! :)

Gelukkig heeft Bethesda al laten weten dat de game SP content krijgt.

Gast (86.208.115.xxx) op 29-03-2020 om 19:54
Het is inderdaad een dijk van een single player game. Alleen het platformen is soms een beetje te.
Die battlemode kan ik me niet in vinden, helaas. Vind het erg ongebalanceerd. Had liever de multiplayer gezien van Doom 2016, maar toch goed dat ze wat nieuws proberen, ook al is het niet een succes.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
DOOM Eternal
Type:
Game
Releasedatum:
20-03-2020
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media