Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
21 Augustus 2019 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Augustus 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Augustus 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
18 Augustus 2019 
(0) 
(3) 
(1) 
(4) 
(0) 
17 Augustus 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Augustus 2019 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Beyond Medusa's Gate: VR Escape Room
Avengers: Endgame
Het Jaar 2003
Red Sparrow
Feature:

Beyond Medusa's Gate: VR Escape Room


Door Stefan van B op 20-05-2019 om 05:17
Bron: Gamed

Onze eigen werkelijkheid is niet langer genoeg. In een gestaag tempo beďnvloedden ontwikkelingen op het gebied van virtual en augmented reality de wijze waarop wij willen leven en beleven. Een ontwikkeling met potentie, zo concludeerden wij na onze recente testsessie van Ubisoft’s nieuwste attractie: de VR-escape room ‘Beyond Medusa’s Gate’ in het Enversed VR Center te Eindhoven.

De afgelopen jaren is het aantal escape rooms in Nederland flink gestegen. In een kleine groep wordt je in een thematisch ingerichte ruimte opgesloten. Alle onderdelen van deze ruimte hebben een doel, ze geven hints, verbergen geheimen of leiden je op een dwaalspoor. Je moet namelijk aan de hand van minimale instructies proberen uit deze ruimte te breken. Is de tijdslimiet verstreken en ben je niet ontsnapt dan heb je verloren en mag je niet heldhaftig poseren met je tijd voor een green screen. Het is een ware beleving die in verschillende vormen en maten – zelfs voor thuis met games als EXIT en Pocket Escape Room – worden aangeboden. Het is een spelvorm die ook Ubisoft intrigeert. Vorig jaar lanceerde ze hun eerste escape room The Lost Pyramid, zich afspelend binnen de spelwereld van Assassin’s Creed: Origins. Sinds een week kun je Ubisoft’s nieuwste proberen: Beyond Medusa’s Gate, een escape room in de spelwereld van Assassin’s Creed Odyssey.


Eenmaal aangekomen in de oude Philips fabriekshallen bij Eindhoven Strijp werden we hartelijk ontvangen door het behulpzame team van Enversed VR Center. Met zijn vieren werden we naar de ruimte geleid waar onze testsessie zou plaatsvinden: twee open speelruimtes waar vanuit het plafond bekabelde HTC Vive headsets naar beneden daalden. Ondanks dat niemand van ons eerder uitgebreid in VR had gegamed en er enige vrees voor bewegingsziekte was, waren we enthousiast. We werden uitgelegd dat we vrij konden bewegen, maar dat als we buiten ons fysieke bereik zouden komen we in-game begroet werden met een blauw raster die ons duidelijk een grens gaf. Headsets werden opgedaan, zodat we elkaar enkel via in-game geluid konden horen, ondanks dat we maar enkele meters van elkaar verwijderd waren.

Het was een bijzondere gewaarwording toen we de bril hadden opgezet. Gelukkig werden we voordat de klok begon te tikken in een lobby geplaatst. Hier konden we karakters uitkiezen, maar ook accessoires en een bepaalde stijl uitzoeken. Hoewel de gekozen karakters niet per se op onszelf leken, kwam de lengte redelijk overeen met onze digitale avatars. Een klein, maar belangrijk detail om elkaar snel te kunnen herkennen, tenminste, als je allen een wisselende lengte hebt natuurlijk. Bepaalde gamemechanieken werden ook vlot duidelijk gemaakt. In elke hand werd een HTC Vive controller geplaatst, waarbij je maar één knop nodig had. Drukte je deze knop één keer in dan kon je bijvoorbeeld een in-game knop of mechanisme indrukken. Hield je deze langer in dan kon je een plek uitzoeken om naar te teleporteren óf, wanneer je in de buurt was van een object, deze vastpakken. Door te teleporteren hoef je zelf dus geen lange afstanden af te leggen, wat vanwege de beperkte bewegingsruimte ideaal was.


Eenmaal gewend aan deze virtuele realiteit konden we beginnen aan deze virtuele uitdaging. Ik zal niet ingaan op welke puzzels en obstakels we tegen kwamen, dat zou de spanning er namelijk vanaf halen. Stel je in ieder geval een tamelijk lineaire dungeon voor met veel verschillende puzzels die voornamelijk teamwork vereisen om opgelost te worden. In tegenstelling tot andere escape rooms zijn de puzzels hier wat makkelijker en zal je je brein niet hoeven te breken over een puzzel. De beleving staat centraal. Hierbij worden inzicht en actie met elkaar afgewisseld, zodat je het ene moment aan wielen draait en het andere moment met pijl en boog in de weer bent.

De gehele ervaring voelde ontzettend natuurlijk aan. De digitale wereld is daarbij ontzettend groots opgezet, zodat de schaal die van alle andere escape rooms overtreft. De puzzels en uitdagingen die je moet oplossen kunnen niet in echte escape rooms nagebootst worden – wat namelijk veel te gevaarlijk zou zijn – dus het is ideaal dat dit op een vrij natuurlijke wijze virtueel mogelijk is gemaakt. De ervaring, het gevoel van progressie en succes, de benodigde samenwerking en interactie en de fantastisch vormgegeven omgeving maken van Beyond Medusa’s Gate een unieke en indrukwekkende ervaring.


Uiteraard is de technologie nog niet perfect. Zo waren niet alle textures van een gelijk niveau, mag de resolutie van VR-toestellen echt nog wel scherper en zorgde enige lag ervoor dat er voor een kort moment lichte duizeligheid ontstond. Gelukkig was dit laatste een uitzondering. De algehele beleving is zoals gezegd erg indrukwekkend. Je zet je al vrij snel over de technische barričres heen en geniet vervolgens volop van deze unieke spelwereld. Na afloop sta je te springen van enthousiasme en wil je de bril eigenlijk niet afzetten. De komende weken zul je aan iedereen lyrisch over dit toffe nieuwe vertellen en daarna ga je dromen over de toekomst: want als dit al zo tof is, dan moet de toekomst toch nog veel meer mooie virtuele ervaringen in petto hebben.

Beyond Medusa’s Gate is nu, evenals The Lost Pyramid, onder andere te ervaren bij Enversed VR Center te Eindhoven. Deze escape room is zowel in twee- als vier-speler stand te spelen.


15:07  [E3] Microsoft E3 briefing nu al uitgelekt?
05:16  Life is Strange 2 – Episode 3
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Beyond Medusa's Gate
Type:
Game
Releasedatum:
14-05-2019
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:







Meer media